ماجرای اویس پیامبر(ص) که موفق به دیدار محبوب خود نشد

کد خبر: 104142
اویس قرنی سال‌ها شیفته دیدار پیامبر(ص) بود اما به دلیل بیماری و کهولت سن مادرش و مسئولیت خود در این‌باره، موفق به دیدار محبوب خود نشد.
وارث

اویس قرنی از زاهدان و افراد برجسته عرفانی صدر اسلام بود که در یمن زندگی می‌کرد و به اسلام و شخص پیامبر(ص) و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام ایمان کامل داشت، ولی از اصحاب رسول خدا صلی‌الله علیه و آله به شمار نمی‌آمد. به این علت که صحابی به کسی گفته می‌شود که حداقل یک بار به محضر رسول خدا صلی‌الله علیه و آله شرفیاب شده یا یک جمله یا حدیث از پیامبر صلی‌الله علیه و آله روایت کرده باشد.

اویس قرنی علیرغم شیفتگی بسیار که برای دیدار با رسول خدا صلی‌الله علیه و آله داشت اما تا آن وجود مقدس در قید حیات بود موفق به دیدار پیامبر نشد. دلیلش هم این بود که مادر پیری داشت که او مانع می‌شد و می‌گفت اگر بخواهی به مدینه بروی در غیاب تو کسی نیست که مراقبم باشد و من آسیب خواهم دید، او هم به حرمت مادر نمی‌رفت.

تا اینکه بعد از اصرار فراوان، مادرش به اویس اجازه داد که می‌توانی به مدینه بروی به شرطی که فقط یک روز در آن شهر باشی و پیامبر را در آن روز زیارت کن و برگرد.

او هم با شتاب به مدینه آمد اما از قضا پیامبر صلی‌الله علیه و آله در آن روز در شهر نبود. او هرچه صبر کرد رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نیامدند و چون به مادر قول داده بود که بیش از یک روز نماند بدون اینکه موفق به دیدار رسول خدا صلی‌الله علیه و آله بشود برگشت. وقتی پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله به مدینه آمدند، فرمودند چه کسی اینجا آمده که عطر وجود او فضا را فرا گرفته است.

اویس کماکان در یمن بود تا زمانی که حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام به خلافت رسیدند. هنگامی که امام علی علیه السلام برای مقابله با سرکشی و براندازی پیمان شکنان که بصره را اشغال کرده بودند و درصدد براندازی خلافت حق امیرالمؤمنین علیه السلام بودند، به طرف بصره حرکت کرد؛ اویس قرنی خود را از یمن به امیر مؤمنان علی علیه السلام رساند و در جنگ جمل در رکاب آن بزرگوار بود.

اویس همچنین در جنگ صفین همراه با عمار یاسر در دفاع از حقیقت امیرالمؤمنین علیه السلام با نابکاران شامی جنگید و در  همان جنگ به شهادت رسید. مرقد پاک او در کنار مرقد مطهر عمار یاسر هست که بعد از انقلاب اسلامی این مزار مطهر به دستور امام خمینی رحمه الله به صورت حرم درآمد و زیارتگاه شد. اما متاسفانه وهابیون تکفیری جسارت کرده و مزار پاک آن‌ها را منفجر کردند.

موضوع شکستن دندان اویس قرنی را در منابع معتبر نیامده است و به نظر می‌آید که صحیح نباشد. زیرا در جریان جنگ احد دندان مبارک پیامبر صلی‌الله علیه و آله شکسته شده است و اویس قرنی در این دوران در یمن بوده است و چه بسا هنوز هم اسلام نیاورده بود.

منابع:

اعیان الشیعه
بحارالانوار
اسرار آل محمد علیهم السلام

منبع: تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.