نایب‌الزیاره‌ام؛ اقدام دانش‌آموزان ایرانی برای آرزومندان در آن‌سوی مرزها

کد خبر: 104192
طرح معنوی زیارت نیابتی حرم حضرت رضا (ع) توسط دانش‌آموزان مشهدی برای دانش‌آموزانی از ۱۵ کشور دنیا در حرم امام رضا (ع) انجام شد.
وارث

طرح معنوی زیارت نیابتی حرم حضرت رضا (ع) توسط دانش‌آموزان دبیرستان پسرانه متوسطه اول واحد۳ امام رضا (ع) به همراه معلم ایده‌پرداز طرح برای ۴۰۰ دانش‌آموز غیرایرانی به اجرا گذاشته شد. 

در حرکتی بزرگتر از سن و سال خودشان مشارکت کرده‌اند، آن هم نه برای گروهی از دوستان و آشنایان و یا هموطنان‌شان، به نیابت از جمعی از دلدادگان مکتب اهل بیت (ع) در آن سوی مرزها، حرم امام هشتم را در این روزهای دشوار کرونایی زیارت کرده‌اند و ثوابش را هم هدیه.

بالای برگه، بعد از سلام بر امام علی بن موسی الرضا (ع)، نام خودشان را نوشته‌اند که ثواب زیارت حرم امام هشتم را به دانش‌آموزی در کشوری دوردست هدیه کنند. به دوستداری از کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان، گرجستان و کشمیر و شاید فرسنگ‌ها دورتر در کومور، کامرون و مالاوی و... .

 

دوست داشتم به کربلا بروم و نشد حالا نایب‌الزیاره آرزومندان زیارت امام رضا (ع) شدم

مهدی ابراهیم‌زاده یکی از دانش‌آموزان نوجوان واحد ۳ امام رضا (ع) است. او تا حالا توفیق زیارت عتبات عالیات، به خصوص کربلا نصیبش نشده. به دلیل مشارکت خود در این حرکت زیبای معنوی اشاره می‌کند: «فکر کردم، خودم چقدر دوست داشتم امسال به زیارت کربلا و حرم آقا امام حسین (ع) بروم و نتوانستم، پس خوبه که به جای بچه‌های دور از مشهد، حرم امام رضا (ع) را زیارت کنم».

سجاد ظهور محصل پایه هشتم مدرسه امام رضا (ع) است. او هم به کم و کیف حضورش در این حرکت معنوی می‌پردازد: «این که ما کاری را برای خوشحالی فرد دیگری انجام می‌دهیم، اولش باعث خوشحالی خود ما می‌شود. من همراه خانواده‌ام زیارت رفتم و به نیابت از چند نفر از دانش‌آموزان کشمیرِ هندوستان زیارت کردیم. چون دوست داشتم تعداد بیشتری از دوستداران امام رضا (ع) را خوشحال کنم».

خودش یکبار در دوران طفولیت، به زیارت کربلا مشرف شده و دلیل اطمینان قلبی‌اش از خشنودی دوستان فرامرزی خود را این طور توضیح می‌دهد: «همان طور که اگر کسی کربلا را به جای من زیارت کند کیف می‌کنم، معلوم است که آن دوستان دور از مشهد هم از این زیارت خوشحال می‌شوند».

 

حس و حال غیر قابل وصف

امیرعلی مقدم به عنوان یکی دیگر از مشارکت‌کنندگان در این طرح، حس و حال خود را این طور توصیف می‌کند: «خدا را شکر قسمت شد و لیاقت پیدا کردم نائب‌الزیاره یکی از دوستانم در دیگر کشورها شوم. با خودم فکر کردم، همان حس و حالی که من برای زیارت کربلا داشتم، حتما دوستان هم‌سن و سالم برای زیارت امام رضا (ع) دارند ولی نمی‌توانند بیایند. به خودم گفتم، اگر امروز من به عنوان مجاور حرم امام رضا (ع) بتوانم کاری برای آنها بکنم و انجام ندهم، آن دنیا چطور می‌خواهم جواب ایشان را بدهم. الان خیلی خوشحالم که توانسته‌ام کاری کوچک برای عاشقان آقا امام هشتم انجام بدهم».

«امیرعلی» پخته‌تر از سن شناسنامه‌ای‌اش از باورهای خود می‌گوید: «خواستم کاری برای همبستگی و وحدت بیشتر ملت‌های مسلمان و به خصوص شیعیان کرده باشم. همراه مادرم به حرم رفتیم و برای پسری اهل گرجستان به جز خواندن زیارتنامه حرم حضرت رضا (ع) و زیارت امین الله، دو رکعت نماز زیارت خواندم. تلاش کردم قدم به قدم در حرم به یاد این زائرِ راه دور امام رضا (ع) باشم».

 

با زیارت امام مهربان دلهایمان به کسانی که نمی‌شناسیم پیوند می‌خورد

سیدحسین طباطبایی نژاد در پایه هفتم واحد ۳ امام رضا (ع) تحصیل می‌کند. او هم در طرح زیارت نیابتی شرکت کرده و دراین باره می‌گوید: «این طرح را دوست داشتم چون همیشه برای خودم زیارت می‌کردم، ولی این دفعه قرار بود برای یک دوست دانش‌آموز از راه دور زیارت کنم و ثوابش را هدیه کنم. با اینکه ثوابش به خودم هم می‌رسد».
او اضافه می‌کند: «من برای اسماعیل طیب از کشور مالاوی زیارت کردم. با اینکه کشورش را نمی‌شناختم، فکر می‌کردم که ما واقعاً با هم دوستیم و دل‌های ما با انجام این زیارت از هم دور نیست و به هم پیوند خورده. برای آشنایی بیشتر با این دوستم، کشور مالاوی را در گوگل جستجو کردم و دیدم، اسماعیل در کشوری کوچک در جنوب آفریقا زندگی می‌کند».

ایجاد حس مسئولیت برای مجاوران بارگاه رضوی نسبت به آرزومندان

صادق میرزایی مسئول واحد امور جهان اسلام در مدرسه به عنوان ایده‌پرداز طرح زیارت نیابتی در واحد ۳ امام رضا (ع)، آن را بهانه‌ای برای تقویت حس مسئولیت اجتماعی بچه‌ها به عنوان مجاور بارگاه منور ثامن‌الحجج (ع) معرفی می‌کند و می‌گوید: «هر سال شهر ما پذیرای مهمانان امام هشتم بود، امسال از بچه‌های پایه‌های هفتم و هشتم در چارچوب درس مطالعات اجتماعی، خواستیم در قالب مشارکت در طرح زیارت نیابتی برای دانش‌آموزان اهل تشیع غیر ایرانی، بیشتر با وظیفه اجتماعی خودشان آشنا شده و به آن عمل کنند».

این مدرس دبیرستان با بیان شماری از ملاحظات برای ایجاد نگاه جهانی در دانش‌‌آموزان عنوان می‌کند: «در وهله اول، باید عزت نفس و احساس ارزش درونی در بچه‌ها ایجاد شود تا ارزش‌های ملی خود را به دیگران منتقل کنند. در درجه دوم، باید مراقب رقابتی و تبلیغاتی نشدن اجرای چنین طرح‌های فرهنگی در میان مجموعه‌های انقلابی باشیم که اهداف کار قربانی امور تبلیغاتی نشود و دیگر اینکه، درک تفاوت‌های فرهنگی در ارتباطات میان فرهنگی بسیار حائر اهمیت است».

 

زیارت نیابتی برای دانش‌آموزان ۱۵ کشور

حسین باغگلی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی نیز با تشریح جزئیات اجرای این طرح معنوی ابراز می‌کند: «امسال با توجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در ایران و دیگر کشورهای جهان برای سفر کردن، بسیاری از دلدادگان مکتب اهل بیت (ع) امکان زیارت مراقد شریف را نداشتند. اما دانش‌‌آموزان مشهدی به عنوان میزبان زائران حضرت رضا (ع) در شهر مشهد، مسئولیت اجتماعی خود را با زیارت نیابتی افرادی که امسال توفیق سفر به شهر مشهد را پیدا نکردند، به انجام رساندند».

باغگلی می‌افزاید: به غیر از دانش‎آموزان کشمیری، برای حدود ۱۵ نفر از دانش‌آموزان دیگر ملل از جمله افغانستان، پاکستان، کومور، کامرون و مالاوی زیارت نیابتی انجام شد. اصل مهم در این طرح ایجاد خلاقیت و بروز فطرت پاک بچه‌هاست که در جریان اجرای این حرکت با گرفتن عکس از خودشان در حرم مطهر رضوی همراه پلاکارتی با نام دانش‌آموز نائب‌الزیاره و یا کشیدن نقاشی به نمایش گذاشته شد و این آثار و عکس‌ها برای دانش‌آموزان کشمیری هم ارسال شد.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.