پناهیان: دفاع مقدس نبود روضه حذف می‌شد

کد خبر: 104387
پناهیان گفت: اگر دفاع مقدس نبود، امام هم نمی‌توانست به تنهایی در برابر هجمه‌های برخی در خصوص روضه بایستد. حتی در جبهه‌ها نیز افرادی در دوکوهه بودند که جلسه روضه را به هم می‌زدند و می‌گفتند: زیاد شلوغ نکنید!
وارث

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در اولین گردهمایی مبلّغان و مداحان طرح سدره (کمک به برپایی روضه‌های خانگی) که به همت مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، شب گذشته یکشنبه ۱۸ آبان‌ماه در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه روضه ذکر مصیبت اهل بیت (ع) است، اظهار داشت: چرا در دانشگاه‌ها هیأت و روضه رونق دارد زیرا روضه برگرفته از مباحث علمی، فیلسوفانه، عالمانه، حکیمانه و عارفانه است. مردم عادی ارتباط سطحی با روضه برای رفع نیازها و حوائج خود برقرار می‌کنند اما خواص ارتباط وسیع‌تری با آنان دارند.

اگر دفاع مقدس نبود، روضه حذف می‌شد

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) از روشنفکران غرب‌زده دعوت می‌کرد تا درباره روضه تفکر کنند، گفت: اگر دفاع مقدس نبود، امام هم نمی‌توانست به تنهایی در برابر هجمه‌های برخی در خصوص روضه بایستد. حتی در جبهه‌ها نیز افرادی در دوکوهه بودند که جلسه روضه را به هم می‌زدند و می‌گفتند زیاد شلوغ نکنید. جبهه نشان داد هرکسی اهل روضه است، حتی بهتر هم می‌جنگد.

روضه تنها راه ارتباطی با برخی افراد جامعه است

پناهیان با بیان اینکه باید روی دشمنان و دوستان روضه، کار کرد و اهمیت آن را برای مردم گفت، افزود: با بسیاری از اقشار جامعه تنها با روضه می‌توان ارتباط برقرار کرد. حتی با نماز، قرآن یا هیچ تفکر دینی دیگر نمی‌توان به آنان نزدیک شد، اما روضه این امکان را فراهم می‌کند و ما هنوز از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

این سخنرانی مذهبی ادامه داد: ما در دانشگاه هنر، جلسه روضه گرفتیم و اعلام کردیم بنا داریم نذری پخت کنیم که همه با سلایق مختلف دور آن جمع شدند. امروز این هیأت به یکی از جلسات قوی تبدیل شده است.

وی با اشاره به ذکر روایات اهمیت برگزاری روضه در خانه تصریح کرد: در روایات به رفتن به خانه‌ها و احیای روضه اهل بیت توصیه شده است. امام باقر (ع) فرمودند در خانه‌های یکدیگر، همدیگر را ملاقات کنید یا در روایات دیگری داریم هرکس در مجالس اهل بیت شرکت کند، بدبخت نمی‌شود. در روایت دیگری داریم دور هم جمع می‌شوید حدیث ما را بگویید.

آیت‌الله شاه‌آبادی پایه‌گذار روضه‌های خانگی بود

پناهیان با بیان اینکه پایه‌گذار روضه‌های خانگی در کشور ما به خصوص در تهران، آیت‌الله شاه‌آبادی استاد عرفان امام خمینی (ره) بود که حتی ایشان به سیار بودن محل برگزاری جلسات نیز توصیه می‌کردند. تکامل یافته این جلسات خانگی و کوچک، هیأت موتلفه شد که پای کار امام آمدند. برگزاری جلسات خانگی سیار موجب فعال شدن خانواده‌ها و مشارکت اهالی خانه می‌شد.

اثر روضه روی دیوار خانه‌ها

این سخنرانی مذهبی با بیان اینکه پدرم روضه‌خوان این جلسات بود و در طول هفته مشخص بود هر هفته در کدام منزل باید روضه بخواند، گفت: در روایت داریم در خانه صدای قرائت قرآن خود را در خانه منتشر کنید. علامه طباطبایی ایام فاطمیه در یک مجلس روضه خانگی شرکت می‌کرد و در پایین مجلس هم می‌نشست. یکسال که ایشان برای روضه رفت از صاحب مجلس با اینکه تمام دیوارها با سیاهی پوشیده بود، سوال کرد، دیوارها را تعمیر و تغییر داده‌اید؟ او پاسخ داد بله. ایشان پرسید از دیوارهای قبلی باقیمانده است، گفتند بله دیوار پشت سخنران و ایشان خواستند که کنار آن دیوار بنشینند. دلیل را جویا شدند و فرمودند: این دیوارها سالیان سال ناله یازهرا را شنیده‌اند.

سرچشمه مراسم‌های بزرگ، روضه‌های خانگی است

وی گفت: هیچ‌گاه مراسم بزرگ و موفق جای روضه خانگی را نمی‌گیرد و آثار این روضه‌ها روی فرزندان بسیار بیشتر است و با برگزاری روضه در خانه، اثر آن را در خانواده حس می‌کنند. برگزاری روضه در خانه، فضا را نورانی و کاستی‌های تربیتی را جبران می‌کند. سرچشمه مراسم‌های بزرگ، روضه‌های خانگی است و با این جلسات، روضه‌های بزرگ اصالت پیدا می‌کنند و اگر این سرچشمه‌ها نباشید ممکن است که دریاچه بخشکد.

توصیه آیت‌الله حق‌شناس به شرکت در روضه‌های خانگی غریبانه

پناهیان تصریح کرد: آیت‌الله حق‌شناس به یکی از شاگردانش فرموده بود «علیک به مجالس شکسته، برشکسته یا غریب» و من را با خود به مجالس روضه‌های خانگی بدون مستمع می‌برد که تنها یک روضه‌خوان و بانی در آن بودند و تنها مستمعش ما بودیم و از این مجلس به مجلس دیگری می‌رفتیم و در راه می‌فرمود هرچه می‌خواهیم در این مجالس بگیر.

این سخنرانی مذهبی با بیان اینکه جلسات روضه در خانه با کمترین هزینه و زحمت باید برگزار شود، تصریح کرد: موفقیت مجالس روضه خانگی به دوام آن است. بنابراین اگر کسی می‌خواهد روضه برگزار کند باید نذر برگزاری یک ساله کند و حتی مسافرت رفت کلید به دیگران دهد تا برگزار کنند. باید سبک‌ها و آداب هیأت خانگی را استخراج کرده و در اختیار دیگران قرار دهیم. در ایام کرونایی می‌توان روضه‌ها را به صورت مجازی برگزار کرد.

روضه‌های خانگی، اهل بیت را عشق مشترک خانواده‌ها می‌کند

وی با بیان اینکه دین اسلام به صورت خانوادگی نشر و گسترش یافته است، افزود: اهل بیت (ع) با خانواده در این راه زجر کشیدند و به شهادت رسیدند. خواندن حدیث کساء در خانه بسیار بااهمیت است و این حدیث می‌تواند قصه قابل تأملی برای بچه‌ها باشد. مصائب کربلا هم خانوادگی بود و روضه‌های آن هم در تحکیم پیوندها، رفع کدورت‌ها و دلخوری اثرگذار است. به جای آن که به پدر و مادر بگویید به هم احترام بگذارند باید برای آنان یک محور علاقه‌مندی ایجاد کنیم و این بهترین شیوه برای آتش‌کنان است. روضه‌خانگی این روضه محور عشق مشترک است.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.