تهران برای آنکه پایتخت جهان اسلام شود، باید طریق عبدالعظیم حسنی(ع) را طی کند

کد خبر: 104623
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی با اشاره به جایگاه والای حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، گفت: ایشان از مصادیق علمایی هستند که امام زمان(عج) ما را به آنها ارجاع داده‌اند. اگر تهران بخواهد به عنوان پایتخت جهان اسلام معرفی شود باید مسیر این حضرت(ع) را طی کند.
وارث

چهارمین روز از ماه ربیع‌الثانی در تقویم شیعی مزین است به سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، از محدثان و رواة حدیث برجسته که حضورش در ری در طول تاریخ منشا برکات بسیار شده است. آستان شریف ایشان که ملقب به سیدالکریم(ع) است همیشه ایام ملجا و پناه ایرانیان به ویژه تهرانی ها بوده و است. به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت آن حضرت(ع) و نیز به منظور بررسی آموزه های حیات این عالم وارسته و امامزاده جلیل‌القدر برای امروز جامعه، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

وجود بارگاه نورانی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری منشا چه برکات و آثاری به ویژه از نظر راه اندازی مکتب حدیثی ری بوده است؟

 

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که در ایام ولادت و ایام بزرگداشت شان قرار داریم، جایگاه ویژه ای در قلوب مومنان هم در زمان حیات و هم امروز جامعه دارند؛ ایشان به عنوان یک راوی حدیث، روایات متعددی را از اهل بیت(ع) نقل کرده و نه تنها در نقل بلکه در تحلیل، دسته بندی و فهم دقیق و صحیح از روایات درست عمل کرده است.

شخصیت این عالم ربانی جامع الاطراف است و در عرصه های مختلف علوم، تقوا و اخلاق از سرآمدان زمان خود و مورد وثوق حضرات معصومان(ع) بوده و و ائمه(ع) اعتماد ویژه به ایشان داشته اند.

نکات ویژه شخصیتی، ارتباط نزدیک با ائمه معصوم(ع)، نقل روایت، جهد و تلاش مضاعف برای آنکه کلام اهل بیت(ع) به مردم منتقل شود و ... همه دست به دست هم داده اند که حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) هم در زمان خود البته نه به اندازه و کیفیت امروز، و نیز اکنون جایگاه و شانی والا و مورد وثوق داشته باشد. چنان که ائمه(ع) به آنها که شرایط زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا را نداشتند، زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) را سفارش می کردند!

امروز هم بعد از گذشت قرن ها مضجع این عالم ربانی و عظیم الشان جایگاهی ویژه دارد، آن حضرت(ع) هم مکتب حدیثی ری را راه اندازی کرد و هم منشا ترویج علوم حدیث در امروز جامعه با تولیت آیت الله ری شهری که متخصص حدیث است و خدمات بسیار برای جامعه شیعی داشته، شد چنان که مدرسه حدیث و دانشگاه علوم حدیث زیر نظر آیت الله ری شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برکات بسیار در تربیت علمای متخصص در حوزه روایت داشته و دارند.

 

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) هم شان زیارت امام حسین(ع) در کربلای معلی دانسته شده است؟

 

به جهت تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار، انتساب به حضرات معصومان(ع) و اینکه ایشان معرف اهل بیت(ع) بود نه معرف خود، شناسه برای ائمه(ع) بود نه شناسه برای خود و زندگیش را وقف ترویج قرآن و عترت(ع) کرد و همچون امام حسین(ع) که با جهد و تلاش خون و هستی اش را تقدیم کرد، زندگیش را در طبق اخلاص قرار داد تا پیام قرآن و اهل بیت(ع) را برساند، به چنین جایگاهی دست یافته است. چنان که قرآن می فرماید: «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» این وعده خدا است که چنین افرادی را به راه های متعدد و متکثر خود هدایت و راهنمایی کند.

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) هم در ری مانند خورشید فروزان می درخشند و شهرری با این عالم شناخته می شود و زیارت ایشان برای آنها که به هر دلیل توان رفتن به کربلا را ندارند، مانند زیارت امام حسین(ع) است.

 

مقام معظم رهبری از ری به قبله تهران تعبیر می کنند، این تعبیر حاوی چه مضامین و ظرایفی است که باید به آنها توجه شود؟

 

قبله راهنما است و راه را نشان می دهد آنهم راهی که در انتها به خدا وصل می شود «إِلى‌ رَبِّكَ الْمُنْتَهى‌»؛ شاید فرمایش مقام معظم رهبری ناظر به این باشد که اگر کسی به ویژه تهرانی ها بخواهند راه کمال را طی کنند باید طریق عبدالعظیم حسنی(ع) را در پیش بگیرند. تهرانی ها اگر بخواهند به راه اهل بیت(ع) اقتدا کنند و اگر تهران بخواهد به عنوان پایتخت جهان اسلام معرفی شود باید بداند قبله‌نما قرآن و عترت و طریقش، طریق حضرت عبدالعظیم(ع) است. به عبارت دیگر، تهران و تهرانی ها اگر بخواهند به طریق قرآن و اهل بیت(ع) اقتدا کنند باید مسیر عبدالعظیم حسنی(ع) را در پیش بگیرند.

 

امام شناسی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و ارجاعی که ائمه(ع)، شیعه را به ایشان داده اند، از نظر ولایت پذیری و امام شناسی برای شیعه در عصر غیبت چه آموزه هایی دارد؟

 

یکی از مصادیق بارز این تعبیر نورانی امام عصر(عج) که فرمودند: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم» حضرت عبدالعظیم(ع) است چراکه در راوی بودن ایشان و اینکه روایات متعدد را نقل کرده اند، تردید نیست، در میان راویان حدیث افرادی حتی از شیعه هستند که درباره آنچه نقل کرده اند، تردید وجود دارد. اما حضرت سیدالکریم(ع)، از راویان ثقه و شیعه دوازده امامی است که اهل بیت(ع) و قرآن را قبول داشته و بر مدار اخلاص زندگی کرده است و هیچ فسقی از وی گزارش نشده است که همه اینها آموزه هایی در خود دارد.

امید است خدای متعال به برکت ایام ولادت این امامزاده عظیم الشان، نه فقط ایران و شیعه بلکه عالم را از بحران کرونا نجات دهد.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.