آیت‌الله ری‌شهری:

نفس، راه رستگاری را بر انسان سخت می‌کند

کد خبر: 104817
آیت‌الله ری‌شهری گفت: نفس، راه رستگاری را بر انسان سخت می‌کند، اگر به او سختی برسد بی‌تابی‌ می‌کند و اگر خوبی برسد مغرور می‌شود.
وارث

آیت‌الله «محمدمحمدی ری‌شهری» پیش از آغاز درس خارج فقه که به صورت مجازی برای طلاب حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: نفس آدمی به طور طبیعی در فلاکت است مگر اینکه خداوند او را عصمت و مصونیت بدهد.

وی با استناد به فرمایش امام زین‌العابدین(ع) که به صورت دعا است، عنوان کرد: حضرت می‌فرمایند خدایا کاری کن نیروی ما در امری که سبب خشم تو می شود سست شود، الهی اجازه نده نفس ما راه زندگی ما را انتخاب کند، اگر نفس ما را به حال خود واگذاری باطل و دنیا را انتخاب می‌کند.

آیت‌الله ری‌شهری با استناد به روایت دیگری از امام صادق(ع)، اظهار کرد: حضرت می‌فرمایند «خدایا من از تو می‌خواهم که از گناهان به من مصونیت دهی تا زنده هستم یک چشم به هم زدن مرا به خود وامگذار زیرا که نفس انسان او را به بدی امر می‌کند،» اگر خداوند متعال انسان را نگه ندارد عصمت ندهد او هوای نفس را انتخاب کرده و به همین جهت هلاک می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به بخش دیگری از دعای امام سجاد(ع)‌، ابراز کرد: «خدایا برای خودت از من آنچه رهایم می‌کند را بگیر؛ باقی بگذار برای من از خودم آنچه باعث اصلاح من است زیرا نفس من به طور طبیعی مسیر هلاکت را می‌پیماید مگر اینکه تو به آن مصونیت و عصمت بدهی».

وی با بیان اینکه نفس انسان به طور طبیعی در مسیر هلاکت است، عنوان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند «معصیت نوعی شهوت است، خدا رحمت کند کسی را که شهوات خویش را متوقف کند و مقابل آن ایستادگی کرده و آن را سرکوب کند». نفس همواره به هوس گرایش دارد و فرمان الهی را نمی‌پذیرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند خواهش‌های نفس خود را در هم بشکنید و وقتی نفس سرکشی می‌کند مهار آن را محکم بگیرید که شما را به معصیت وادار نکند.

آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه انسان باید خود را وادار کند که آنچه خداوند می‌خواهد را انجام دهد، اظهار کرد: نفس راه رستگاری را بر انسان سخت می‌کند، امام سجاد(ع)‌ در مناجات خمس عشر می‌فرماید «خدایا من از دست خود به تو شکایت می‌کنم نفس دنبال کارهای خودش است»، اگر به نفس انسان سختی برسد بی‌تابی‌ می‌کند و اگر خوبی برسد مغرور می‌شود. میل به لهو و لعب دارد گناه را زود انجام می‌دهد و توبه را عقب می‌اندازد.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.