آیت‌الله هادوی تهرانی: طلبه بدون تقوا و علم مفید جامعه نیست

کد خبر: 104821
استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: طلبه‌ای که سواد ندارد، به درد هیچ جایی نمی‌خورد و فسادش از منفعتش بیشتر است، البته طلبه کم‌سواد با داشتن تقوای زیاد بهتر از طلبه‌ای است که سواد زیاد دارد، ولی تقوایش کم است.
وارث

 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی،  دهم آذرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه فرقان، با اشاره به آیات ۳۵ و ۳۶ «وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَارُونَ وَزِيرًا»؛ «فَقُلْنَا اذْهَبَا إِلَى الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَدَمَّرْنَاهُمْ تَدْمِيرًا»، گفت: داستان موسی(ع) در برخی سوره‌ها با تفصیل بیان شده است، لذا در اینجا به صورت مختصر اشاره‌ای به آن شده است. این دو آیه فرموده که خدا موسی را با بینات و معجزات فرستاد ولی او را تکذیب کردند.

وی با بیان اینکه قرآن در یک جمله سرنوشت قوم موسی را از ابتدای بعثتش تا نابودی بیان کرده و ما تصور می‎کنیم این حوادث در مدت کوتاهی رخ داده، در حالی که چند ده سال بلکه بیشتر طول کشیده است، افزود: در نظر ما ده و ۱۵ و ۲۰ سال خیلی زیاد است، ولی برای خدا امروز و فردا و دیروز معنا ندارد و این زمان‌ها در مقایسه با آخرت هم هیچ نیست؛ خدا در اینجا این نکته را به پیامبر فرموده و به او دلداری داده که تصور نکن تکذیب انبیاء چیز عجیبی است، برای موسی و سایر انبیاء هم رخ داده است.

استاد سطح عالی حوزه بیان کرد: عاقبت تکذیب‌کنندگان انبیاء نابودی و هلاکت بوده است، اما خداوند این نوع عذاب‌ها را برای قوم پیامبر وضع نفرمود، لذا شاهدیم که جریان نفاق کارشان به جایی رسید که بعد از وفات پیامبر، خلافت را غصب کردند و در طول حیات پیامبر هم توطئه‌های زیادی علیه اسلام داشتند. این فرایند در تاریخ ادامه دارد و امروز هم رژیم وهابی و وابسته سعودی با همراهی صهیونیست‌ها علیه ایران توطئه می‌کنند.

وی افزود: همین ماجرای شهادت شهید فخری‌زاده نمونه‌ای از این مسئله است؛ تروریست‌ها آشکارا این جنایات را می‌کنند و نه ترسی دارند و نه حیایی و رئیس رژیم غاصب اسرائیلی نام این شهید را به عنوان افراد در لیست ترور به زبان می‌آورد.

توطئه عبری، عربی و آمریکایی در ترور فخری‌زاده
وی اضافه کرد: بنده در جریان دیدار نتانیاهو با بن سلمان که چند روز قبل خبرش منتشر شد، عرض کردم که این دیدار با هدف انجام توطئه صورت می‌گیرد که یکی از پرده‌های آن، همین ترور بود؛ ترامپ همان طور که بیان کرده میلیاردها دلار از این گاو شیرده دوشیده است. بنابراین اگرچه در طول دوره ریاست جمهوریش حقوقی نگرفته، اما قطعاً هزاران برابر حقوقش از همین راه‌ها منفعت کسب کرده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اظهار کرد: احتمالا این جلساتشان در این راستاست که پولی برای ترامپ جمع کنند تا چند صباحی که در قدرت است، اقداماتی علیه ایران انجام دهد که ان‌شاء‌الله شر او به زودی دفع می‌شود و مسئولان نظام اسلامی در فرصت مقتضی انتقام این جنایت را گرفته و از حوادث آینده پیشگیری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه خداوند به پیامبر دلداری می‌دهد که این راه سختی دارد و با توطئه همراه است، همان طور که برای موسی هم داشت، اما سرانجام پیروزی با حق است، اضافه کرد: در آیه ۳۷ به بعد خداوند مثال‌های دیگری ذکر کرده و فرموده قوم نوح هم او را تکذیب کردند؛ خداوند قوم نوح را به خاطر تکذیبشان در نیمی از روز نابود کرد و آن را نشانه و عبرت برای دیگران قرار داد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در ادامه خداوند با بیانی گذرا از آیه ۳۵ تا ۴۰ اشاره به اقوام مختلف انبیاء دارد و همه در زیر بار حق نرفتن مشترک هستند؛ یعنی گویا این سنتی در طول تاریخ است و فقط اندکی از مردم اهل شکر و اطاعت هستند؛ همان طور که قرآن فرموده، اکثر مردم تعقل نمی‌کنند؛ عقلی که ما عبد به الرحمان است، نه عقلی که به تعبیر امام علی(ع) شیطنت است.

طلبه بدون تقوا و علم مفید جامعه نیست
وی اضافه کرد: ما طلاب مدعی هستیم که مسیر انبیاء را دنبال می‌کنیم و همین ادعا مسئولیت سنگینی را متوجه ما می‌کند؛ آنها علم  لدنی داشته‌اند و ما باید با هزاران زحمت دانشی پیدا کنیم؛ طلبه‌ای که سواد ندارد، به درد هیچ جایی نمی‌خورد و فسادش از منفعتش بیشتر است، زیرا اگر چیزی را بلد هم نباشد، خجالت می‌کشد بگوید بلد نیستم ولو اینکه جواب اشتباهی بدهد و کسی را گمراه کند.

استاد حوزه تصریح کرد: مسئله مهم مورد نیاز برای روحانیت و طلاب، تقواست؛ اگر طلبه سواد کم داشته باشد و تقوای زیاد، بهتر از این است که سواد زیاد دارد، ولی تقوایش کم است؛ نقل شده به آیت‌الله بروجردی فلان مسئله را گفتند و ایشان فرمود من آن فتوا را یادم نیست و دوباره پیگیری می‌کرد، آن‌قدر تزکیه و تقوا داشتند که مبادا جواب اشتباهی بدهند.

هادوی تهرانی بیان کرد: طلاب و روحانیت باید بدانند این راه آسان و هموار نیست و انبیاء هم با این مشکلات دست و پنجه نرم کردند، لذا سختی‌های راه نباید ما را ناامید و از میدان بیرون کند؛ انبیاء تا جایی که ممکن بود، تلاش و به وظیفه خود عمل کردند و اگر نتیجه حاصل شد، فبها و اگر نشد آنها به وظیفه خود عمل کرده‌اند.
منبع: ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.