انتظار یعنی این آینده قطعی است، همه ملت‌ها به این امید نیاز دارند

کد خبر: 104874
انتظار یعنی این آینده حتمی و قطعی است؛ به خصوص انتظار یک موجود حی و حاضر؛ این خیلی مساله مهمی است. این جور نیست که بگویند کسی متولد خواهد شد، کسی به وجود خواهد آمد؛ نه! کسی است که هست، وجود دارد، حضور دارد.
وارث

در کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی» که به کوشش حسن ملایی جمع آوری شده، آمده است:

 

امروز ما نیز انتظار فرج داریم؛ یعنی منتظریم که دست قدرتمند عدالت گستری بیاید و این غلبه ظلم و جور را که همه بشریت را تقریبا مقهور خود کرده است، بشکند و این فضای ظلم و جور را دگرگون کند و نسیم عدل را بر زندگی انسان ها بوزاند، تا انسان ها احساس عدالت کنند. این نیاز همیشگی یک انسان زنده و یک انسان آگاه است. (۱) همه انسان ها در طول تاریخ، نسبت به این پدیده عظیم و شگفت آور (مهدویت)، احساس نیاز معنوی و قلبی کرده اند.(۲)

اصل امید به یک آینده روشن برای بشریت و ظهور یک موعود، یک منجی، یک دست عدالت گستر در سرتاسر جهان، تقریبا مورد اتفاق همه ادیانی است که در عالم سراغ داریم... این در واقع امید بخشیدن به همه انسان ها در طول تاریخ است و پاسخگویی به نیاز انسان ها به این امید، که حقیقتی هم با آن بیان شده است.(۳)

 

امام بزرگوار، معصوم و قطب عالم امکان و ملجا همه خلایق، اگرچه غایب است و ظهور نکرده، اما حضور دارد، مگر می شود حضور نداشته باشد؟ مومن، این حضور را در دل خود و با وجود و حواس خویش حس می کند. آن مردمی که می نشینند، راز و نیاز می کنند، دعای ندبه را با توجه می خوانند و زیارت آل یس را زمزمه می کنند و می نالند، می فهمند چه می گویند. آنها حضور این بزرگوار را حس می کنند ولو هنوز ظاهر نشده و غایب است. غیبت او، به احساس حضورش ضرری نمی زند. ظهور نکرده است اما هم در دل ها و هم در متن زندگی ملت حضور دارد. مگر می شود حضور نداشته باشد؟ شیعه خوب کسی است که این حضور را حس کند و خود را در حضور او احساس کند.(۴)

 

در روایت دارد «يَمْلَأَ اَللَّهُ اَلْأَرْضَ بِهِ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» این در بسیاری از روایات همین بیان هست؛ یعنی خدای متعال به وسیله امام زمان(عج) دنیا را پر از عدل و داد و خواهد کرد، همچنانی که این دنیا پر از ظلم و جور بوده است. کی دنیا پر از ظلم و جور بوده؟ در طول تاریخ از این قبیل زیاد داریم که دنیا پر از ظلم و جور بوده، آن روزی که نغمه حق طلبی در میان ملت ها نبوده، آن روزی که فرعون بود و موسی ظهور نکرده بود. آن روزی که نمرود بود و ابراهیم، تبر بت شکنی را به دست نگرفته بود. آن روزی که آمریکا و قدرت های بزرگ جهانی هرکار می خواستند، می کردند و و از انقلاب اسلامی ما هنوز خبری نبود و امام ما قامت برای مبارزه نیاراسته بود. این روزها در تاریخ بشریت، بسیار وجود دارد که دنیا پر از ظلم و جور بوده. این حدیث است.(۵)

 

ما منتظریم؛ یعنی این امید را داریم که با تلاش و مجاهدت و پیگیری، این دنیایی که به وسیله دشمنان خدا و شیاطین، از ظلمات جور و طغیان و ضعیف کشی و نکبت حاکمیت ستمگران و قلدران و زورگویان پر شده است، در سایه تلاش و فعالیت بی وقفه ما، یک روز به جهانی تبدیل خواهد شد که در آن، انسانیت و ارزش های انسانی محترم است و ستمگر و زورگو و ظالم و قلدر و متجاور به حقوق انسان ها، فرصت  و جایی برای اقدام و انجام خواسته و هوی و هوس خود، پیدا نخواهد کرد. این روشنایی در دیدگاه ما نسبت به آینده وجود دارد و ما ملت ایران باید به این معنای انتظار، بیش از گذشته تکیه کنیم؛ چون دنیای بشری، به انتظاری که ما داریم، محتاج است. این امیدی که در دل ملت ایران وجود داشت و در سایه آن توانست این کارهای بزرگ را انجام بدهد، ملت های ضعیف و مظلوم دنیا، امروز به این امید احتیاج دارند؛ آنها هم باید این امید را پیدا کنند. اگر پیدا کردند و نور امید در دل ملت ها تابید، کارهای دنیا اصلاح خواهد شد و مشکل ملت های مظلوم، اگر نگوییم به طور کامل، به صورت متنابهی ولو در در طول چند سال حل خواهد شد.(۶)

 

انتظار واقعی، با اطمینان و اعتماد ملازم است. کسی که شما می دانید خواهد آمد، انتظارش را می کشید و انتظار کسی که به آمدنش اعتماد و اطمینان ندارید، انتظاری حقیقی نیست. اعتماد، لازمه انتظار است و این هر دو، ملازم با امید است و امروز این امید، امری لازم برای همه ملت ها و مردم دنیا است.(۷)

 

انتظار یعنی این آینده حتمی و قطعی است؛ به خصوص انتظار یک موجود حی و حاضر؛ این خیلی مساله مهمی است. این جور نیست که بگویند کسی متولد خواهد شد، کسی به وجود خواهد آمد؛ نه! کسی است که هست، وجود دارد، حضور دارد، در بین مردم است. در روایت دارد که مردم او را می بینند، همچنانی که او مردم را می بیند، منتها نمی شناسند. در بعضی از روایات تشبیه شده است به حضرت یوسف(ع) که برادران او را می دیدند، بین آنها بود، در کنار آنها بود، روی فرش آنها راه می رفت، ولی نمی شناختند، یک چنین حقیقت بارز، واضح و بر انگیزاننده ای است.(۸) حجت خدا در بین مردم زنده است؛ موجود است؛ با مردم زندگی می کند، مردم را می بیند؛ با آنهاست؛ دردهای آنها، آلام آنها را حس می کند.(۹)

منبع: شبستان

پی نوشت ها:

۱-دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمه شعبان،۱۳۸۷/۵/۲۷

۲. بیانات در جمع اقشار مختلف مردم در روز میلاد پر برکت حضرت ولی عصر(عج)، ۱۳۷۴/۱۰/۱۷

۳. دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمه شعبان،۱۳۸۷/۵/۲۷

۴-بیانات در جمع اقشار مختلف مرردم در روز میلاد پربرکت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه ۱۳۷۴/۱۰/۱۷

۵-بیانات در جمع کثیری از مردم قم در خیابان چهار مردان ۱۳۶۳/۱۲/۲۷

۶-سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد امام عصر(عج)۱۳۶۹/۱۲/۱۱

۷-بیانات در دیدار با جمعی از مسئولان و خانواده های معظم شهدا، در سالروز ولادت امام زمان(عج) ۲۲/۱۲/۱۳۶۸

۸-سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) و مرکز تخصصی مهدویت قم،۱۳۹۰/۴/۱۸

7.سخنرانی در دیدیار با اقشار مختلف مردم و میهمانان داخلی و خارجی در سالروز میلاد امام عصر(عج)،.۱۳۶۹/۱۲/۱۱


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.