شان نزول سوره کوثر به وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) باز می گردد

کد خبر: 105632
حجت الاسلام یوسفی مقدم گفت: شان نزول سوره کوثر به وجود مقدس حضرت زهرا (س)بر می گردد ومفسران گفته اندکوثر همان حضرت فاطمه زهرا(س)است؛ در روایات نیز داریم که به رغم آنکه بانوی بزرگ اسلام درسن جوانی از دنیا رفتند اما نسل ائمه طهار(ع) ازایشان تداوم یافت.
وارث

خداوند متعال دارای تقدس اصیل و ذاتی است و برخی از اشخاص و اشیاء به میزان انتساب خاص به خداوند متعال و تجلی خداوند در آنها و تجلی خدایی آنها از قداست نسبی برخوردارند. از میان مردان، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و از میان زنان، فاطمه زهرا علیهاالسلام دارای بالاترین تقدس بعد از خداوند متعال می باشند. رفتار و گفتار رمزآلود پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نسبت به فاطمه زهرا علیهاالسلام و آیات قرآنی که به کنایه از آن حضرت یاد کرده و یا در شأن ایشان نازل شده و کلمات معصومین علیهم السلام به روشنی تقدس بانوی اسلام را بیان می کند. مقایسه میان حضرت زهرا علیهاالسلام و حضرت مریم(س) نیز روشن می نماید که اگر حضرت مریم(س) به خاطر صفاتی که در قرآن آمده مقدس بود، فاطمه زهرا علیهاالسلام به طریق اولی مقدس تر است. قرآن نزدیک به بیست ویژگی برای حضرت مریم بیان کرده و روایات اسلامی آنها را به نزدیک چهل ویژگی رسانده است. در قرآن، روایات و تاریخ اسلامی همین چهل ویژگی در رتبه بالاتر و شدت بیشتر برای فاطمه علیهاالسلام ثبت شده است.

 

 

 

با توجه به اهمیت موضوع  با حجت الاسلام والمسلمین «محمد صادق یوسفی مقدم» رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

 

خداوند در قرآن کریم درخصوص جایگاه پیامبران و ائمه اطهار (ع) چه آیاتی را مطرح کرده است؟

جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) در قرآن یکی از موضوعات قابل توجه است. قرآن کریم به عنوان تنها منبع وحیانی الهی که امروز به صورت کامل و جامع در دسترس جامعه اسلامی و همه بشریت قرار دارد، راهنمای ما برای شناخت عقاید فقهی و ارزش های اخلاقی و دستورالعمل های دینی است. قرآن کریم در بسیاری از موارد به شخصیت ها و انسان های برجسته ای که می توانند و باید الگوی جوامع بشری باشند، اشاره دارد؛ چنانکه از پیامبر اسلام (ص) و پیامبران الهی بسیار یاد کرده است. همچنین از زنان بسیار مهمی که جایگاه ویژه و مهمی در جامعه بشری دارند، نام برده و یاد کرده که از آن جمله می توان به حضرت مریم (س) و حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد.

 

خداوند در قرآن کریم درخصوص جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) چه آیاتی را مطرح کرده است؟

در آیات قرآن سلسله ویژگی های حضرت فاطمه زهرا (س) بیان شده است که از آن جمله می توان به آیه تطهیر اشاره کنیم. آیه تطهیر از آیاتی است که به عنوان یک مکتب به ما راهکار چگونه زیستن و چگونه حرکت کردن و نحوه الگوگیری را نشان می دهد. جایگاه مهمی در قرآن وارد به حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره دارد و حضرت فاطمه زهرا (س) بر اساس روایاتی که درباره آیه تطهیر و شرح آیه است، ایشان محور آیه قرار گرفته است که این امر بیانگر حجیت کلام و رفتار طیبه معصوم و حجیت کلام و حجیت سخن و رفتار حضرت فاطمه زهرا (س) است.
در آیه مباهله نیز جایگاه رفیعی برای حضرت فاطمه زهرا (س) بیان شده است که به تصریح در آیه تطهیر و مباهله به تفسیر مفسران شیعه و سنی، جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) ویژه است و آن بانوی الهی از موقعیت برتری برخوردار هستند.

 

سوره کوثر چه ویژگی هایی دارد؟

در این میان برخی سوره ها مثل سوره کوثر بر اساس برخی روایات شأن نزولی دارد که بیانگر عظمت و بزرگی حضرت فاطمه زهرا (س) است. وقتی فرزند پسر پیامبر اسلام از دنیا رفتند، مشرکان مطرح کردند که پیامبر کسی را بعد از خود ندارد که راه وی را ادامه دهد و پیامبر ابتر است اما خدای متعال با نزول سوره مبارکه کوثر این مسئله را بیان کرد که ما به تو کوثر عطا کردیم. کوثر به معنای خیر کثیر است و ما به تو خیر کثیر داریم و در برابر خیر کثیری که به تو دادیم در پیشگاه خدا سجده کن و به نماز بایست و قربانی کن که خداوند این خیر کثیر را به تو عطا کرد. در پایان سوره کوثر خداوند می فرماید کسانی که دشمنان تو هستند و مقابل تو قرار دارند و انتظار دارند کسی راه تو را ادامه ندهد، خودشان ابترند.

 

چه دلایلی وجود دارد که سوره کوثر با محوریت حضرت فاطمه زهرا(س) نازل شده است؟

شان نزول سوره کوثر به وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) بر می گردد و بسیاری از مفسران گفته اند کوثر همان حضرت فاطمه زهرا (س) است؛ پس این کوثر و خیر کثیر است و در روایات نیز داریم که به رغم آنکه بانوی بزرگ اسلام در سن جوانی از دنیا رفتند اما نسل ائمه اطهار (ع) از ایشان تداوم یافت. حضرت فاطمه (س) به خوبی توانستند از دین اسلام و قرآن و اساس اسلام حراست کنند و در راس آنها ائمه معصومین (ع) را که از نسل ایشان باقی مانده است به خوبی تربیت کنند.
این کوثر که به دنیا آمد، یقینا راه پیامبر جریان خواهد یافت و فرزندان کسانی خواهد بود که از طریق کوثر بزرگ راه حضرت محمد (ص) را ادامه داده و اسلام را توسعه دادند. نسل عظیم الشان حضرت فاطمه زهرا (س) ادامه دهنده راه پیامبر است و حضرت فاطمه (س) مادر دو تن از امامان معصوم هستند که ائمه اطهار (ع) و 12 امام معصوم از نسل ایشان است.

 

خداوند به کسانی که پیامبر اسلام را ابتر می خواندند در سوره کوثر چگونه پاسخ داده است؟

 نکته دیگر آن است که به رغم آنکه شایع است که نسل انسان ها از طریق فرزندان پسر جریان می یابد در حالی که آیه « إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ » نشان می دهد که دختر هم ادامه دهنده نسل پدر است کما اینکه نسل حضرت محمد (ص) از طریق حضرت فاطمه (س) ادمه یافت. حضرت فاطمه (س) جایگاه رفیع و بلندی در قرآن دارند و موظفیم در زندگی خودمان از ایشان الگو بگیریم همچنان که در روایات داریم ما حجت خدا بر شما هستیم و حضرت فاطمه (س) حجت ما است؛ بنابراین پیروی ما از امامان معصوم و رهروی آنها به معنای رهرویی حضرت فاطمه (س) است.
منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.