آیت‌الله رشاد:

اگر کسی به شما گمان خوبی دارد با رفتار خود این گمان را تایید و تصدیق کنید

کد خبر: 105634
آیت‌الله رشاد گفت: اگر کسی به شما گمان خوبی دارد با رفتار خود این گمان را تایید و تصدیق کنید. تصدیق گمان مثبت و نیک دیگران با اعمال نیک درباره خود همیشه از روی نفاق نیست بلکه گاهی شخص در عمل تلاش می‌کند از این رهگذر خود را اصلاح کند.
وارث

آیت‌الله «علی اکبر رشاد» پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به خطبه ۲۴۸ نهج‌البلاغه گفت: امیرمومنان امام علی(ع) در این خطبه می‌فرمایند اگر کسی به تو گمان خوب دارد با رفتار خود این گمان را تایید و تصدیق کن.

وی با بیان اینکه خداوند متعال ستارالعیوب و غفارالذنوب است، عنوان کرد: خداوند متعال هرگز باطن انسان را به دیگران نشان نمی‌دهد؛ اگر قرار بود هرچه در باطن انسان قرار داشت آشکار شود کسی به دیگران اعتماد نمی‌کرد و کمتر کسی آبرو داشت.

آیت‌الله رشاد افزود: خداوند از کرم و فضل خویش این قاعده را در هستی قرار داده که آبروی انسان‌ها حفظ شود و آنچه هستند نشان داده نشود بلکه بهتر از آنچیزی که هستند دیده شوند.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه انسان‌ها آنگونه که هستند دیده نمی‌شوند و واقع وجودی انسان‌‌ها به چشم نمی‌آید، اظهار کرد: گاهی انسان‌ها خود را بهتر از آنکه هستند توهم و تصور می‌کنند این حالت روان‌شناختی که در انسان و جامعه وجود دارد به دلیل عدم آگاهی از باطن افراد است که آنها را خوب می‌بینند، این حالت ارزشمند است اگر مردم شما را خوب می‌پندارند کوشش کنید که این پندار آنها از بین نرود. نتیجه آن است که مردم دچار آشفتگی ذهنی نمی‌شود و آبروی شما حفظ می‌شود و مهمتر از همه اینکه سبب می‌شود انسان تمرین خوبی کند و به مرور آنگونه شود که دیگران درباره او فکر می‌کنند، این یکی از شیوه‌های اصلاح نفس و جامعه است.

وی گفت: یکی از تحلیل‌های سست این است که بنیاد جامعه ایدئولوژیک منافق است وافراد در جامعه دینی همه خود را خوب نشان می‌دهند در حالی که خوب نیستند، زیرا قواعد و قوانینی در جامعه حاکم است که مردم مجبورند خود را شبیه آن نشان دهند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) افزود: اینگونه نیست وقتی انسان بنا می‌گذارد خود را مقید به خوبی کرده و خود را با صفات خوب نشان دهد و آنها را در خود برجسته کند همین از جمله راه‌های اصلاح نفس و جامعه است که سبب می‌شود به مرور بدی‌ها از بین رفته و خوبی‌ها تثبیت شود.

آیت‌الله رشاد خاطرنشان کرد: اگر کسی نسبت به شما گمان خوبی دارد و شما را انسان خوبی تصور می‌کند با اعمال نیک  تلاش کنید آن را تصدیق کنید، تصدیق گمان مثبت و نیک دیگران با اعمال نیک درباره خود همیشه از روی نفاق نیست بلکه گاهی شخص در عمل تلاش می‌کند از این رهگذر خود را اصلاح کند.
منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.