حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل

اگر حضرت زهرا(س) بپرسند «در دفاع از امام زمانت چه کردی» چه پاسخی داریم؟

کد خبر: 105694
رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با بیان اینکه حضرت زهرا (س) ۴۰ شب در خانه انصار و مهاجرین از آنها طلب یاری کردند، گفت: اگر حضرت علی (ع) بعد از چند سال به حکومت رسیدند، به خاطر فداکاری حضرت فاطمه (س) بود.
وارث

حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: حضرت زهرا (س) بهترین الگو برای ما است. بنابراین در نظام زندگی اگر بخواهیم از کسی الگوبرداری کنیم، باید شاخصه‌های زندگی حضرت زهرا (س) را احصا کنیم.

مهمترین ویژگی حضرت زهرا (س) دفاع از امام عصر است

وی افزود: وجود نورانی امام عصر(عج) فرمودند «الگوd من مادرم فاطمه (س) است». این فرموده برای ما هم باید درس باشد، چرا که ما از طرفی می‌گوییم امام ما، امام عصر (عج) است و از طرفی هم ایشان می‌فرمایند الگوی من حضرت زهرا (س) است. بر همین اساس، باید الگوی ما که خود را مطیع امر حضرت ولیعصر (عج) می‌دانیم، حضرت فاطمه زهرا (س) باشد.

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با اشاره به اینکه وقتی الگو مطرح می‌شود، دیگر در نظام زندگی رها نیستیم، بلکه از صبح که بیدار می‌شویم، می‌دانیم چگونه باید اقدام کنیم، خاطرنشان کرد: همه ما درباره شخصیت حضرت زهرا (س) کم نشنیدیم، اما مهم‌ترین و بارزترین ویژگی ایشان، دفاع از امام زمان است. اینکه انسان خود را مدافع امام بداند، از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در دعای عهد، هشت مقام را از خدا طلب می‌کنیم که جلوه عملی این هشت مقام حضرت زهرا (س) است. اگر اراده امام را بر اراده خود ارجح بدانیم، یعنی از امام تبعیت کرده‌ایم، اما چقدر در دفاع و حمایت از امام قدم برداشته‌ایم؟

حجت‌الاسلام کفیل خاطرنشان کرد: اگر حضرت زهرا (س) از ما سوال کنند که «در دفاع از امام زمانت چه کردی؟» ما چه جوابی داریم؟ حضرت زهرا (س) در طول عمر بابرکت خود دفاع از امام عصر را به ما آموخت و حجت را بر ما تمام کرد. بنابراین ما باید با مطالعه سیره ایشان و درک صحیح از اقدامات ایشان، همانگونه عمل کنیم.

حضرت زهرا (س) ۴۰ شب برای پیدا کردن «یار» به خانه انصار و مهاجرین رفتند

وی با بیان اینکه صفتی که به همه ائمه اطهار (ع) اطلاق می‌شود، غربت است، گفت: غریب به چه کسی می‌گویند؟ گاهی در خانه یا وطن خود غریب هستیم و می‌گوییم کسی نیست حرف مرا بفهمد و من را یاری کند. نقطه مقابل غربت و به نوعی راه نجات از غربت، «یار» است. وقتی می‌گوییم امامان ما غریب هستند، یعنی تنها بودند. ما در وصف امام عصر (عج) داریم «او تنهاست و یار ندارد». اگر امام علی (ع) بعد از رحلت پیامبر اعظم (ص) ۲۵ سال خانه‌نشین شدند یا حضرت حجت (عج) نزدیک یک هزار و ۲۰۰ سال از نظرها غایب است و غمی ایشان را اذیت می‌کند، همه به خاطر غربت است.

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه ادامه داد: حضرت زهرا (س) به ما درس دادند و در دعای ندبه نیز می‌خوانیم که می‌فرمایند بر من سخت است بفهمم تو (حضرت ولی عصر (عج)) را رها کنند و هرکه می‌تواند تو را یاری کند، تو را یاری نکند. حضرت زهرا (س) ۴۰ شب خانه انصارو مهاجرین رفتند، خطبه خواندند و وصیت کردند تا یک اتفاق بیفتد و آن اتفاق این بود که آنها را با امیرالمؤمنین (ع) یار و همراه کنند.

تحقق حکومت علوی نتیجه فداکاری و تلاش‌های حضرت زهرا (س) بود

حجت‌الاسلام کفیل با اشاره به اینکه انتظار برای ظهور فقط به معنای یار شدن نیست، بلکه باید یار هم تربیت و همراه کرد، گفت: دوره غیبت فقط به معنای یار شدن نیست، بلکه جامعه را هم باید یاری کرد. حضرت زهرا (س) نفرمودند که خودم یار هستم، بلکه ایشان برای همراه کردن سایر افراد هم تلاش و یار تربیت کردند. اگر حضرت علی (ع) بعد از چند سال به حکومت رسیدند، به خاطر گام‌های حضرت فاطمه (س) بود.

وی با بیان اینکه یکی از شئون امامت، حاکمیت است، تصریح کرد: به تعبیر امام علی (ع) مردم صالح نمی‌شوند، مگر با صالح شدن مدیران. یعنی امام باید حاکم باشد تا بتواند دستورات دین را اجرایی کند. دغدغه امامان معصوم هم حاکمیت بود. بعد از پیامبر اعظم (ص) دغدغه این بود که امام علی (ع) حاکم شوند. امیرالمومنین (ع)، امام بودند و مردم بنا نبود حضرت امیرالمومنین(ع) را امام کنند، بلکه قرار بود امیرالمومنین حاکم شوند و حکومت کنند. حضرت فاطمه (س) جان و هستی خود را دادند تا این اتفاق بیفتد و حضرت علی (ع) حاکم شوند.  

اصل در نظام اسلامی، حاکمیت اسلامی است/ منتظریم امام عصر (عج) برای حکومت اسلامی ظهور کنند

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه افزود: فاطمه زهرا(س) توجه دارند که امیرالمومنین باید حکومت کند تا بتواند دستورات دین و فرامین الهی را پیاده و جامعه را اصلاح کند. ایشان به سوی انصار و مهاجر نرفتند تا بگویند «علی (ع) امام شود»، بلکه خواستند تا علی (ع)حکومت کند و غاصبان حکومت را کنار بگذارد. امام علی (ع)  تشنه دنیا نبودند بلکه می‌خواستند به داد دین برسند و برای این دغدغه حرکت کردند. چرا که در نظام اسلامی، اصل حاکمیت اسلامی است و ما منتظریم امام عصر (عج) برای حکومت اسلامی ظهور کنند.

وی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم امام عصر (عج) در پس پرده غیبت است به این معنا نیست که فقط دیده نمی‌شوند، خاطر نشان کرد: ما منتظر نیستیم حضرت ولیعصر (عج) امامت کند، بلکه منتظریم شأن حکومت عملی شود. ما منتظر حکومت حضرت مهدی (عج) هستیم تا دنیا را مدیریت کنند. البته این کار سنگینی است. حکومت آنقدر مهم است که فقط برای حضرت سلیمان (ع) با آن همه امداد الهی آن هم برای مدتی فراهم شد. حکومت آنقدر مهم است که برای ۱۱ امام ما به طور شایسته محقق نشد وامام علی (ع) چند سال و امام حسن (ع) فقط چند ماه توانستند بر مردم حکومت کنند. امام حسین (ع) برای حاکمیت دین قدم برداشتند و همه ائمه این دغدغه را داشتند، اما یاری نداشتند.

حاکمیت دین نیازمند یاران فاطمی است

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با بیان اینکه حاکمیت دینی نیازمند یاران فاطمی است، گفت: اگر می‌خواهید امام زمان (عج) ظهورکرده و حکومت کنند، باید یار باشند و این مهم است که فقط خودمان نگوییم ما یار هستیم بلکه باید جامعه را هم یار و همراه سازیم. برای این امر هم  باید  با صدیقه اطهر(س) زندگی کنیم و قدم برداریم. وقتی قدم برداشتیم و حرکت کردیم، زمینه فراهم می‌شود و این اتفاق می‌افتد. بنابراین، همه وجودمان باید وقف حاکمیت دینی و ایجاد جامعه اسلامی شود و در امور از حضرت زهرا (س) الگو بگیریم.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.