ماندگاری: در بهره‌گیری از سیره فاطمی دچار فقریم

کد خبر: 105751
آیا کیفیت نمازمان، روزه‌مان و ارتباطمان با همسایه و خانواده و نیز در عرصه‌های مدیریتی و سیاست‌های‌مان را بر اساس سیره حضرت زهرا (س) الگوبرداری کردیم؟
وارث

حجت‌الاسلام ماندگاری در یک سخنرانی به مناسبت ایام فاطمیه با طرح این سؤال که چه مقدار از سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام خصوصاً سیره حضرت زهرا (س) در جامعه بهره بردیم، گفت: ما در جامعه در محورهای کلی از اهل‌بیت استفاده کردیم، اما در محورهای جزئی، به مقدار کمی از ایشان بهره بردیم؛ از این‌رو وقتی از دور به جامعه نگاه می‌کنند، می‌گویند این جامعه علوی، فاطمی و حسینی است، اما وقتی نزدیک زندگی تک تک ما می‌آیند، کمتر از سیره ایشان حس می‌کنند؛ علتش آن است که رابطه ما با اهل‌بیت قلبی و عاطفی است و به اخلاق و رفتار ما کشیده نشده است. رابطه ما با اهل‌بیت (ع) بیشتر بر اساس شور و عاطفه است.

وی افزود: این مقدار از بهره هرچند محبت خداست و باید بزرگ بشماریم، اما کافی نیست. اگر بر اساس حس کمال‌طلبی و فطریِ انسان با این انوار مقدس مواجه شویم، رشد می‌کنیم؛ یعنی اگر ارتباط ما با ایشان بر اساس معرفت باشد، نه تنها در کلیات الگوبرداری می‌کنیم که در تک تک رفتارشان از این وجودهای نورانی الگو می‌گیریم. گاهی مثال می‌زنم، الگوبرداری مانند نقشه قالیبافی است؛ یک نمای کلی دارد و یک خانه‌های ریز که تارهای قالی را بر اساس آن خانه‌ها می‌سازیم. نگاه کلیِ ما به اهل‌بیت خوب است؛ ایشان موحد هستند و ما نیز هستیم. اهل‌بیت اهل نماز و روزه و خمس و زکات و حج هستند، ما نیز اینچنین هستیم. اما آیا کیفیت نمازمان، روزه‌مان و ارتباطمان با همسایه و خانواده و نیز در عرصه‌های مدیریتی و سیاست‌های‌مان را بر اساس سیره حضرت زهرا(س) الگوبرداری کردیم؟ باید گفت در این باره خیلی دچار فقریم. البته انسان‌های تربیت‌شده‌ای وجود دارند که زندگی‌شان حقیقتاً فاطمی است و از نور آن بزرگوار بهره‌های فراوان گرفتند.
منبع: جهان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.