آیتالله حسینی بوشهری: آیتالله ریشهری کلینی زمان است
آئین نکوداشت آیتالله محمدی ریشهری با عنوان «تجلیل از پنجاه سال حدیثپژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت» روز گذشته، ۱۵ بهمنماه با قرائت پیام رئیسجمهور و حضور آیتالله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه، آیتالله رضا استادی، آیتالله سیدمحمد غروی، آیتالله مسعودی خمینی، حجج اسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت، قاضی عسگر، نماینده سابق ولی فقیه در حج و زیارت، شهرستانی، نماینده آیتالله سیستانی در ایران و محمدجواد محمدی گلپایگانی در محل ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد.
آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم گفت: بعد از قرآن دومین سند و منبع شناخت دین، حدیث است که اسلام را در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فقهی و ... معرفی میکند؛ حدیث میراث ماندگار ائمه است که دست به دست شده و به دست ما رسیده و امروز در اختیار ما هست و به تعبیر برخی روایات، احادیث نورانی مایه جلا و حیات قلب است.
وی افزود: سیره ائمه(ع) هم این بوده که همیشه مشوق شیعه در حفظ و نگهداری احادیث و ترویج آن بودند؛ به گونهای که فرمودهاند مراتب شیعیان به اندازه شناخت و معرفت آنها نسبت به روایات هست و هر کسی بیشتر با روایات آشنا باشد، در جاتش بیشتر است و آیتالله ریشهری جزء افرادی است که جزء مصادیق این فرمایشات است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه علما مانند صدوقها، کلینیها و مجلسیها مشوق و مروج حدیث بودهاند، اضافه کرد: کتب روایی ایشان که بر اثر تشویقهای ائمه در روایات و سیره ایشان بیان شده گنجینه گرانبهایی در اختیار ما هست؛ در حقیقت بحار صد و چند جلدی، من لایحضر و کافی کلینی و ... نتیجه همین تشویقات از جمله حدیث جلاءالقلوب است.
بوشهری با بیان اینکه ما اگر حدیث را از دایره علوم اسلامی بیرون کنیم، مطلب چندانی نداریم، اظهار کرد: برخی با شعار «حسبنا کتابالله» اهداف انحرافی در سر داشتند وگرنه میدانستند پیامبر باید تبیینکننده و مفسر کتاب باشد و روایات ایشان مکمل و مبین معارف قرآنی است.
استاد فقه و اصول حوزه علمیه با بیان اینکه کار بزرگ آیتالله ری شهری، موضوعبندی مسائل حدیثی بوده است، افزود: ایشان در طب و مسائل مختلف دیگر کار کردهاند که نشاندهنده ظرفیت بزرگ حدیث است.
وی با بیان اینکه علما در طول تاریخ در ترجمه، شرح و تنقیح احادیث و بازنمایی صحیح و ضعیف تلاش کردهاند، ادامه داد: امروز هم به برکت تأسیس مراکزی مانند مؤسسه دارالحدیث و دانشگاه قرآن و حدیث، این مباحث منحصر به حوزه نیست و دانشگاهها هم رشتههای حدیثی متعددی ایجاد کردهاند و در پرتو حدیث، بحث تاریخ حدیث، رجال، درایه و فقه و غریب الحدیث شکل گرفته است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اضافه کرد: نکتهای که در مباحث حدیثی مغفول مانده، این است که بیشتر هم و غم بزرگان ما بررسی روایات فقهی بوده است، در حالی که به دلالت و سند روایات کلامی و اخلاقی کمتوجهی شده است؛ به روایات مستحبات هم کمتر پرداخته شده است، لذا ما باید همان کاری را که فقها در مورد احادیث فقهی کردهاند، در اخلاق و کلام و ... هم انجام دهیم تا منبریها احادیث صحیح و با سند را در منابر برای مردم بیان کنند و از ذکر مطالبی که ضعف سند دارد و بیشتر به شبهات دامن میزند، بپرهیزند.
وی با تأکید بر اینکه حدیث، مادر علوم اسلامی، است، تصریح کرد: حدیث مادر تفسیر، فقه و حدیث و علوم اسلامی دیگر است؛ گرچه علامه طباطبایی قائل به تفسیر قرآن به قرآن است ولی همین تفسیر هم مستغنی از روایات نیست.
حسینی بوشهری در توضیح چرایی ورود آیتالله ری شهری به حوزه حدیث، اضافه کرد: آیت الله ری شهری در بیاناتشان فرمودند من احساس کردم حدیث دچار غربت است و جرقه کار وی در نجف زده شد و حتی زندان ساواک هم نتوانست ایشان را از این حرکت سترگ بازدارد؛ ایشان میزان الحکمه را نوشت که به نحو تمامعیار شناخته شده و بسیار ارزشمند و قابل استفاده است.
وی در بخش بعدی سخنانش به برخی ویژگیهای شخصیت آیتالله ری شهری پرداخت و اظهار کرد: اولین ویژگی ایشان آن است که هنرمندانه در کنار اجرا به کار پژوهشی پرداختند؛ مسئولیت ایشان در ابتدای انقلاب از مسئولیتهای سنگین بود، اما با این وجود کار پژوهشی را رها نکردند. ویژگی دیگر هم این بود که ایشان به کار فردی بسنده نکرد، بلکه شاگرد و استاد تربیت کرد و امروز استادان متخصصی در حدیث داریم که مایه بالندگی و افتخار است.
وی افزود: ایشن آثار گرانقدری را به صورت موضوعی تدوین کردند؛ تنها به فضای حوزه بسنده نکرده و دانشگاه قرآن و حدیث را ایجاد کردند؛ زمانی وارد فضای مجازی شدند که هنوز رواج زیادی نداشت و به زبان فارسی در تدوین اثر منحصر نماندند و به ترجمه عربی و انگلیسی هم اقدام کردند. ضمن اینکه به کیفیتبخشی به جای کمیتگرایی پرداختند.
وی با بیان اینکه ایشان معتقدند که مردم از ما معارف میخواهند و این معارف در دل روایات است، اضافه کرد: ایشان مصداق بارز کلام نورانی امام رضا(ع) هستند که فرمودند: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا». این هنر ایشان است؛ وی افق دوری را مد نظر دارند و آن ترجمه این معارف حدیثی به زبانهای سواحیلی، اسپانیولی و ... است تا از قم علوم اهل بیت نشر یابد.
وی بیان کرد: آیتالله ری شهری دیپلماسی حج را فعال کرد؛ حج یک سلسله مناسک بود، اما ایشان هم سازماندهی کرد و به آن رونق بخشید به صورتی که وضعیت زائران ما در بین زائران کشورهای دیگر جلوه دیگری پیدا کرد و تعامل بعثه رهبری با بعثههای کشورهای دیگر و زائران ایرانی با زائران دیگر را رونق دادند؛ در مجموع ایشان چهره شناخته شده و ماندگار حوزه و اگر گزاف نگویم کلینی عصر ما هست.
منبع: ایکنا
افزودن دیدگاه جدید