احکام شرعی؛ آیا فشردن لباس برای تطهیر لازم است

کد خبر: 106575
شستن لباس نجس با دست، یا با آب کر یا جاری یا آب قلیل انجام می‌گیرد، که هریک حکم خاصی دارد؛ چنانچه تطهیر با آب کر باشد؛ بنابر احتیاط (واجب) باید آن را پس از فرو بردن در آب، فشار و یا تکان بدهند. بلی فشار یا تکان دادن، لازم نیست خارج آب باشد بلکه داخل آب کافی است.
وارث

شستن لباس نجس با دست، یا با آب کر یا جاری یا آب قلیل انجام می‌گیرد، که هریک حکم خاصی دارد؛ اگر چیز نجس را (بعد از برطرف کردن عین نجاست) یک مرتبه در آب کر یا جارى فرو برند که آب به تمام جاهاى نجس آن برسد پاک مى‏‌شود. آب قلیل نیز آبى است که از زمین نجوشد و از کر کمتر باشد. در این صورت اگر چیزى نجس شود، چنان چه بعد از برطرف کردن عین نجاست، یک مرتبه آب روى آن بریزند و از آن جدا شود، پاک مى‌شود و نیز اگر در دفعه اوّلى که آب روى آن می‌ریزند نجاست آن برطرف شود پاک مى‌شود، ولى در هر صورت لباس و مانند آن را باید فشار دهند تا غساله آن بیرون آید.
سؤال: آیا برای تطهیر لباس، فشار دادن لازم است؟

پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای:

چنانچه تطهیر با آب کر باشد بنابر احتیاط (واجب) باید آن را پس از فرو بردن در آب، فشار و یا تکان بدهند. بلی فشار یا تکان دادن، لازم نیست خارج آب باشد بلکه داخل آب کافی است. در تطهیر با آب قلیل باید آن را فشار دهند تا آب از آن جدا شود.

پاسخ آیت‌الله مکارم:

براى شستن لباس نجس با آب قلیل، باید آن را مقدارى فشار دهند تا آب از آن خارج شود ولی چنانچه آب، خود به خود بیرون آید فشار لازم نیست. همچنین اگر لباس نجسی را با آب کر یا جاری یا آب لوله کشی بشویند تا عین نجاست برطرف شود، یا بعد از برطرف کردن عین نجس یک بار در آب کر یا جاری فرو برند پاک می شود، ولی باید لباس را فشار یا حرکت داد تا آب آن خارج شود. البته اگر هنگام شستشو، آب در آن جریان پیدا کند فشار لازم ندارد.

پاسخ آیت‌الله شبیری:

در غیر آب قلیل فشار دادن لازم نیست، ولی در آب قلیل بنابر احتیاط لازم است.

پاسخ آیت‌الله سیستانی:

مسئله ۱۵۳ - اگر چیز نجس را یک مرتبه در آب کر یا جاری فرو برند که آب به تمام جاهای نجس آن برسد، پاک می‌شود. و در فرش و لباس و مانند اینها فشار یا مانند آن از مالیدن یا لگد کردن لازم نیست. و در صورتی که بدن یا لباس متنجّس به بول باشد، بنا بر احتیاط واجب در کر و مانند آن نیز دو مرتبه شستن لازم است، ولی در آب جاری با یک‌بار شستن پاک می‌شود.

مسئله ۱۵۴ - اگر بخواهند چیزی را که به بول نجس شده با آب قلیل آب بکشند، چنانچه یک مرتبه آب روی آن بریزند و از آن جدا شود، در صورتی که بول در آن چیز نمانده پاک می‌شود، مگر در لباس و بدن که باید دو مرتبه روی آنها آب بریزند تا پاک شوند و در هر حال در شستن لباس و فرش و مانند اینها با آب قلیل باید فشار دهند تا غساله آن بیرون آید (و غساله آبی است که معمولاً در وقت شستن و بعد از آن چیزی که شسته می‌شود، خود به خود یا به‌وسیله فشار می‏‌ریزد).
منبع: ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.