حجت الاسلام قمی مطرح کرد؛ فعالیت تبلیغی بیش از ۴ هزار امام محله در سراسر کشور

کد خبر: 106583
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به نقش مراکز مختلف در تعالی مسجد و شبکه امامت گفت: بنیاد هدایت سرمایه ارزشمندی است که به عنوان علاج اساسی در این مسیر می توان روی آن حساب کرد.
وارث

نخستین جلسه هیأت امنا و هیأت مدیره بنیاد هدایت در مسجد مقدس جمکران با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر اعضای هیأت مدیره این بنیاد برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس هیأت امنای بنیاد هدایت در این جلسه اظهار داشت: ما می‌خواهیم برای حل مسائل از روش‌های خود استفاده کنیم و دنبال آدرس‌های دیگر نرویم. بر این اساس برای حل ریشه‌ای مسائل مکتبی، هویتی و فرهنگی سراغ مسجد و امام آمدیم.

وی تصریح کرد: به نظر می‌آید تحولات بزرگ اجتماعی را باید از مسجد آغاز کرد. نه تنها سازمان تبلیغات بلکه هر دستگاه فرهنگی حاکمیتی باید در سبد وظایف خود توجه به جایگاه مسجد را داشته باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، ثبت بنیاد ملی هدایت را یکی از مقدماتی دانست که برای تحقق تعالی شبکه امامت نیاز بود و در شرح وظایف این بنیاد، گفت: این مرکز متکفل به ثمر رساندن ایده‌ها و طرح‌های مدنظر هیأت امناست تا به پشتوانه راهنمایی‌ها و حمایت‌های آنان بتوانیم گام‌های رو به جلویی را برداریم.

وی تصریح کرد: بیش از ۵ هزار مسجد در شبکه امامت ما وجود دارد که خیر و برکت این امامان در روستاها، شهرها و حاشیه شهرها به مردم می‌رسد و حضورشان در صحنه موجب هدایت مردم شده است.

امکان افزودن روحانیون طرح هجرت به شبکه امامت

رئیس هیأت امنای بنیاد هدایت با اشاره به اینکه تعداد امامان محله به راحتی قابل افزایش است، گفت: حدود ۳۵۰۰ روحانی در طرح هجرت حوزه علمیه شرکت کرده‌اند و ما درباره چگونگی اتصال این افراد به شبکه امامت و بهره‌مندی از این ظرفیت، با آیت‌الله اعرافی رایزنی‌هایی داشته‌ایم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: در شبکه ائمه جماعات نیز افرادی را داریم که برای پذیرش مسئولیت امامت محله به فعلیت نزدیک هستند. بنابراین با شناسایی افراد در گستره ملی به این نتیجه رسیدیم که شبکه امامت به راحتی می‌تواند توسعه کمی پیدا کند.

باید برای طلاب، امام محله شدن ارزشمند باشد

قمی با تأکید بر اینکه شبکه امامت نباید به این تعداد محصور شود، گفت: باید کاری کنیم که در فضای حوزه‌های علمیه، نظام ارزشی به این سمت برود که برای طلبه امام محله شدن حائز اهمیت باشد؛ همچنین عموم مردم نیز به این سمت بروند که نسخه‌های اصیل، بومی، مکتبی و روحانی محور می‌تواند حلال مسائل مهمی مانند آسیب‌های اجتماعی باشد.

وی با توجه به اینکه بسیاری از مجموعه‌ها در زمینه مسجد و امامت مشغول به فعالیت هستند، بیان داشت: کار بنیاد هدایت سرمایه ارزشمندی است که به عنوان علاج اساسی در این مسیر می‌توان روی آن حساب کرد.

 

۴۲۵۰ امام محله در کشور مشغول فعالیت هستند

در بخش دیگر این مراسم حجت‌الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت به ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله بنیاد پرداخت و اظهار داشت: ۴۴۳ نفر عضو شبکه راهیاری ما هستند که از این تعداد ۱۱ نفر راهیار منطقه‌ای، ۳۲ راهیار استانی و ۴۰۰ نفر راهیار شهرستانی هستند.

وی یکی از فعالیت‌های راهیاران را ارزیابی عملکرد چهار هزار روحانی مستقر در روستا عنوان کرد و گفت: همچنین برای جذب و گزینش جدید امامان روستا، با ۱۴۵۰ نفر مصاحبه کرده‌ایم که از این تعداد ۹۰۰ نفر انتخاب شدند.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقا شبکه امامت

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به برگزاری ۴ دوره آموزشی سراسری برای تعالی شبکه امامت، بیان داشت: در بخش آموزش ۶ هزار نفر روز از امامان به صورت حضوری آموزش دیده‌اند و ۱۵۰ هزار نفر ساعت نیز در دوره‌های مجازی شرکت کرده‌اند. آموزش‌هایی را نیز برای همسران امامان داشتیم که در آنها ۲ هزار نفر روز به صورت حضوری و شش هزار نفر ساعت به صورت مجازی شرکت کرده‌اند.

میرمحمدیان یکی از اقتضائات کار راهبری و هدایت را سفر و ارزیابی میدانی و از نزدیک دانست و گفت: در سفرهای توجیهی و جلسات شبکه امامت و اعضای ستاد مجموعاً ۱۴۸ سفر منطقه‌ای و ملی، ۶۹۳ سفر استانی و ۷۴۸۱ سفر شهرستانی صورت گرفته است. تعداد جلسات منطقه‌ای و ملی ۷ جلسه و جلسات استانی و شهرستانی به ترتیب ۱۵۳ و ۲۰۲۹ جلسه بوده است.

وی به آمار مساجد تحت پوشش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بنیاد هدایت هزار مسجد شهری، ۳۷۰۰ مسجد روستایی و ۳۵۰ مسجد در مناطق آسیب پذیر را تحت پوشش دارد. همچنین میزان ساعت مشاوره در شبکه راهیاری در طول این مدت ۸۳۴ ساعت بوده است.

 

تدوین سند مسجد؛ مسئولیتی مهم بر دوش بنیاد هدایت

مدیر عامل بنیاد هدایت با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که بنیاد هدایت برعهده گرفته، تدوین سند ملی مسجد است، گفت: ۱۵ مرداد ۹۹ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مسئولیت بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی قرار داده شد و بنیاد هدایت نیز از سوی سازمان امور انجام این کار شد. برای تدوین سند یک تیم مشورتی متشکل از بزرگان و صاحبان ایده داریم و در کنار آن کمیته تخصصی ما متشکل از نمایندگان حوزوی، دانشگاهی، فعالان مردمی مؤثر در مسجد، سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادهای داخل در فعالیت‌های مسجد هستند.

میرمحمدیان در ادامه به اهم وظایف مؤسسه طبق اساسنامه پرداخت و خاطرنشان کرد: موضوع فعالیت شخصیت حقوقی این است که مؤسسه با هدف تحول در تبلیغ دینی برای خودسازی، جامعه پردازی، تحقق تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی ظهور تأسیس شده است.

وی در ارائه آمار شبکه امامت محلات بنیاد هدایت، گفت: هزار امام محله مستقر در محلات برتر شهری با هدف الگوسازی و گفتمان سازی فعالیت دارند؛ ۳۵۰۰ نفر امام روستا داریم که در روستاهای هدف ما مستقر شده‌اند؛ ۴۰۰ امام نیز در نقاط هدف بنیاد علوی هستند که بنیاد نیز با آنها همکاری دارد؛ ۳۵۰ امام پایگاه فرهنگی و اجتماعی داریم که با همکاری وزارت کشور در مناطق آسیب‌پذیر مستقر شده‌اند.

مدیر عامل بنیاد هدایت در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد معاونت‌ها، واحدها و کارگروه‌های مختلف بنیاد هدایت پرداخت و همچنین شرح اهداف، راهبردها و فعالیت‌های دفتر امور بانوان بنیاد هدایت از دیگر مباحثی بود که در این گزارش مطرح شد.‌ ‌
منبع: مهر


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.