چرا امام‌علی(ع) با آن‌همه فضایل، این‌قدر مظلوم واقع شد؟

کد خبر: 106644
علیرضا پناهیان در شب میلاد امیرالمؤمنین علی(ع) در امامزاده قاضی الصابر تهران، دربارۀ سختی‌های «عملیاتی‌کردن مفاهیم دین در جامعه» به سخنرانی پرداخت و آن را به‌عنوان مهم‌ترین دلیل مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) مطرح کرد. در ادامه فرازهای کوتاهی از این سخنرانی را می‌خوانید:
وارث

امیرالمؤمنین علی(ع) را «ابوالعجائب» نامیده‌اند. البته خیلی از امور مربوط به ایشان، واقعاً عجیب است، اما یکی از عجائب بسیار مهم دربارۀ امیرالمؤمنین(ع) مظلومیت ایشان است؛ اولاً شدّت مظلومیت ایشان، خیلی عجیب است. طبیعتاً کسانی که در جبهۀ حق فعالیت می‌‌کنند مظلوم واقع می‌‌شوند، ولی ما در تاریخ سراغ نداریم حتی در بین پیامبران و اولیاء خدا که آنها را به قتل رساندند، آنها را بعد از شهادت‌شان لعن کرده باشند. این شدّت غضب نسبت به امیرالمؤمنین(ع) خیلی عجیب است.

ثانیاً این مظلومیت با این‌همه فضلیت و قدرت و توانایی و دلبریِ ایشان، عجیب است. چرا امیرالمؤمنین علی(ع) این‌قدر مظلوم واقع شدند؟ با توجه به اینکه 23 سال همراهی او با رسول خدا(ص) را همه دیدند و می‌دانستند که او در آغوش پیغمبر بزرگ شده است، و جدا از اینکه خودِ او سند محکمی برای حقّانیت پیغمبر(ص) بود، چون او مولود کعبه بود، و او وقتی به کسی ایمان می‌‌آورد یک معنایی دارد و یک پیامی دارد آن‌هم در شهر مکّه آن زمان که خانۀ کعبه را تقدیس می‌‌کردند.

مهم‌ترین دلیل مظلومیت علی(ع) این بود که ایشان مأمور «عملیاتی‌کردن مفاهیم دین» بودند
علی بن ابیطالب(ع) در تمام جنگ‌های پای رکاب پیامبر(ص) پیشتازتر از دیگران بودند و در تمام فضائل معنوی هم پیشتازتر بودند، آن‌وقت چرا باید این‌همه مظلوم واقع بشوند و آن‌همه پشتیبانی‌های پیامبر(ص) از ایشان، تقریباً هیچ اثری در رفع این مظلومیت نداشته باشد؟

شاید مهم‌ترین دلیلش این باشد که امیرالمؤمنین علی(ع) مأمور بودند مفاهیم دینی‌ای را که رسول خدا(ص) فرموده‌اند عملیاتی کنند و در جامعه عینیّت ببخشند و این مفاهیم را تحقّق بدهند و این «عملیاتی‌کردن مفاهیم دین» یک مسئلۀ بسیار مهم است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.