رجعت یاران امام زمان(عج) در زمان ظهور امکانپذیر است؟
حجتالاسلام سعید شیری، استاد حوزه علمیه شهرستان ملایر، اظهار کرد: رجعت به معنی بازگشت گروهی از مردگان در آخرالزمان و زمان ظهور حضرت حجت(عج) به دنیا است.
وی به اثبات رجعت از دیدگاه پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: خداوند در سوره نمل، آیه ۸۳ به صراحت این موضوع را بیان میکند: «وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ (به خاطر آور) روزی را که ما از هر امّتی، گروهی را از کسانی که آیات ما را تکذیب میکردند محشور میکنیم و آنها را نگه میداریم تا به یکدیگر ملحق شوند!» که امام صادق(ع) نیز این آیه را مربوط به رجعت مردگان در زمان ظهور حضرت حجت میداند.
شیری ادامه داد: این درحالیکه است که خداوند در آیات دیگر قرآن میفرمایند در روز قیامت همه مردگان زنده میشوند و هیچکس را فروگذار نخواهیم کرد بنابراین موضوع رجعت با موضوع قیامت متفاوت است.
این استاد حوزه علمیه به عقیده تناسخ اشاره کرد و گفت: این عقیده اغلب در هندوها و برخی فرقههای اسلامی وجود دارد که اسلام آن را رد میکند. در تناسخ عقیده هندوها این است که هر کس که میمیرد روحش آزاد شده وارد بدن انسانهایی میشود که تازه متولد میشوند؛ عقیده به رجعت با عقیده به تناسخ متفاوت است در رجعت مسلمانان عقیده دارند که گروهی از مردگان در همان جسم در آخرالزمان به دنیا برمیگردند.
شیری با بیان اینکه رجعت در امتهای گذشته نیز رخ داده و امری غیرقابلتصور نیست، افزود: زنده شدن عزیر پیامبر پس از صدسال، زنده شدن هفتاد نفر از اصحاب حضرت موسی، زنده شدن کشته بنی اسرائیلی که در سوره بقره به آن اشاره شده، رجعت اولاد حضرت ایوب(ع) بعد از مردن و بسیاری موارد دیگر در تاریخ ازجمله رجعتها است.
استاد حوزه علمیه ملایر در پایان گفت: بیش از ۵۰ دعا و زیارت در اسلام وجود دارد که موضوع رجعت را تصدیق کرده است، دعای عهد، دعای حریق، دعای دحوالارض، زیارت جامعه کبیره، زیارت مطلقه امام حسین، زیارت آل یاسین، زیارت وارث، زیارت حضرت بقیهالله و... از جمله این دعاها هستند.
منبع: ایکنا
افزودن دیدگاه جدید