آیت‌الله هادوی تهرانی: هیچ نعمتی بالاتر از ایمان نیست

کد خبر: 106820
استاد سطح خارج حوزه با اشاره به مصادیق نصرت دین خدا در آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» بیان کرد: کسانی که در مسیر تبلیغ دین مال و جان خود را فدا می‌کنند تا دین را به دیگران برسانند و کسانی که به سیل‌زدگان و آسیب‌دیدگان کمک می‌کنند، جزء انصارالله هستند.
وارث

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد سطح خارج حوزه، امروز، ۲۴ اسفندماه، در ادامه تفسیر سوره مبارکه صف، گفت: از آیه دهم به بعد می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ؛ ای مؤمنان آیا می‌خواهید شما را به تجارتی دعوت و راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک الهی نجات بدهد». بعد فرمود که این تجارت ایمان به خدا و پیامبر(ص) و مجاهده با مال و جان است که بر اثر آن گناهان شما بخشیده شده و وارد بهشت خواهید شد. در مساکن طیبه مستقر می‌شوید و این پیروزی بزرگی برای شماست؛ «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ».

وی افزود: در آیات «یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَیُدْخِلْکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکِنَ طَیِّبَةً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» و «وَ أُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ» فرمود، آنچه را در دنیا دوست دارید که همان فتح قریب و نزدیک است به شما می‌دهیم؛ در آیه ۱۴ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا أَنْصَارَ اللَّهِ کَمَا قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ لِلْحَوَارِیِّینَ مَنْ أَنْصَارِی إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ فَآمَنَتْ طَائِفَةٌ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکَفَرَتْ طَائِفَةٌ فَأَیَّدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ» هم تأکید کرد که شما یاران خدا باشید؛ همان طور که حضرت عیسی(ع) به حواریون فرمود چه کسی حاضر است، یاور من در مسیر به سوی خدا باشند، حواریون گفتند ما یاران خدا هستیم.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: جماعتی از بنی‌اسرائیل به ایشان ایمان آورده و جماعتی هم کفر ورزیدند؛ کسانی که ایمان آوردند تأیید کردیم و این‌ها پیروز شدند؛ این آیه به تعبیری مضمون آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» را بیان و مورد تأکید قرار داده است.
مصادیق نصرت دین خدا
 

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: رابطه مستقیمی میان یاری دادن به دین خداوند و حمایت الهی و ثابت نگاه داشتن قدم انسان در این مسیر وجود دارد؛ خداوند به یاری ما نیازی ندارد، بلکه از روی تفضل فرموده که اگر شما به دین خدا عمل و هرقدر در این مسیر بهتر تلاش و هزینه و جهاد کنید، به تناسب آن به شما کمک و یاری می‌رساند؛ این مضمون عام در برابر آیات قبل است که عمدتاً بر مضمونی خاص تأکید داشت.

استاد سطح خارج فقه و اصول بیان کرد: کسانی که در مسیر تبلیغ دین مال و جان خود را فدا می‌کنند تا دین را به دیگران برسانند و کسانی که به سیل‌زدگان و آسیب‌دیدگان کمک می‌کنند، جزء انصارالله هستند. البته مطلقاً به هر نوع انجام وظیفه‌ای فراتر از وظایف عادی شرعی و اجتماعی و حتی در این چارچوب نصرت دین خدا گفته می‌شود.

وی همچنین در ادامه در تفسیر سوره مبارکه غاشیه با اشاره به آیه ۲۵ و ۲۶ «إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ» و «ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ» بیان کرد: ایاب در مقابل ذهاب است؛ یعنی بازگشت انسان‌ها به سوی خداست، یعنی سرنوشت نهایی انسان در آخرت به سمت همان خدایی است که مبدأ انسان بود و سپس رسیدگی به اعمال ایشان بر عهده ماست تا ببینند از فرصت زندگی دنیا که در اختیار آنها قرار داده شده بود، چه استفاده‌ای کردند و به تعبیری کوچکترین ذره خیر و شری که انجام داده‌اند به چشم خواهند دید.

انسان در دنیا رها نیست
 
استاد حوزه افزود: این طور نیست که تصور کنید در دنیا رها هستید و کسی با شما کاری ندارد، بدانید سرانجام در محضر ما هستید و خداوند از ما به خودمان نزدیکتر است؛ البته ما به ظاهر آیات توجه کرده و چون زیاد می‌گوییم و می‌شنویم تاثیر آن کم است و از کنار آن ساده می‌گذریم. تصور می‌کنیم برای رسیدن به حقایق نیاز به اصطلاحات غیرمتعارف و قلمبه سلمبه است، در صورتی که اگر انسان کمی به مفاهیم قرآن دل بدهد و توجه و عمل کند، در این صورت تأثیر بیشتری خواهد گرفت و توجه خواهد کرد که «إِنَّ إِلَیْنَا إِیَابَهُمْ».

هادوی تهرانی تأکید کرد: تصور نکنیم این فقط برای یک عده افراد هست، بدانیم که باید بار سفر را ببندیم، ممکن است هر لحظه ناقوس مرگ ما به صدا درآید و حتی ممکن است لحظه‌ای دیگر نباشیم، در این صورت چه توشه‌ای داریم؛ از خواب بیدار شویم و به تعبیر روایت «مُوتُوا قَبلَ اَن تمُوتُوا» یا «النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا».

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: این مرگ اختیاری به تعبیر عرفا برای آن است که انسان حیات بهتری در آخرت برای خود رقم بزند و از این بی‌توجهی بیرون بیاییم و بیشتر به خدا توجه کنیم. به مسئولیتی که در قبال زندگی، تحصیل، تبلیغ، جامعه، خانواده و ... داریم؛ البته نه اینکه از زندگی لذت نبریم، به تعبیر قرآن حسنات دنیا و آخرت را از خدا بخواهیم، ولی بدانیم ثروت و گشایش در زندگی، سعه رزق، سلامتی و ... با اینکه از بهترین نعمات دنیوی است، ولی بالاتر از همه اینها، ایمان و باور به خدا و کسب معنویت الهی و اسلامی است.
منبع: ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.