حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی: تمام افعال و اعمال پیامبر(ص) وحی است

کد خبر: 106837
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه جبرئیل آینه حقایق باطنی و همه مراتب وجود بر قلب پیامبر(ص) است، گفت: تمام افعال و اعمال پیامبر(ص) وحی است، پیامبر(ص) تحت تعلیم مستقیم خداوند قرار داشتند.
وارث

حجت‌الاسلام والمسلمین «کاظم صدیقی» در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) که به صورت مجازی برای طلاب این حوزه برگزار شد، گفت: خداوند متعال از تولد تا هنگام وفات متولی امور پیامبر(ص) بود.

وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) سیری تنظیم شده از جانب خداوند داشتند، عنوان کرد: رویاها و صداهایی که قبل از نزول جبرئیل می‌شنیدند حکایت از اتصال ایشان با عالم بالا داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه پس از نزول وحی الهی فصل جدیدی از زندگی پیامبر اسلام(ص) آغاز شده است، عنوان کرد: آیات قرآن بر حسب حکمت الهی بر قلب نازنین حضرت نازل شده و قاعده زندگی بشر قرار گرفته است.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه علم پیامبر(ص) خدا با علوم دیگران متفاوت است، اظهار کرد: علوم بشری در ابتدا مبدا حسی دارد بعد در قوه خیال و ذهن دست‌کاری می‌شود، این علوم عموما وجود ذهنی هستند و عین خارج نیست.

امام جمعه موقت تهران افزود: در اجتهاد مجتهدان امکان اشتباه وجود دارد، حکمای الهی با اینکه مقدمات قضایا روشن بوده با این وجود استنتاجات منطقی آنها مقبول همه نیست و گاهی علما و حکما یکدیگر را رد می‌کنند، اما علوم انبیاء به خصوص علم پیامبر(ص) اشراق الهی در وجود پیامبر است، انعکاس خود واقعه است، استنباط و استنتاج شخص نیست بلکه واقعه حقیقی آشکار است.

وی با بیان اینکه جبرئیل آینه حقایق باطنی و همه مراتب وجود بر قلب پیامبر(ص) است، اظهار کرد: در واقع علم پیامبر(ص) قبل از پیک وحی به ایشان رسیده است، یعنی علم پیامبر(ص) همچون دریا است که ابر از آن نشات گرفته و بر خود دریا می‌بارد جبرئیل خود تعلیم یافته پیامبر خدا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با بیان اینکه وجود پیامبر(ص) وجود منبسطی است که همه ملائک الهی در آن جا می‌گیرند، ابراز کرد: یکی از دلایل این سخن آیات سوره قدر است که می‌فرماید «تنزل الملائکه و الروح»، وجود حبیب خدا احاطه عینی به همه عوالم و بواطن و ظواهر دارند و مظهریت تام برای اسماء حسنی الهی هستند.

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) با بیان اینکه علم پیامبر(ص) احاطی و شهودی است بر اساس مفهوم نیست، گفت: ایشان با داشتن مرتبه قرب نزد خداوند این علم برای پیامبر(ص) امری روشن و بدیهی است. وحی نشائات وجودی است که در مرحله فعل خداوند پیامبر(ص) آنها را تلقی می‌کنند.

وی با بیان اینکه تمام افعال و اعمال پیامبر(ص) وحی است، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) تحت تعلیم مستقیم خداوند قرار داشتند. فعل و قول پیامبر(ص) عینیت علم خداوند متعال است.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.