شتاب‌زدگی در اعلام تعطیلی مراسم مذهبی ماه رمضان

کد خبر: 107075
حریزاوی گفت: دوگانگی مدیریتی نوعی بی‌اعتمادی را رقم می‌زند و سبب می‌شود در موقعیت‌های بعدی اگر مصوبه‌ای ابلاغ شد، درخواستی صورت گرفت و … مردم به این درخواست‌ها و قوانین اعتماد نکنند.
وارث

حجت الاسلام روح‌الله حریزاوی معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی در برنامه «مصباح» که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، اظهار داشت: یک طرحی با عنوان طرح هوشمند در نیمه بهمن ماه ۱۳۹۹ به همه فرمانداری‌ها و استانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد که مبنای خوبی برای رسیدگی به همه تجمعات، برنامه‌ها، اجرای قاعده فاصله گذاری و جلوگیری از گسترش بیماری کرونا بود.

معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: اما اواخر سال با یک ولنگاری مدیریتی مواجهه شدیم که به نوعی فضا رها شد و اگر بگوییم سفر رفتن عاملی برای گسترش بیماری است این موضوع متأسفانه مورد اهمال قرار گرفت و حتی برخی از مسؤولان ستاد ملی کرونا خودشان به سفر تشریف بردند به گونه‌ای که در جلسه فوق‌العاده ای که قرار بود برگزار شود این افراد تشریف نیاوردند چون در سفر بودند؛ این موضوع واقعاً آزار دهنده است و یک نوع فضای مدیریت دوگانه و بی توجهی مدیریتی را در اذهان عمومی به وجود می‌آورد.

وی افزود: همین دوگانگی مدیریتی نوعی بی اعتمادی را رقم می‌زند و سبب می‌شود در موقعیت‌های بعدی اگر مصوبه‌ای ابلاغ شد، درخواستی صورت گرفت و … مردم به این درخواست‌ها و قوانین اعتماد نکنند و باور نداشته باشند.

حجت الاسلام حریزاوی با استناد به بیانات رهبر انقلاب که در ابتدای شیوع ویروس کرونا، ملاک و معیار را تصمیمات ستاد ملی کرونا قرار دادند، اشاره کرد و گفت: مضمون فرمایشات معظم‌له این است: این ضابطه گذاری ها بر اساس شرایط کرونا باید حاکمیتی و الزامی باشد، از مدت‌ها پیش به رئیس جمهور محترم و مسؤولان گفته‌ام که باید الزام شود که برخی فعالیت‌ها و سفرها ممنوع شود چرا که بعضی از سفرها باعث می‌شود شیوع بی مهابا و غیر قابل کنترل صورت بپذیرد که واقعاً مایه تأسف است. برای تعیین مصادیق محدودیت‌ها وزارت بهداشت باید در محوریت کار قرار گیرد و وقتی مصادیق محدودیت‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعیین شد بقیه دستگاه‌ها بدون در نظر گرفتن ملاحظه‌های دیگر آنها را رعایت و اجرا کنند. این حکم صریح رهبر انقلاب است که متأسفانه در حال حاضر با بی توجهی به آن روبرو شدیم که طبیعتاً نتایج آن در کوتاه مدت آشکار می‌شود برای همین امروز ما شاهد یک جهش آسانسوری کرونا هستیم به حدی که آمار مرحومین دو برابر شده است که بخشی از آن به سوءمدیریت مربوط می‌شود.

معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: به نمایندگی از مردم این انتقاد وجود دارد که مسؤولان به قواعدی که وضع می‌کنند پایبند باشند؛ زمانی که از مردم درخواست می‌شود سیزده بدر نروند، نرفتند؛ اما در ایام قبل از ۱۳ فروردین این درخواست نشد در حالی که باید ستاد باید با وضع برخی قواعد و قوانین الزام می‌کرد تا مردم به سفر نروند که این امر اتفاق نیفتاد.

وی به برنامه‌های ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد: متأسفانه شنبه این هفته شاهد یک شتابزدگی در اعلام عدم برگزاری برنامه‌های مذهبی ماه مبارک رمضان بودیم در حالی که تا فرا رسیدن ماه مبارک رمضان همچنان فرصت باقی است. جالب است هفته گذشته که تهران نارنجی بود جلسه فوق‌العاده ای از سوی ستاد ملی کرونا برای بررسی و کارشناسی لایحه‌ای که از سوی تشکل‌های دینی آماده شده بود، تشکیل شد. آنجا یک لایحه‌ای پیشنهاد دادیم که مورد گفتگو و توافق اجماع قرار گرفت و قرار شد بر اساس آن لایحه در مناطق نارنجی و زرد مراسم‌های ماه مبارک رمضان برگزار شود اما رئیس جمهور بدون توجه به نظر کارشناسی این قرارگاه عملیاتی نظر خود را اعلام کرد.

معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: سال گذشته به منظور تصمیم گیری درباره نحوه برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان از برخی وعاظ، مداح، اهل رسانه و… دعوت کردیم و با آنان مباحثه‌ای چند ساعته با حضور وزیر بهداشت برگزار کردیم که تصمیمات خوبی برای برگزاری مراسم ماه رمضان گرفته شد امسال نیز درخواست بازنگری و تجدید نظر درخصوص عدم برگزاری مراسم‌های ماه مبارک رمضان داریم با توجه به اینکه مردم مؤمن و مذهبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار همراه هستند. برای برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان طرحی آماده و به تصویب کمیته رسیده است که فردا به ستاد ملی کرونا ارسال می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: امروز مهمترین سوال مردم از ستاد ملی کرونا این است چرا سفرهای ترکیه، ارمنستان و … آزاد است اما سفر عتبات عالیات و … ممنوع اعلام می‌شود در حالی که ترکیه امروز آلوده‌ترین نقطه آسیا محسوب می‌شود.

منبع: مهر


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.