هیأت‌های مذهبی یکی از پیشگامان عرصه جهادی مبارزه با کرونا بودند

کد خبر: 107078
وارث

حجت الاسلام سید حسین مؤمنی سخنران و خطیب در خصوص وضعیت هیأت‌ها در ایام کرونا گفت: ویروس کرونا با هر استراتژی‌ای که پدید آمد، قطع به یقین دشمن از این ویروس بر علیه ما استفاده می‌کرد و به واسطه آن سه موضوع اعتقاد، اقتصاد و علم و پیشرفت و تکنولوژی مردم را هدف قرار داده است.

وی با اشاره به تبعات اقتصادی این ویروس گفت: با تعطیل شدن کسب و کارها، مردم از نظر معیشتی در زحمت و فشار فوق‌العاده قرار گرفتند. البته با عنایات رهبری مبنی بر کمک مومنانه، مردم وارد شده و فعالیت‌های جهادی بسیار خوبی انجام گرفت. حضور هیأت‌های مذهبی به عنوان پیشگامان عرصه جهاد در موارد مختلف ازجمله ضد عفونی کردن خیابان‌ها، منازل مردم تا حضور در غسال خانه و خدمات دیگر نشانی از آمادگی و پتانسیل بالای هیأت‌ها بود.

حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به فضای علمی و تکنولوژی روز، افزود: حاکمیت بر فضای مجازی، دست دشمن ماست. در همین فضا آموزش‌هایی نیز قرار داده شد. از آنجایی که اهمیت این فضا برای همگان روشن و قاطع است تدبیر جدی‌ای از سوی مسئولان امر برای فعالیت در آنجا شاهد نبودیم. کارهایی که صورت گرفت نیز در برابر آنچه ابر قدرت‌ها انجام دادند، بسیار ناقص بوده است. البته ما در یک جنگ تمام عیار هستیم و در جنگ باید کارهای جهادی انجام گیرد تا مؤثر واقع شود.

تعطیل کردن مکان‌هایی که مردم با اعتقاد در آن حضور پیدا می‌کنند راه مبارزه با ویروس کرونا نیست

این کارشناس مذهبی با توضیح ضربه‌های اعتقادی کرونا، گفت: با این ویروس می‌خواستند خیلی از جلسات دینی مذهبی را تعطیل کنند. در عین حال ما معتقدیم، این ویروس ممکن است برای چندین سال کنار ما باشد، راه مبارزه با آن تعطیل کردن مکان‌هایی که مردم با اعتقاد در آنجا حضور پیدا می‌کنند، نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: هیأت‌ها نسبت به خیلی از موارد مطرح شده مبنی بر عدم برپایی جلسات انتقادهایی داشتند، اما دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا را ترتیب اثر داده و این تهدید را به یک فرصت فوق‌العاده تبدیل کردند. دستورالعمل‌های این ستاد در جلسات مذهبی با تعداد محدود، در فضای مجازی یا به صورت‌های مختلف حضور در مجامع عمومی مثل پارک‌ها اجرا شد وبا استفاده حداکثری از شرایط پیش آمده سعی در تعظیم شعائر داشتند.

نسبت به نحوه صدور برپایی هیأت‌ها انتقادات جدی داریم

حجت الاسلام مؤمنی با توضیح اینکه نسبت به دستورالعمل‌ها انتقادات جدی داریم، تصریح کرد: نسبت به نحوه صدور مجوز برگزاری هیأت‌ها انتقادات جدی داریم چرا چون کارشناسی مشخصی در این زمینه انجام نشده است. در هر زمینه‌ای باید از فرد مطلع و آگاه استفاده کرد. اینکه هیأت گرفته شود یا نشود بنده به عنوان مبلغ نمی‌توانم به تنهایی صاحب نظر باشم چون در حیطه فعالیت‌های مدیر اجرایی است و او می‌تواند تعطیلی و یا برپایی جلسه را تعیین نماید.

این کارشناس مذهبی با توضیح اهمیت مستمع تصریح کرد: اینکه به طور مستقیم نمی‌توانیم با مستمع در تعامل باشیم سخت است اما باید با آنچه که محقق شده کنار بیاییم و آن را تبدیل به فرصت کنیم. برنامه‌هایی داشتیم که مردم فهیم و ولایی از طریق فضای مجازی یا از رسانه ملی آن را پیگیری کردند و کما بیش اثرش را هم مشاهده کردیم. اما اثری که جلسات به صورت مستقیم داشت را نمی‌توانیم از محافلی که به صورت مجازی و بدون حضور مستمع برگزار می‌شود، انتظار داشته باشیم. با توجه به اینکه هیچ سابقه‌ای در این امر نداشتیم اما معتقدم جلساتی حضوری با رعایت دستورالعمل‌ها می‌شود، برپا کرد. طبق گفته مسئولین امر آلوده شدن به این ویروس در هیأت و حرم‌ها خیلی کمتر است و هیأت‌ها نشان دادند پای کار هستند و بیشترین میزان رعایت دستورالعمل‌ها از سمت آنها انجام می‌گیرد.

حجت الاسلام مؤمنی در پاسخ به این پرسش که آیا جلسات مجازی جایگزین خوبی برای جلسات حضوری هستند یا نه، گفت: اینکه این جایگزین خوبی است یا نه موضوعی است که باید سر وقت مناسب مورد بحث قرار گیرد و اینکه در حال حاضر باید چه کرد؟ نیز موضوعی جداست. درست است که دستورالعمل‌ها را قبول نداریم اما طبق فرمان رهبری باید به آن گوش فرا دهیم و اطاعت کنیم. ما در جلسات مجازی آن اثری را که در جلسات حضوری داشتیم شاهد نیستیم.

منبع: مهر


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.