حجت الاسلام والمسلمین پناهیان؛ هدف عالیه دعا دریافت فضل الهی است که خداوند بیش از لیاقت انسان به او عطا می کند

کد خبر: 107294
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: هدف عالیه دعا دریافت فضل الهی است، شک نکنید که به شما از فضل خود عطا می کند فضل یعنی خداوند چیزی بیش از لیاقت انسان به او عطا می کند.
وارث

حجت الاسلام و المسلمین «علیرضا پناهیان» شامگاه شبنه به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت الله حق شناس به سخنرانی پرداخته و گفت: ما باید ظرفیت زندگی در فضای حکومت امام زمان(عج) را داشته باشیم زیرا آنجا از آبادانی، امنیت و رفاه پر است.

وی افزود: پس از ظهور امام زمان(عج) هم تلاش و رنج هست اما بی ثمر نیست، انسان در کمال امنیت از تلاش و رنج خود بهره می برد اما برخی ظرفیت آن زندگی را ندارند. یکی از دلایلی که خداوند توفیقات انسان را در زندگی فردی محدود می کند به این دلیل است که ظرفیت ندارد در زندگی اجتماعی هم اگر برخی توفیقات را عنایت نمی کند به علت عدم ظرفیت لازم در آن جامعه است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می فرماید که به قوم بنی اسرائیل از فضل خود عطا کرد آنها  به صورت معجزه آسا نجات پیدا کردند از آسمان و زمین نعمت معجزه آسا برای آنها می آمد اما آنها ظرفیت نداشتند حضرت موسی(ع) ده روز سفر رفتند قوم گوساله پرست شدند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه نباید ناز و نعمت های پس از ظهور ما را دچار غفلت کند، عنوان کرد: یکی از فواید تفریح بودن عبادت این است که انسان برای زندگی پس از ظهور حضرت ولی عصر(عج) آماده می شود، اگر شما از عبادت و مسجد به عنوان تفرجگاه استفاده نکنید وقتی امکانات تفریحی حداقلی شما اضافه شود دچار طغیان می شوید.

وی افزود: امروز غربی ها که حداقل امکانات زندگی روزمره آنها فراهم است هنوز از کشتار انسان ها دست نکشیدند به این علت که امکانات تفریحی خود را از دست ندهند، انسان باید بتواند از دنیا بگذرد، در صدر اسلام اصحاب رسول خدا(ص) ابتدا در راه خدا جهاد کردند اما پس از آن به جمع کردن غنیمت مشغول شدند تا جایی که در برهه ای از زمان حتی برای غنیمت سر فرزند رسول خدا(ع) را هم بریدند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر انسان یا جامعه ای بخواهد ظرفیت بالایی برای نعمت داشته باشد باید برای تفریح کردن خود آداب داشته باشد، گفت: برای نجات جامعه بشری تامین نیازهای حداقلی نظیر نان و آب آنها کافی نیست  بلکه باید برای تفریح آنها برنامه فرهنگی وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: ما باید فرهنگ تفریح را در فرهنگ خود تعریف و تفریح درست را تعریف کنیم، در اسلام برخی تفریح ها اجباری است که تفریح های حداقلی در مقابل آن رنگ می بازند، تفریح ما باید در حد اعلی انسانی باشد یعنی جزو عبادت کنندگانی قرار بگیریم که از سر شکر عبادت می کنند و برای عبادت خود بر خداوند منتی ندارند.

وی با بیان اینکه در عبادت خداوند از فضل خود به بنده عطا می کند، اظهار کرد: فضل یعنی خداوند چیزی بیش از لیاقت انسان به او عطا می کند، خداوند در قرآن می فرماید ای پیامبر من به مردم بگو با عبادت به فضل و رحمت من شاد شوند، عبادت تنها محل پاداش گرفتن نیست اصل عبادت نشستن در خانه خداست که البته در آن اذکاری می گویید که پاداش هم دارد اما اصل آن دریافت فضل الهی است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شیطان از فضل خداوند آنچه را می خواست گرفت اگر شما نتوانید بگیرید عرضه ندارید، ابراز کرد: اگر به این درک برسیم که دعا دریافت فضل الهی است به هدف عالیه دعا رسیدیم،  خداوند به بی لیاقت ترین موجود یعنی ابلیس از فضل خود عطا کرد شک نکنید که به شما هم عطا می کند زیرا او صاحب فضل عظیم و مهربان است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.