طلب روزی معنوی و توفیق دوری از گناه

کد خبر: 107309
ما معمولاً اهل شکم هستیم و خیال می‌کنیم روزی، فقط مربوط به شکم و یا مال، خانه، همسر و زندگی خوش است، اما در قرآن، روایات و ادعیه، روزی معنای دیگری هم دارد؛ یکی از آن معنای این است که می‌گوییم خدایا به من توفیق طاعت و دوری از معصیت را روزی کن.
وارث

حجت‌الاسلام والمسلمین کاوس روحی‌برندق، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و از شاگردان آیت‌الله بهجت، در ششمین بخش درس‌گفتارهای صحیفه سجادیه می‌گوید:

امام سجاد(ع)، در دعای چهارم صحیفه سجادیه، برای تمام پیروان پیامبران و امامان، تا روز قیامت دعا کرده و برای ما خواسته‌هایی داشته است. از جمله اینکه فرمود: «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى التَّابِعِينَ مِنْ يَوْمِنَا هَذَا إِلَى يَوْمِ الدِّينِ»؛ یعنی خدایا، بر پیروان پیامبر اکرم(ص) از امروز تا روز قیامت صلوات بفرست. اینها را پاکیزه کن و رحمت خود را شامل حالشان بفرما.

سپس فرمود: «وَ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ وَ عَلَى ذُرِّيَّاتِهِمْ وَ عَلَى مَنْ أَطَاعَكَ مِنْهُمْ صَلَاةً تَعْصِمُهُمْ بِهَا مِنْ مَعْصِيَتِكَ»، یعنی بر ازواج آنها و نسل و فرزندانشان و بر کسانی که از تو اطاعت کرده‌اند، صلوات و رحمتی بفرست که از گناه باز داشته شوند. امام سجاد(ع) برای ما دعا کرده تا توفیق دوری از گناه را داشته باشیم.

در دعای رسیده از امام زمان(عج) داریم که: «اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفيقَ الطّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ»؛ یعنی خدایا، به من توفیق طاعت و انجام کارهای خوب و دوری از گناه را نصیب کن. ما معمولا اهل شکم هستیم و خیال می‌کنیم روزی، فقط مربوط به شکم و یا مال، خانه، همسر و زندگی خوش است. اما در قرآن، روایات و ادعیه، روزی معنای دیگری هم دارد؛ یکی از آن معنای این است که می‌گوییم خدایا به من توفیق طاعت و دوری از معصیت را روزی کن.

سپس فرمود: «وَ تَفْسَحُ لَهُمْ فِي رِيَاضِ جَنَّتِكَ وَ تَمْنَعُهُمْ بِهَا مِنْ كَيْدِ الشَّيْطَانِ»؛ یعنی خدایا، من از تو می‌خواهم پیروان دین پیامبر اکرم(ص) را شامل رحمتی بفرمایی که از کید شیاطین، اعم از آدم‌های شر یا موجودات شرِ غیر از آدم، در امان باشند و اگر مطلبی شیطانی بود، متوجه آن شوند و آن کار را انجام ندهند. این عدم تبعیت از شیطان، توفیق است؛ یعنی قبل از اینکه آدم کار بدی انجام دهد، متوجه شود و در او انگیزه‌ای ایجاد شود که از آن کار زشت تنفر پیدا کرده و دوری کند.

منبع: ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.