رعایت دقیق فاصله‌گذاری در مراسم شب قدر حرم رضوی

کد خبر: 107552
مراسم معنوی شب قدر در نوزدهمین شب ماه مبارک رمضان با رعایت دقیق دستور‌العمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد.
وارث

مراسم معنوی شب قدر در نوزدهمین شب از ماه مبارک رمضان با رعایت دقیق دستور‌العمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد.

این مراسم با حضور عاشقان ماه خدا در صحن‌ها و فضاهای باز حرم رضوی برگزار شد و خادمان آستان قدس رضوی از لحظه ورود زائران ضمن گوشزد کردن نکات بهداشتی ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده در اختیار زائران قرار می‌دادند.

توزیع ۶۰۰ هزار آب معدنی و ۲۰۰ هزار کتاب ادعیه

توزیع ۶۰۰ هزار بطری آب معدنی در ورودی‌های حرم از دیگر اقدامات برای این شب عزیز است و در همین راستا ۲۰۰ هزار کتاب ادعیه هم در هر کدام از لیالی قدر در بین زائران توزیع می‌شود. باتوجه به اعلام ستاد کرونا پذیرایی از زائران در حد توزیع آب معدنی است و چایخانه و دیگر مبادی پذیرایی آستان فعالیت ندارند.

البته آستان قدس رضوی در اطلاعیه‌های متعددی از زائران و مجاوران خواست تا حد امکان مراسم شب قدر حرم را از رسانه‌ها دنبال کنند و کسانی هم که به حرم می‌آیند با خود، مهر نماز، کتاب ادعیه و قرآن برای احیاء همراه داشته باشند. اما با این حال کتاب‌های ادعیه‌ هم توزیع و پس از پایان مراسم هر شب جمع‌آوری می‌شوند.

اجرای تمهیدات بهداشتی با مشارکت ۴۲۰۰ خادم حرم رضوی

تمهیدات بهداشتی شب قدر از چند روز قبل آغاز شد و طی آن به منظور رفاه حال زائران ۴ هزار و ۲۰۰ خادم آستان طی فراخوان برای این شب‌های عزیز توجیه و آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

توزیع یکسان جمعیت در صحن‌ها

توزیع جمعیت در همه صحن‌ها از دیگر اقدامات در این راستا است و به این منظور نمایشگر‌های بزرگ در همه صحن‌ها نصب و خادمان حرم رضوی زائران به همه صحن‌ها هدایت کردند. این برنامه ریزی به این دلیل است که از آنجایی که محل اصلی برنامه‌ها صحن پیامبر اعظم (ص) است زائران بیشتر در این نقطه تجمع می‌کنند و برای تراکم مطلوب و با تکمیل ظرفیت صحن پیامبر اعظم (ص) به دیگر صحن‌ها هدایت می‌‌شوند.

چیدمان فرش‌ها با فاصله/ هر فرش حداکثر چهار نفر

در این راستا همه صحن‌ها با ۲۰۰ هزار متر مربع فرش پوشیده شده و امکانات مختلف از جمله سیستم صوتی، نمایشگر، مهر‌های یک‌بار مصرف و... در همه صحن‌ها یکسان است. بر روی هر فرش هم یک خانواده و یا حداکثر ۴ نفر می‌توانند مستقر شوند.

نحوه چیدمان فرش‌ها هم به این صورت است که همه فرش‌ها با فاصله حدود یک متری پهن و در صحن‌هایی که احتمال حضور بیشتر زائران می‌‌رفت، فرش‌ها به صورت شطرنجی پهن شدند.

به منظور حفظ سلامتی گروه‌های حساس از جمله سالمندان نقاطی هم تأیین و در این نقاط بر روی هر فرش فقط یک نفر مستقر شدند.

فرش‌ها و مهر‌ها هم مانند قبل پس از هر مراسم جمع‌آوری و پس از ضد عفونی مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضمن اینکه خادمان محلول ضد عفونی دست و ماسک به مقدار کافی در اختیار زائران قرار می‌دهند و در صورت عدم رعایت دستور‌العمل‌ها تذکر می‌دهند.

توزیع نامحدود کسیه نایلون، لیوان یک‌بار مصرف از دیگر اقدامات این شب‌ها بود و همه در کنار همه شیر‌های آب در صحن‌ها مایع دستشویی جهت استفاده قرار داشت.

توجه به فاصله‌گذاری دقیق مهم‌ترین موضوع

با همه تمهیدات آنچه برای برگزاری مراسم شب قدر بیش از هر موضوع در دستور کار قرار داشت موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است زیرا حضور انبوه زائران اگر به درستی مدیریت نشود ممکن است کار را با مشکل مواجه کند و از آنجایی که حرم رضوی بزرگترین بنای جهان اسلام است با مدیریت درست توزیع جمعیت مراسم معنوی شب نوزدهم ماه مبارک رمضان به خوبی و با رعایت دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.