حیدر خمسه؛

حال مداحی کشور خوب نیست

کد خبر: 107641
حیدر خمسه گفت: فضای مداحی با فضای مداحان فرق می‌کند. مداحان خوب هستند، اما فضای مداحی، حال خوبی ندارد. فضای مداحی، قافیه را به جبهه مقابل باخته‌ است. این تقصیر یک یا دو نفر نیست، بلکه جامعه مذهبی کشور قافیه را باخته است.
وارث

مهمان پانزدهمین برنامه هیأت‌آنلاین با اجرای مصطفی صابرخراسانی، حیدر خمسه از مداحان کشور بود. وی در ابتدای گفت‌وگو با نقل خاطره‌ای اظهار داشت: با جمعی از دوستان در قبرستان بقیع، در حال نوحه‌خوانی بودم. ناگهان دو نفر از ماموران لباس شخصی عربستان برای به هم زدن این تجمع به سمت ما آمدند؛ من خواندنم را قطع کردم. یک فرد چینی که در حال فیلمبرداری و گریه بود با زبان خودش به من پرخاش ‌کرد که چرا ترسیدی و خاموش شدی. ما ۱۰ ـ ۱۵ نفر، خوف کرده بودیم اما او نترسیده بود. من هم به خواندنم ادامه دادم. انگار خدا جلوی چشمان مأموران پرده کشید و در طول ۱۱ دقیقه این برنامه، آن‌ها مزاحم ما نشدند. فکر کنم برای نخستین بار بود که این اتفاق می‌افتاد و این موهبت نصیب من شده بود. در شعری که آن روز ‌خواندم آمده بود «کاش می‌شد شبیه قبر حسین زائران سینه می‌زدند این‌جا»؛ من نام امام حسین (ع) را که بر زبان آوردم این چینی دست مرا گرفت و گفت حسین حسین. زبان واحد بین شیعیان امیرالمؤمنین، همین امام حسین (ع) است.

 

وی درباره درددل‌هایی که در بین نوحه‌خوانی می‌کند، افزود: اگر کسی بگوید به حرف‌هایی که با امام حسین (ع) می‌زند از قبل فکر می‌کند، دروغ گفته‌ است. اگر با فکر و برنامه‌ریزی باشد، دیگر از دل برنمی‌آید. در فضا که قرار می‌گیری خودشان بر زبانت جاری می‌کنند. من اول اهل خواندن دعا و باز کردن مفاتیح در جلساتم نبودم. یک‌بار یکی از دوستان به من دعایی داد و گفت این را بخوان. گفتم من دعا نمی‌خوانم. گفت همین چیزهایی که می‌گویی کلام معصوم است و در این دعا هم هست. از آن زمان، دو سال است کهدعای ابوحمزه ثمالیرا در ماه رمضان می‌خوانم؛ انگار ترجمه عربی حرف‌هایی است که می‌زدم.

خمسه اضافه کرد: من هیچ‌وقت ادعایی در دستگاه سیدالشهدا(ع) ندارم. کاسبی هستم که کنارش روضه هم می‌خوانم. کسی نباید بیشتر از این توقع کند. من نه علم قابل بیانی دارم، نه تحصیلات عالیه دانشگاهی؛ من مثل بقیه مردم، هستم. در هیچ موضوعی هم اعلام نظر نمی‌کنم، چون تخصصی ندارم. من فقط امام حسین (ع) را دوست دارم و برای او روضه می‌خوانم.

این مداح اهل بیت گفت: در شرایطی که فضای جامعه این شده که می‌گویند باید نسبت به همه گارد بگیری چون همه بد هستند مگر این‌که عکسش ثابت شود؛ من نمی‌توانم این‌طوری باشم. من می‌گویم همه خوب هستند؛ مگر این‌که خلافش ثابت شود و به این خاطر، خیلی آسیب می‌خورم ولی نمی‌توانم این تفکر را کنار بگذارم.

 

وی در ادامه با انتقاد از فضای مداحی کشور بیان کرد: فضای مداحی با فضای مداحان فرق می‌کند. مداحان خوب هستند اما فضای مداحی، حال خوبی ندارد. فضای مداحی، قافیه را به جبهه مقابل باخته‌ است. عملکردمان ضعیف بوده است و این تقصیر یک یا دو نفر نیست بلکه جامعه مذهبی کشور قافیه را باخته است. من و امثال من، هر کس به‌اندازه خود در این وضعیت، سهمی دارد. سهم من در این تخریب کم است، اما کسانی بودند که باعث این باخت شدند.

وی ادامه داد: این باخت است که بعد از انقلاب به جای آن‌که ما رفته‌رفته تنومندتر شویم سائیده شدیم؛ اعتمادها کم شده و روزبه‌روز دارند بیشتر از ما فرار می‌کنند. بخش عمده این به نگاه‌های منفعت‌طلبانه برمی‌گردد. نگاه‌هایی که منافع گروهی را به دیگران ترجیح می‌دهد. این نگاه‌های نابرابر موجب دلزدگی مردم شده است. آن‌ها احساس می‌کنند همه امکانات در اختیار یک گروه خاص است و همین باعث بریدن افراد می‌شود تا همه چیز را بازی بدانند.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.