حجت الاسلام قرائتی؛ ماجرای انجام حج نیابتی توسط امام زمان(عج) برای دوست آیت‌الله حکیم

کد خبر: 107671
وارث

جت‌الاسلام محسن قرائتی در برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن که با موضوع معاد از شبکه یک سیما پخش شد، اظهار داشت: امام صادق (ع) می‌فرمایند: کسی که برهنه ای را بپوشاند سکرات مرگ بر او آسان می‌شود؛ قرآن کریم نیز بر پوشاندن برهنگان، سیر کردن گرسنگان، رفع نیاز فقرا و … تاکید دارد که همگی نشان از اهمیت آن است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: همچنین صله رحم، رسیدگی به والدین و حب نسبت به امیرمومنان علی (ع) از اموری است که سبب می‌شود سکرات مرگ بر انسان آسان شود.

وی با بیان خاطره‌ای از علامه طباطبایی (ره) عنوان کرد: جوان بودم خدمت مرحوم حضرت علامه طباطبایی رسیدم و به ایشان عرضه داشتم می‌خواهم درباره موضوع معاد تحقیق کنم، آن مرحوم فرمودند چون قیامت مربوط به عالم غیب می‌شود و دسترسی به آن وجود ندارد مطالب باید بر اساس آیات و روایات گفته شود و همچنین خود نیز باید به آن معتقد باشید.

حجت‌الاسلام قرائتی با استناد به کتاب بحارالانوار، گفت: در این کتاب شریف ۵۶ روایت بیان شده که انسان هنگام جان دادن پیامبر اکرم (ص) و امیرمومنان علی (ع) را مشاهده می‌کند و این یک حقیقت است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با نقل یک خاطره ابراز کرد: نقل این خاطره مربوط به یکی از مراجع تقلید با عنوان آیت الله حکیم است، آیت الله حکیم یک خانواده استثنایی هستند که حدود ۶۴ شهید در راه اسلام دادند و خود نیز از مراجع درجه یک کشور عراق محسوب می‌شدند. زمانی که امام راحل از ترکیه به عراق می‌روند با اینکه همه مراجع به دیدار ایشان رفته بودند اما حضرت امام ابتدا خود به بازدید آیت الله حکیم می‌روند و در آنجا گفتگویی بین این دو بزرگوار صورت می‌پذیرد که در این گفتگو امام خمینی (زه) خطاب به آیت الله حکیم می‌فرمایند قیام کنید؛ و مرحوم آیت الله حکیم بیان می‌کنند ترسم از آن است که مردم مرا تنها بگذارند که در پاسخ حضرت امام می‌فرمایند من با شما هستم؛ امام از هیچ چیزی هراس نداشت.

وی با بیان حدیثی، عنوان کرد: روایت است اگر کسی واجب الحج شود اما این امر واجب را به جای نیاورد هنگام مرگ مسلمان از دنیا نمی‌رود و مسیحی یا یهودی از دنیا خواهد رفت؛ آیت الله حکیم در خاطره‌ای می‌گویند من دوست صمیمی در بغداد داشتم که قرار گذاشتیم هر یک زودتر از این دیگری از دنیا رفت بیاید و از آن عالم خبر بدهد و از قضا دوستم به رحمت خدا رفت اما به وعده خود عمل نکرد و به خوابم نیامد تا اینکه یک سال و نیم از مرگش می‌گذشت که آمد، او می‌گفت من در آن عالم گرفتار بودم و هنگام مرگ به من عرضه داشتند که تو امسال واجب الحج بوده ای و آن را ادا نکردی پس باید مسیحی یا یهودی از دنیا بروی؛ من به آنها گفتم در طول این سال‌ها حتی یک بار نماز شبم ترک نشد ناگاه حضرات چهارده معصوم (ع) را مشاهده کردم و خطاب به حضرت زهرا (س) عرضه داشتم مگر می‌شود من یهودی از دنیا بروم؟ در این هنگام حضرت زهرا (س) خطاب به امام زمان (عج) فرمودند پسرم امسال حج را به نیت این فرد به جای آور و دستور دادند تا من در همانجا باقی بمانم تا اینکه بعد از به جای آوردن حج توسط صاحب‌الامر بنده مسلمان از دنیا بروم.

حجت‌الاسلام قرائتی در پایان خاطرنشان کرد: حجر الاسود ابتدا یک فرشته بود زمانی که خداوند انسان را خلق کرد و فرمود آیا من رب تو هستم و انسان شهادت داد خطاب به فرشتگان و حجر الاسود گفت شما بر این شهادت شاهد باشید. برای همین حجاج زمانی که به حج می‌روند به حجر الاسود می‌گویند شاهد باش که ما بر عهد خود باقی هستیم.
منبع: مهر


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.