آرزوی منتظرانه امام صادق(ع)

کد خبر: 108084
حجت‌الاسلام بیات گفت: از امام صادق(ع) است که فرمودند: اگر کسی شیعه ما را کوچک بشمارد، ما را کوچک شمرده است. مخاطب این روایت مسئولان و کارگزاران هستند که باید خدمت‌گزار مردم باشند و با این خدمت است که مقدمات ظهور فراهم می‌شود.
وارث

 پس از پیامبر اکرم(ص) بیشترین روایات درباره مهدویت و انتظار منجی موعود(عج) از امام صادق(ع) برای ما به یادگار مانده است. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن 25 شوال، سالروز شهادت ایشان و به منظور بررسی مهدویت در اندیشه و بیانات رئیس مذهب با حجت الاسلام «ابراهیم بیات»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

حجت الاسلام بیات درباره مهدویت در نگاه و کلام امام صادق(ع)، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در روایات امام صادق(ع) به کرات مشاهده می شود (تقریبا اکثر روایات ما از امامین باقرین(ع) است) باب روایات مهدوی است امام صادق(ع) به ابعاد و زوایای مختلف مهدویت در بیانات شان یا به صورت تفصیلی یا اجمالی اشاره کرده اند و در موضوعاتی همچون ولادت، حکومت، غیبت و ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) مباحث متعددی از ایشان به یادگار مانده است.

آرزوی منتظرانه امام صادق(ع)

این کارشناس مهدوی ادامه داد: از مباحث مهم و کاربردی مهدوی در این روایات، انتظار و وظایف منتظران است که تقریبا وقتی آنها را مرور می کنیم، می بینیم روایات حضرت(ع) به زیبایی این وظیفه را بیان کرده اند. از امام صادق(ع) است که فرمودند: کسی که از دنیا برود اما منتظر ظهور ولیعصر(عج) باشد مثل آن است که در خیمه گاه امام زمان(عج) بوده است. در روایات متعدد دیگر اهمیت انتظار از توسط ایشان تصریح شده است؛ امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند: اگر من امام دوازدهم(عج) را می دیدم، تمام  عمرم را خدمتگزار ایشان می شدم.

 

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) با این حدیث، به منتظران امام عصر (عج) افق دید می دهند که در همه عمر و همه ابعاد باید خادم امام زمان(عج) باشیم. منتظر فرج امام مهدی(عج)، باید وظیفه شناس و فرصت‌ساز باشد نه فرصت‌‌سوز؛ منتظر باید زمان شناس باشد و عمر خویش را وقف خدمت‌گزاری به امام خویش کند و بداند امام عصر(عج) از منتظران خود چه می خواهند و به آنها عمل کنند.

گناه ما را از چشم خدا و امام زمان(عج) می اندازد

حجت الاسلام بیات در ادامه بیان کرد: اگر این روایت امام صادق(ع) را در کنار روایت امیرالمومنین امام علی(ع) قرا دهیم که فرمودند: ما اهل بیت(ع) را کمک کنید با ورع (تقوای بالا و ترک گناه)، تلاش کردن، عفت ... درمی یابیم که ما منتظران هم باید مراقب باشیم تا با معصیت و گناه بین خود و امام زمان‌مان فاصله نیندازیم چراکه گناه عواقب خطرناکی دارد و ما را از چشم خدا و امام زمان(عج) می اندازد.

وی تاکید کرد: منتظر امام زمان(عج) تنبل نیست، در هر شرایطی تلاش می کند و مایوس نیست و خسته نمی شود و همیشه در حال اجتهاد و تلاش است.

 

این کارشناس معدوی با بیان اینکه یکی از بهترین گزینه های روایی امام صادق(ع) روایات مهدوی است، ابراز کرد: زمان شناسی و مشارکت های سیاسی اجتماعی از وظیفه منتظران است. روایتی که از امام صادق(ع) در بالا ذکر شد بر زمان شناسی نیز تصریح دارد تا منتظران بدانند امام ما در هر عصر و زمانه ای به چه کمکی نیاز دارد.

 

وی تاکید کرد: در این موقعیت نظام و انقلاب، یکی از مهمترین ویژگی های منتظران که در وصیتنامه حاج قاسم چندین بار با لفظ جلاله از آن یاده کرده و از شئونات منتظران به شمار می رود حمایت از نظام و ولی فقیه است. امروز یکی از مهمترین کشورهایی که نام امام زمان(عج) را زنده نگاه داشته، ایران اسلامی به برکت انقلاب و نظام و رهبری است، اگر کوتاهی کنیم و با این کوتاهی به نظام آسیبی وارد شود، به وظیفه منتظرانه خود عمل نکرده ایم.

مسئولان؛ مخاطب اصلی روایت امام صادق(ع)

حجت الاسلام بیات با بیان اینکه روایت امام صادق(ع) و تاکید بر خادمی امام زمان(عج) فقط مربوط به افراد جامعه نیست، گفت: بلکه از مهمترین اشارات آن دولت ها هستند یعنی دولت ها و آنان که به عنوان رئیس جمهوری و دیگر مسئولیت ها در راس قرار می گیرند مهمترین وظیفه شان باید خدمت به امام زمان(عج) باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از امام صادق(ع) است که فرمودند: اگر کسی شیعه ما را کوچک بشمارد، ما را کوچک شمرده است. مخاطب این روایت مسئولان و کارگزاران هستند که باید خدمتگزار مردم باشند و با این خدمت است که مقدمات ظهور فراهم می شود. اگر مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... مردم حل شود می توان بسترهای حرکت به سوی ظهور را فراهم کرد.
منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.