آیت‌الله هادوی تهرانی؛ ضایع کردن حقوق مردم مرتبه‌ای از کفر است

کد خبر: 108199
آیت‌الله هادوی تهرانی، گفت: کسی که قدرت سیاسی و اجتماعی و بدنی دارد، اما از آن برای زورگویی و انحراف دیگران استفاده می‌کند یا حقی را از بین می‌برد، او هم کافر است.
وارث

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۲ خردادماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه طارق، گفت: سوره طارق با دو قسم آغاز شد. مفهوم طارق را هم خداوند توضیح داده و آن را نجم ثاقب یا ستاره درخشان نامیده است که در جلسات قبل، شرح آن بیان شد. بعد از چند آیه دوباره خداوند به آسمان و زمین قسم خورد که عرض شد «والسماء ذات الرجع» به باران و «و الارض ذات الصدع» هم به شکاف زمین که باعث رویاندن گیاهان است تعبیر می‌شود.

وی افزود: در ادامه فرموده است: «ان یوم  الفصل ...»، یعنی این سخن (قرآن)، مرز حق و باطل را تعیین می‌کند و این‌طور نیست که سخن هزلی باشد و آن این است که آنها مکر و کید می‌کنند و من هم کید و مکر به کار می‌بندم؛ پس به کافرین مهلت بده که در واقع این آیات هم مضمون آیه معروف «ومکروا و مکر الله...» است.

هادوی تهرانی اضافه کرد: کافرین هم کسانی هستند که نعمت الهی را می‌پوشانند و منکر می‌شوند و بدترین کفران نعمت، پوشاندن نعمت هدایت است؛ البته از جهت فقهی و اصطلاحی یعنی کسی که خارج از دین است، اما در اینجا مراد هر کسی است که نعمت الهی را کفران کند، قدر نعمت ثروت و سلامت و قدرت و امکانات مادی و معنوی خود را نداند.

استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: کسی که زیبایی دارد و آن را در مسیر نادرست به کار بگیرد، مدل یا بازیگری می‌شود که کارهای زشت مرتکب شده و برای آن توجیه می‌آورد یا قدرت سیاسی و اجتماعی و بدنی دارد، اما از آن برای زورگویی و انحراف دیگران استفاده می‌کند یا حقی را از بین می‌برد، او هم کافر است. کسی که ثروت دارد و به جای آنکه آن را برای خدمت به خانواده و مردم به کار بگیرد، در راه نادرست استفاده می‌کند، او هم کافر است.

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: متأسفانه ظالمان هم مکر و کید خود را به نام عدالت به مردم قالب می‌کنند. خداوند فرموده شما کید و مکر می‌کنید و  من هم مکر و کید دارم، ولی کید من این است که تا مدت معینی مهلت می‌دهم؛ البته این افراد فکر می‌کنند که خیلی زرنگ هستند، ولی در حقیقت خودشان را فریب داده و هر روز بیشتر در گمراهی و جهالت فرو می‌روند و ما هم به آنها مهلت می‌دهیم تا بیشتر در ضلالت خود پیش بروند.

وی اضافه کرد: چند سالی فرد ممکن است از نعمت‌هایی که در اختیار دارد در راه نادرست استفاده کند، اما انسان باید ببیند که قارون‌ها و فراعنه و ثروتمندان و قدرتمندان از دنیا رفتند و نابود شدند و شما هم می‌روید و این مهلت داده شده مهلت اندکی است و دلخوش به زرنگی خود نباشید.

استاد حوزه تأکید کرد: اینها برای تذکر است که هرکدام از ما به خودمان رجوع کنیم و ببینیم از نعمت هدایت و سلامت و قدرت و ثروت چه استفاده می‌کنیم ولو اینکه برای توجیه کارهایمان عذرتراشی کرده و بهانه می‌آوریم.

منبع: ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.