ویژگی مهمی که حضرت معصومه (س) را فضیلت بخشید.

کد خبر: 108210
خداوند به برکت حرکت حضرت معصومه سلام‌الله علیها از مدینه به سوی طوس، چنان مقرر کرد که قم، مرکز قیام شیعیان و یاوران مهدی عجل‌الله تعالی فرجه باشد.
وارث

حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی به مناسبت روز ولادت حضرت فاطمۀ معصومه سلام‌الله علیها گفت: مکتب تشیع سه شاگرد ویژه دارد که شامل حضرت عباس علیه‌السلام، حضرت زینب و حضرت فاطمۀ معصومه سلام‌الله علیهما است. جایگاه این سه بزرگوار در بین سایر شیعیان، خیلی ویژه است. با تمام فضائلی که حضرت عباس (ع) و حضرت زینب سلام‌الله علیها دارند، از لحاظ احادیث معصومان علیهم‌السلام، یکسری ویژگی‌های منحصر به فردی به حضرت معصومه سلام‌الله علیها اختصاص یافته است.

وی افزود: اسناد مربوط به فضائل این بانوی بزرگوار چند دسته است: دسته‌ای از احادیث، زیارت ایشان را مساوی با زیارت امام معصوم می‌دانند. امام رضا علیه‌السلام در روایتی فرمود «مَن زارَ المَعصُومَةَ بِقُمّ كَمَنْ زارَنی»؛ یعنی هرکه او را زیارت کنی، مرا زیارت کرده است. دربارۀ هیچ یک از شیعیان چنین توصیفی در روایات نداریم. هرچند قطعاً مطمئنیم که هرکه حضرت عباس (ع) را زیارت کند، گویی امام حسین (ع) را زیارت کرده است، اما منظورمان از جهت حدیثی است. یا در توصیف دیگری دربارۀ آن بانوی بزرگوار داریم، هرکه فاطمۀ معصومه (س) را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود: «مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ». یا در حدیثی دیگر، قید معرفت را به آن افزودند. امام رضا فرمود «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ» یعنی هرکه او را زیارت کند، درحالی که عارف به حقش باشد، بهشت براى او واجب است. یا در دیگر روایت می‌خوانیم امام صادق علیه السلام فرمود: «... وَ لَنا حَرَماً و هُو قُمُّ و سَتُدْفَنُ فیها اِمْرَأَةٌ مِنْ وُلْدی تُسمَّی فاطِمَةَ، مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» یعنی برای ما حرمی است و آن شهر قم است و به زودی زنی از فرزندان من در آن جا دفن می‌شود که نامش فاطمه است؛ هرکه او را زیارت کند، بهشت برایش واجب است.

ابولقاسمی ادامه داد: دسته‌ای دیگر از روایات مربوط به فضائل فاطمۀ معصومه (س) دربارۀ مقام ایشان در شفاعت شیعیان است. خداوند در قرآن می‌فرماید به برخی اذن شفاعت می‌دهیم؛ آن بانوی بزرگوار از جمله شیعیانی است که اذن شفاعت را از معصومین علیهم‌السلام دریافت کردند. 

وی با طرح این سؤال که این همه فضیلت از کجا سرچشمه می‌گیرد، گفت: آیا به دلیل آنکه دختر امام، خواهر امام یا عمۀ امام است. این مسئله نمی‌تواند تمام دلیل رشد ایشان باشد، همچنان که جعفر کذاب، فرزند، برادر و عموی امامان معصوم علیهم‌السلام بود، اما دچار انحراف شد. امتیاز آن بزرگوار در همراهی با امام معصوم (ع) تا پای جان بود، همان رفتاری که ا.وجش را در اصحاب امام حسین (ع) مشاهده می‌کنیم. حضرت زینب سلام‌الله علیها نیز اینچنین بود. نه یک قدم جلوتر و نه یک قدم عقب‌تر از امام بود. خداوند به برکت حرکت حضرت معصومه سلام‌الله علیها از مدینه بسوی طوس، چنان مقرر کرد که قم، مرکز قیام شیعیان و یاوران مهدی عجل‌الله تعالی فرجه باشد؛ همچنان که قم در طول تاریخِ عصر غیبت، پایگاه شیعیان و نیز مضجع شریف آن بانوی بزرگوار، چراغ راه علمای ما بود.  

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه در طول تاریخ اسلام، آن عده از شیعیانی که راه انحراف پیمودند و عامل انحراف سایرین شدند، افرادی بودند که در یک مقطع حساس با امام معصوم زاویه یافتند و یا ادعای امامت کردند، گفت: محمد حنفیه از جمله این افراد بود؛ حاضر نبود سر به طاعت امام  خم کند؛ لذا پس از شهادت امام حسین (ع)، محبانی که قصد قیام داشتند، اما از جانب امام سجاد علیه‌السلام تأییدیه نگرفتند، بسوی حنفیه رفتند و امضای قیام خود را از او دریافت کردند. هرچند این قیامها در یک سطح مطلوب بود که همان خونخواهی از امام حسین (ع) و شهدای کربلاست، اما در حد خونخواهی باقی ماند و معرفتی بر محبان افزوده نشد و در دام مکر بنی‌امیه و پس از آن، در دام بنی‌العباس گرفتار شدند و امامان ما یک به یک جام شهادت می‌نوشیدند. طرفداران حنفیه تا آنجا پیش رفتند که ایشان را قائم موعود نامیدند. معتقدین به مهدویت او ادعا می‎کردند حنفیه در کوه رَضْویٰ سکونت کرده و از دو نهر از شیر و عسل ارتزاق می‌کند تا روزی که خداوند امرش را بگشاید. خود ایشان هم بر اساس روایت صحیحی که داریم، ادعای امامت کرد، اما با معجزه امام که همان شهادت حجرالأسود بود، از موضع خود کوتاه آمد. 

ابوالقاسمی در پایان گفت: بنابراین همراهی با امام و دل بستن به خواسته‌های او در آزمون‌های سخت اجتماعی کار آسانی نیست بلکه نیاز به کلاس تربیت دارد. افرادی که به صورت صد در صد همراه نشدند، افراد ضعیفی نبودند بلکه آن عده که همراه شدند، بسیار تربیت‌یافته بودند؛ از این جهت است که تعدادشان انگشت‌شمار است. 

منبع: تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.