در تربیت نسل منتظر باید روی دختران سرمایه‌گذاری کرد

کد خبر: 108214
حجت‌الاسلام باقی با بیان اینکه باید برای تربیت نسل منتظر روی جامعه دختران سرمایه‌گذاری کرد، گفت: علم آموزی، افزایش معرفت و آگاهی و حضور موثر در فضای مجازی و پاسخ دهی به شبهات برای حفظ و حراست اعتقادات، نخستین وظیفه دختران منتظر است.
وارث

 به مناسبت آغاز دهه کرامت که با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) مقارن است و به منظور بررسی ضرورت «خدمت کریمانه، گره‌گشایی به رسم اهل بیت(ع)» در سبک زندگی منتظرانه و نیز ویژگی های دختران منتظر با حجت الاسلام «محمدعلی باقی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن می آید:

 

حجت الاسلام باقی با اشاره به فرا رسیدن روز دختر، به معرفی اوصاف دختران منتظر پرداخت و تاکید کرد: سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) را روز دختر نامگذاری کرده اند که وظایف دختران منتظر در سیره ایشان به خوبی تبلور یافته است. توجه تام و تمام به امام زمان خود، چه در زمان حیات پدرشان امام کاظم(ع) و چه در زمان امامت برادرشان حضرت ثامن الحجج(ع) از مهمترین این وظایف است.

 

این کارشناس مهدوی اضافه کرد: بنابر نقل تاریخ افرادی برای عرض سوال به محضر امام کاظم(ع) رسیدند و چون ایشان نبودند، حضرت فاطمه معصومه(س) پاسخ آنها را دادند و از گره های ذهنی و علمی آنها گره گشایی کردند که وقتی موسی بن جعفر(ع) مطلع شدند، فرمودند: «فداها ابوها» این نبود مگر به دلیل دغدغه مندی بانوی کرامت نسبت به جامعه و امام زمان خود؛ امروز هم اگر کسی بخواهد شیعه واقعی امام عصر(عج) باشد، می کوشد تایید و تحسین ایشان را جلب کند.

 

وی ابراز کرد: دختران منتظر باید به اهداف امام زمان شان توجه کنند، این توجه به حضور فیزیکی نیست بلکه به حضور معنوی است، این حضور در میادین علمی خود را نشان می دهد مثل علم آموزی، افزایش معرفت و آگاهی و حضور موثر در فضای مجازی و پاسخ دهی به شبهات که می تواند به استحکام جامعه شیعی و کاهش نفوذ دشمن کمک می کند. حفظ و حراست اعتقادات، نخستین وظیفه دختران منتظر است.

 

باقی تاکید کرد: دومین وظیفه دختران منتظر حیا و عفت است، چنان که قرآن از ویژگی حیا و عفت در دختران شیعب سخن به میان آورده است، این حیا و عفت امنیت اخلاقی را به جامعه هدیه کرده و حیا را به عنوان ارزش معرفی می کند یک بانوی محجبه و باحیا برای همه قابل احترام است. وظیفه بعدی دختران منتظران توجه آنها به جنبه های تربیتی است چنان که قرآن از تربیت و رسالت تربیتی حضرت مریم(س) سخن به میان آورده است، اینکه امام خمینی(ره) فرمودند: از دامن زن است که مرد به معراج می رود یعنی اگر زنان ما با تهذیب اخلاقی، خودسازی کنند، مردان هم در کنار آنها اوج می گیرند.

 

وی با بیان اینکه باید برای تربیت نسل منتظر روی جامعه دختران سرمایه گذاری کرد، گفت: قرآن می فرماید: «وَ الْبَلَدُ الطّیبُ یخْرُجُ نَبَاتُهُ بأذنِ ربّهِ ...» یعنی از زمین پاک، گیاه خوب رشد می کند، از مادران پاکدامن و باحیا است که فرزندان صالح رشد می کنند. علاوه بر این شاخص های قرآنی، روایات هم به شاخصه های زنان منتظر با معرفی الگوها و نیز زنانی که امام عصر(عج) را همراهی و یاری می کنند، تصریح کرده اند.

 

باقی با بیان اینکه خداوند در آیه 41 سوره مبارکه حج به بهترین نحو وظایف منتظران را تشریح کرده است، اظهار کرد: این آیه که می فرماید: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ؛ (آنان که خدا را یاری می‌کنند) آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند»  به عصر ظهور امام زمان(عج) تفسیر شده یعنی مصداق کامل آن در پی تحقق قدرت کامل حضرت حجت(عج) محقق می شود.

 

اصلی ترین وظیفه منتظران

 

این کارشناس مهدوی ادامه داد: نکته مهم آنکه در عصر غیبت امام عصر(عج) نیز باید این آیه عملیاتی شود، چراکه برای نزدیک کردن ظهور ولیعصر(عج) باید آن کاری را انجام دهیم که حضرت صاحب الزمان(عج) در دولت کریمه خود انجام می دهند و این اصلی ترین وظیفه منتظران است که بیشترین شباهت را بین خود با امام منتَظَر ایجاد کند؛ کسی که در پی نور و خورشید است در ظلمت و تاریکی نمی نشیند.

 

وی با بیان اینکه اصلی ترین حرکت و مبانی حکومت امام مهدی(عج) همین چهار کاری است که در این آیه شریفه تصریح شده است، تاکید کرد: اینها همگی وظایف اجتماعی یک منتظر است، منتظران باید در عصر غیبت امام عصر(عج)، نماز را اقامه کنند؛ اقامه نماز به معنای خواندن نیست، اقامه، جنبه اجتماعی و گسترش آن در جامعه و بین افراد آن است این اقامه ناشی از دغدغه مندی نسبت به دین و مردم است.

 

حجت الاسلام باقی تاکید کرد: دومین وظیفه منتظران پرداخت زکات است که آن هم امری اجتماعی محسوب می شود؛ انتظار اساساً مسئله ای فردی نیست بلکه رویکرد آن کاملا اجتماعی است، زکات بر دو قسم است مالی و غیرمالی و دو جنبه دارد واجب و مستحب؛ هر نوع هزینه کردن در راه دین و امام و گره گشایی از امور مسلمین در زمره زکات های مستحب است به ویژه با این نگاه که از افرادی که قرار است سربازان امام زمان(عج) و زمینه سازان ظهور ایشان باشند، گره گشایی شود.

 

منتظران به تاسی از امام(عج) گره گشایی می کنند

 

وی ادامه داد: وقتی امام زمان(عج) همه عالم را به غنا می رسانند منتظران ایشان هم باید به قدر وسع خود به غنای اطرافیان کمک کنند و از دیگران غم‌زدایی و گره‌گشایی کنند. روایت است که در عصر ظهور توحید عالم‌گیر می شود منتظران هم باید به اعتلای کلمه توحید توجه داشته باشند حضور در انتخابات و انتخاب اصلح هم با این نگاه انجام می شود.

 

حجت الاسلام باقی در ادامه بیان کرد: یک قسم از زکات، غیرمالی است، مثل زکات علم که نشر آن است، اقامه نماز هم نوعی زکات است و از جامعه گره گشایی می کند آنچه که در ترویج آموزه های دینی و پیام های مطلوب در فضای مجازی هم انجام می شود، گره گشایی است، زکات آبرو هم داریم چنان که برخی با اعتبار و آبروی خود بر جمعی تاثیر مثبت می گذارند.

 

معنای گره گشایی منتظرانه!

 

وی اضافه کرد: وظیفه سوم و چهارم منتظران بنابر این آیه شریفه، امر به معروف و نهی از منکر است، یعنی دغدغه مندی نسبت به آنچه در جامعه در جریان است، امروز بزرگ ترین معروف حکومت دینی و دغدغه مندی نسبت به جامعه و بزرگ ترین منکر، استکبار جهانی است. منتظران باید بدانند گره گشایی صرف از امور مادی، گره گشایی کاریکاتوری است نه منتظرانه، گره گشایی منتظرانه در همه ابعاد مالی، فکری، معنوی، سیاسی و اجتماعی و دغدغه مندی برای حرکت جامعه به سوی ظهور است که عنوان منتظرانه به خود می گیرد.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.