جمهوری اسلامی و انتخابات امانت است

کد خبر: 108247
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه درجات براساس سابقه ظرفیت و لیاقت افراد بوده است. گفت:نمی‌شود یک نفر از خواب بیدار و رئیس جمهور شود. جمهوری اسلامی و انتخابات امانت است، انتخاب اشتباه، خیانت در امانت است.
وارث

وبینار قرآن، عترت و سلامت از سوی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و ویژه جامعه پزشکی با موضوع «ویژگی‌ها و شاخص‌های مسئولان از منظر قرآن کریم» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در این وبینار با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع)، اظهار کرد: در سوره یوسف(ع) می‌خوانیم: «قالَ اجْعَلْنِی عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ»، طبق این آیه شریفه یوسف(ع)، خود پیشنهاد پذیرش مسئولیت کرد. یعنی مسئله اقتصاد به قدری مهم است که می‌ارزد که فرد موحد خود را برای پذیرش مسئولیت کاندید کند. پس در اسلام کاندیدا شدن وجود دارد، اما برای چه کاری و براساس چه خصوصیاتی؟ در ادامه این آیه آمده است: «إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ». در ادامه آمده است: «وَکَذَٰلِکَ مَکَّنَّا لِیُوسُفَ فِی الْأَرْضِ یَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَیْثُ یَشَاءُ» همه خزائن به روی یوسف(ع) گشوده و مقرر شد که او از فقر و فلاکت مردم را نجات دهد. در ادامه همین آیه آمده است که به یوسف(ع) این اختیار داده شده که هر کجا بخواهد سکنی گزیند. بهشت هم اگر آزادی نباشد، ارزش ندارد. لذت بهشت به آزادی است؛ «نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّهِ حَیْثُ نَشَاءُ».

 

وی با تأکید بر اینکه انتخاب و حکومت دنیا بی‌ارتباط به قیامت نیست، ادامه داد: یکی از چیز‌هایی که در مناظره‌های اخیر می‌بینیم این است که کاندیدا‌ها «ان‌شاءالله» کم می‌گویند. ان‌شاءالله بگویید، از کجا معلوم که بتوانید از عهده وعده‌هایی که می‌دهید بر بیایید، خدا باید بخواهد. وعده‌ها بسیار است، اما باید به اراده خدا هم توجه شود. «وَلَأَجْرُ الْآخِرَهِ خَیْرٌ لِلَّذِینَ آمَنُوا وَکَانُوا یَتَّقُونَ»؛ مهم این است که خدا کار را قبول داشته باشد. به امیرالمؤمنین(ع) عرض می‌کنند که خیلی عبادت می‌کنید، ایشان فرمودند اگر بدانم یکی از کار‌ها و عبادت‌هایم حتماً قبول شده، این‌قدر خود را به دردسر نمی‌اندازم. کار‌هایی که می‌کنیم یا اولش خراب است و برای خدا نیست و با ریا همراه است، یا اولش برای خداست، اما وسطش غرور ما را می‌گیرد، یا اول و وسطش درست است، اما آخر کار با حبط خراب می‌شود و یک عمل خلاف انجام می‌دهیم و همه کارمان تباه می‌شود.

 

رئیس ستاد اقامه نماز با تأکید بر اینکه در همه دنیا انتخابات با کم و زیاد برگزار می‌شود، افزود: در عین حال انتخابات در کشور ما تفاوت‌هایی با سایر انتخابات دنیا دارد. طبق این آیه؛ «أَدعو إِلَى اللَّهِ عَلىٰ بَصیرَهٍ …»، انتخابات ما باید با بصیرت همراه باشد. همچنین گستردگی و حضور در کنار بصیرت اهمیت دارد. همه مسئولیت دارند و این‌طور نیست که کسی بگوید به من ربطی ندارد و من مسئول نیستم. قرآن می‌گوید همه مردم ضرر می‌کنند مگر یک عده؛ «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ/ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ». حضور در صحنه همراه با اخلاص، گستردگی و دعوت دیگران باید باشد. انتخابات فقط انداختن رأی در صندوق نیست. در قیامت باید برای انتخاب‌هایمان هم پاسخگو باشیم؛ «إنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولٰئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا» طبق این آیه شریفه، گوش و چشم و دل برای نمونه بیان شده است، اما همه اعضا حتی پوست هم شهادت می‌دهد؛ «قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَیْنا» به پوستشان می‌گویند چرا بر علیه ما شهادت دادید؟

 

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه در آخرت از ما می‌پرسند به چه کسی رأی دادی و چرا، بیان کرد: انتخابات یک سرش در دنیاست، اما «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ»، روز قیامت از نعمت‌ها هم سؤال می‌کنند. امام(ره) درباره نعمت‌ها فرموده‌اند منظور این است که رهبرت چه کسی بود، پیرو که بودی و از چه کسی تقلید می‌کردی و پول و رأی خود را در اختیار چه کسی قرار دادی؟ «نعیم» نعمت ولایت است.

 

وی اظهار کرد: انسان موجودی اجتماعی است و به تنهایی نمی‌تواند زندگی کند. انسان نیاز به جامعه دارد و جامعه هم به حاکم نیازمند است. حتی حاکم بد از بی‌حاکمی بهتر است، بی‌حاکمی منجر به هرج و مرج می‌شود و اگر حاکمی وجود نداشته باشد دشمن با کودتا جلو می‌آید. اگر خودمان انتخاب نکنیم برایمان انتخاب می‌کنند. انتخابات یک راه‌حل است، لزوماً راه حق نیست. بین راه حق و راه‌حل تفاوت وجود دارد، چون ممکن است آن کسی که حق با اوست انتخاب نشود، اما همین انتخابات یک راه‌حل برای انتخاب مسئول اداره مملکت و دوری از هرج و مرج است.

 

قرائتی با تأکید بر اینکه مسئله دیگر این است که ما را برای خدا خواسته‌اند، گفت: در آیه دوم سوره محمد می‌خوانیم: «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۙ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ»، طبق این آیه شریفه، اگر برای خدا قیام کنید، خدا جبران می‌کند. حدیث هم داریم که اگر برای خدا قیام کنید، دشمنتان هم دوستتان می‌شود. «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا»، اگر در هر کاری برای خدا قیام کنید، خدا شما را یاری می‌کند. «لنهدینم»، دو تأکید دارد و فعل مضارع است و یعنی در طول تاریخ انسان مورد هدایت قرار می‌گیرد.

 

وی با اشاره به این حدیث معروف به نقل از پیامبر(ص) که می‌فرماید «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم»، تصریح کرد: منظور از مسلمان نیست در این عبارت، این نیست که نماز او قبول نباشد و یا مسلمان نباشد، بلکه مسلمان استاندارد نیست و اسلام او خداپسند نیست.

 

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به برخی استنادات قرآنی در مورد انتخابات و لزوم آن، گفت: انتخابات ریشه قرآنی دارد: «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» و یا این آیه که می‌فرماید: «وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَیْنَهُمْ». اما صرف انتخابات متصل شدن به الله نیست، وقتی رأی می‌دهیم، سپس مجتهد واجد شرایط باید این انتخاب را تنفیذ کند.

 

قرائتی با تأکید بر اهمیت عدالت در انتخابات گفت: عدالت انسان را از استبداد حفظ می‌کند، اگر چه نیت‌ها در انتخابات متفاوت است، اما مهم این است که امتیاز انتخابات در کشور ما این است که برای خدا و با هدف رضایت خدا انجام می‌شود. در انتخاب نیز یک نکته اهمیت دارد و آن اینکه لیاقت از سابقه مهم‌تر است. این حرف را فرشته‌ها به خداوند عرضه داشتند که: «نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ»، اما خداوند اسماء را به انسان آموخت و سپس گفت این‌ها را به فرشتگان عرضه دار؛ «عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ …»، فرشته‌ها ظرفیت اسمی آدم را که دیدند گفتند حق با توست. گاهی ممکن است سابقه یک فرد زیاد باشد، اما ظرفیت و لیاقت فرد کم سابقه‌تر بیشتر باشد.

 

وی افزود: از طرف دیگر، رسیدن به مناصب و پست‌های بالاتر باید با طی مراحل و مناصب پایین‌تر باشد، تعجب می‌کنیم که بعضی افراد برای کاندیدا شدن ثبت‌نام می‌کنند در حالی که سابقه‌ای ندارند و یا سابقه ضعیفی دارند. خداوند ابراهیم(ع) را به یک‌باره پیامبر و امام نکرد؛ «إبراهیمَ عَبْدا قَبْلَ أنْ یَتَّخِذَهُ نَبِیّا، و إنَّ اللّه َ اتَّخَذَهُ نَبِیّا قَبْلَ أنْ یَتَّخِذَهُ رَسُولاً، و إنَّ اللّه َ اتَّخَذَهُ رَسُولاً قَبْلَ أنْ یَتَّخِذَهُ خَلیلاً، و إنَّ اللّه َ اتَّخـذَهُ خَلیلاً قَبْلَ أنْ یَجْعَلَهُ إماما …». درجات براساس سابقه ظرفیت و لیاقت افراد بوده است. نمی‌شود یک نفر از خواب بیدار و رئیس جمهور شود. جمهوری اسلامی و انتخابات امانت است، انتخاب اشتباه، خیانت در امانت است. اگرچه گله‌مندی‌هایی هم از افراد اشتباه و کار‌های اشتباهشان وجود دارد اما اگر به خاطر اشتباه آن‌ها بخواهیم انقلاب که میراث شهداست را از بین ببریم، باید پاسخگو باشیم. امام(ره) در جایی فرمودند: جسمم برای خاک، روحم برای خدا، راهم برای شما. ما با رأی خود انقلاب را حفظ خواهیم کرد و با انتخاب درست باید سعی کنیم عیب‌ها و خطا‌ها کاسته شود.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.