فرش‌های عرشی و خدمتی به وسعت همه حرم امام رئوف

کد خبر: 109021
خدمات فرش حرم رضوی از جمله خدماتی است که عرضه‌اش به وسعت همه حرم است و خادمان فرش این روز‌ها برای سلامت زائران بسیار پرکارتر از قبل هستند.
وارث

هر ساله در مناسبت‌های مختلف از اعیاد تا شهادت‌ها با توجه به خیل مشتاقانی که به بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) مشرف می‌شوند صحن‌ و سرای رضوی با فرش‌های پر نقش و نگار قرمز، آبی و کرم‌رنگ مفروش می‌شود. به گونه‌ای که می‌توان این فرش‌های بادوام و باکیفیت را در تمامی رواق‌ها و صحن‌های مرکزی و پیرامونی و حتی به عنوان پرده در گیت‌های ورودی حرم مطهر دید؛ فرش‌هایی که گاه ساعت‌ها زیر آفتاب سوزان تابستان پهن هستند.

در یک سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا، اهمیت فرش‌آرایی بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) به منظور رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی دوچندان شده و نقش بخش نظارت بر خدمات فرش حرم مطهر رضوی پررنگ‌تر شده است. این بخش با حضور فعال نیروهای خادمیار تخصصی به وظایف خود می‌پردازد چنان که در حال حاضر ۷۵ نیروی خادمیار در رشته‌های مرتبط با فرش ماشینی و دستبافت در بخش نظارت به طور شبانه‌روزی در شیفت‌های مختلف مشغول به خدمت هستند.

شیفت‌های پرخاطره

هادی غفوریان، از جمله خادمیاران باسابقه‌ای است که در بخش نظارت بر خدمات فرش حرم مطهر رضوی فعالیت می‌کند و هفت سال است افتخار خادمیاری تخصصی در این بخش را دارد. او می‌گوید:چند سال قبل و در سالروز میلاد باسعادت امام رضا (ع) در حرم مطهر نشسته بودم، لحظه‌ای چشمم به جمعی از خادمان افتاد. همان جا دلم شکست و با خودم گفتم آیا می‌شود قسمت منم بشود و در این آستان مقدس خدمت کنم. مدتی بعد انگار خود امام رضا (ع) خواستند و برای نام‌نویسی خدمت افتخاری اقدام کردم.

 

این خادمیار چهل و پنج ساله در خصوص فعالیت‌های خادمیاران در این بخش بیان می‌کند: این فعالیت‌ها شامل نظارت بر چگونگی فرش‌آرایی حرم مطهر و نظافت فرش‌ها، بررسی فنی کیفیت فرش‌ها و گزارش مسائل مربوطه همچون لزوم تعویض فرش‌ها، بازدید از انبارهای فرش و بررسی چگونگی نگهداری فرش‌ها، نظارت بر خرید فرش و انتخاب نوع الیاف و نقوش آنها می‌شود.

غفوریان درباره ویژگی‌های خدمت در بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) می‌گوید: خادمیاران بخش نظارت در یک مکان ثابت مستقر نیستند و در شیفت‌های مختلف خود در شبانه‌روز باید به گوشه و کنار حرم مطهر رضوی هر مکانی که مفروش است، سر بزنند. ما در این بازدیدها شاهد صحنه‌ها و اتفاقات فراموش ‌نشدنی بسیاری هستیم.

او با تأکید بر اینکه با هیچ واژه‌ای نمی‌تواند حس و حال خدمتش در صحن و سرای رضوی را توصیف کند، می‌افزاید: از امام رضا (ع) خواسته بودم هر هفته بتوانم به زیارت ایشان مشرف شوم و مسائل و مشغله‌های زندگی مانعم نشود. خدا هم قسمت کرد و به پشتوانه خادمیاری‌ام، هر هفته برای عرض سلام به پیشگاه این امام همام به حرم مطهر می‌آیم و در حرم نورانی ایشان خدمت می‌کنم. امیدوارم مورد قبول واقع شود.

 

از سفر حج تا خادمیاری

مهدی پرده‌شناس، یکی دیگر از خادمیاران پرتلاش بخش نظارت بر خدمات فرش حرم مطهر رضوی است. او که دانش‌آموخته مقطع کارشناسی «ارزیابی و بازاریابی فرش دستبافت» است، از سال ۸۸ لباس خدمت حضرت رضا (ع) را به تن کرده و در این حریم قدسی فعالیت می‌کند. این خادمیار مشهدی پنجاه و دو ساله می‌گوید: خدمت افتخاری‌ام را از روابط عمومی معاونت اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی آغاز کردم و مدتی هم در بخش طرح و برنامه بودم که چهار سال قبل برای خدمت در رشته تخصصی‌ام به بخش نظارت بر خدمات فرش حرم مطهر منتقل شدم.

در ادامه او به خاطره‌اش از تشرف به خانه خدا اشاره و بیان می‌کند: چند سال قبل که به سفر عمره مشرف شده بودم، توفیق همراهی پدر خانم هم نصیبم شده بود. سن و سالی از این پدر بزرگوار گذشته بود بنابراین وقتی بر روی صندلی‌چرخدار می‌نشست، من او را در مسیرهای زیارتی جابه‌جا می‌کردم. در همان حال و هوای سفر، در دلم گفتم خدایا می‌شود خادم بارگاه حضرت رضا (ع) شوم و زائران کم‌توان و سالمند ایشان را با صندلی چرخدار در حرم مطهر جابه‌جا کنم. وقتی از سفر حج برگشتم، بلافاصله و ناگهانی از نام‌نویسی برای خدمت افتخاری در حرم مطهر رضوی مطلع شدم. البته در زمان تکمیل فرم‌ها، به پیشنهاد دوستم تصمیم گرفتم نوع خدمتم را ذکر نکنم و آن را به خود حضرت رضا (ع) بسپارم تا هر کجا مقدر بود مشغول شوم.

 

برکات مادی و معنوی خدمت

او ادامه می‌دهد: من هم مثل همه خادمیاران با حضور در صحن و سرای رضوی از برکات معنوی خدمتم در این مکان بهره‌مند می‌شوم. از طرف دیگر، حضرت رضا (ع) ولی نعمت ما هستند، بنابراین هر توفیقی تاکنون در زندگی شخصی و کاری‌ام داشته‌ام، از عنایت این امام رئوف بوده است.

این کارشناس فرش در تأیید نگاه ویژه حضرت ثامن الحجج (ع) به خادمیارانش، خاطره‌ای برایمان تعریف می‌کند و می‌افزاید: حضرت رضا (ع) از نظر مادی و معنوی، بدهکار هیچ‌کس نمی‌مانند. در دنیا که آنی تسویه می‌کنند و بر طبق روایات در آخرت هم به دادِ زائران و مجاورانشان خواهند رسید.

از پرده‌شناس درباره حال و هوای دلش در صحن و سرای رضوی می‌پرسم. او به یاد روزی می‌‌افتد که می‌خواست اولین کشیک خود را در معاونت اماکن انجام دهد و ادامه می‌دهد: آن روز یکی از دوستانم که خادم رسمی بود، به من گفت «سعی کن شور و شعفی را که در نخستین روز خدمتت داری، در روزها، ماه‌ها و سال‌های آینده هم داشته باشی و با همین حس روحانی خدمتت را در این آستان مقدس ادامه دهی». من هم همین توصیه را به خادمیاران جدید می‌کنم، چرا که نوکری زائران حضرت رضا (ع) نعمتی است که شامل حال هر کسی نمی‌شود.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.