آیت‌الله رشاد؛ حوزه علمیه هنوز نتوانسته ماهیت زیارت را به خوبی تبیین کند.

کد خبر: 109522
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه زیارت نامه در اصل تولی و تبری نامه است، گفت: تبیین ماهیت زیارت بهترین مقابله با شبهات وهابیت است.
وارث

آیت الله علی اکبر رشاد در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: زیارت مرقد پیامبراکرم (ص)، قبور شهدا و امام حسین (ع) معادل با حج مقبول در کنار پیامبراکرم (ص) است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: یکی از خطاهایی که باعث پاره‌ای از شبهات شده عدم فهم ماهیت زیارت است. وهابیت فکر می‌کند وقتی شیعیان می‌خواهند به زیارت اهل بیت (ع) بروند قصد دارند در برابر قبر تعظیم کنند. درست است که ما در زیارت سلام می‌دهیم و زیارت نامه می‌خوانیم اما ماهیت زیارت این نیست که برویم و آن مقبره را تعظیم و تکریم کنیم بلکه در ماهیت و حقیقت زیارت نوعی بیعت وجود دارد.

رشاد تحلیل و بررسی مضامین زیارت نامه را مهم و ضروری دانست و گفت: لازم است مشخص شود زیارت نامه‌ها چه مضامینی دارد. برای مثال برخی زیارت نامه‌ها مانند زیارت امین الله ابتدایش زیارت اما بخش اعظمی از آن مناجاتی بسیار عمیق و فوق العاده ای است.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه هر فقره از زیارت امین الله دنیایی از معرفت است، تصریح کرد: متأسفانه ماهیت زیارت تاکنون تحلیل نشده و شیعه و حوزه هنوز نتوانسته ماهیت زیارت را به خوبی تبیین کند. بخش عمده‌ای از زیارت جنبه تربیتی دارد و اساس آن است که با زیارت قبور بزرگان روح و نفس آدمی را تقویت و تطهیر می‌کند.

وی با بیان اینکه در زیارت امین الله آرمان‌ها، ارزش‌ها، خط مشی‌ها، اخلاق، عقاید و ملکوت بیان می‌شود، یادآور شد: زیارت نامه در اصل تولی و تبری نامه است. برای مثال در زیارت جامعه کبیره سراسر تولی و عاشقی و در زیارت عاشورا شاهد تولی و تبری هستیم. در زیارت عاشورا سلام و لعن به موازای هم و بسیار دقیق بیان می‌شود.

رشاد تاکید کرد: لازم است محتوای زیارت عاشورا تحلیل و مضامین آن طبقه بندی شود در این صورت است که معلوم می‌شود امام معصوم (ع) می‌خواهد چه چیزی به شیعه مؤمن و مسلمان منتقل شود. مع الاسف ماهیت زیارت و سلام از سوی شیعیان خوب تبیین نشده در حالی که جریان‌های معاند در مقابل تعابیر و تفاسیر ناصوابی را در زمینه زیارت ارائه و به آن اصرار می‌ورزند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: آنان مهاجمانه آمدند و برخورد کردند و شیعیان همواره خواستند جواب آنان را بدهند در حالی که اگر به صورت ایجابی و با تولید محتوا، مضامین را استخراج و ماهیت زیارت نامه مورد تحلیل قرار می‌گرفت آنها دیگر نمی‌توانستند به ایجاد شبهه و القا آن اقدام کنند.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.