پیاده روی اربعین تمرین زندگی جمعی مبتنی بر عشق و معرفت

کد خبر: 109641
سنگری با بیان اینکه پیاده روی اربعین تمرین زندگی جمعی مبتنی بر عشق و معرفت است، گفت: باید ادبیات اربعین را تقویت کنیم.
وارث

«محمدرضا سنگری»  در نشست علمی «دومین اربعین از دور، ایده‌ها و برنامه‌ها» که بعدازظهر۲۱ شهریور به صورت آنلاین برگزار شد، با تحلیل زیارت اربعین گفت: رسانه ها باید به ابعاد زیارت اربعین بیشتر بپردازند و ویژگی های آن را تبیین کنند.

 

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: همه افرادی که در راهپیمایی اربعین شرکت می کنند در کاری که امام حسین (ع) انجام داد و راه ایشان، سهیم و شریک هستند.

 

وی با اشاره به وصیت جابربن عبدالله انصاری به زوار امام حسین (ع) گفت: باید به این وصیت جابر توجه کنیم که می گوید: باید تکلیف خود را مشخص کنیم و از هر چه بدی است دوری کنیم و به هر چه خوبی است روی آوریم. دوستداران اهل بیت (ع) را دوست بداریم، هرکه دوستدار اهل بیت بود،‌ با او نرمش به خرج دهیم چرا که این محبت او را از گناه دور خواهد کرد.

 

سنگری با اشاره به تاریخچه پیاده روی اربعین، خاطرنشان کرد: جابربن عبدالله انصاری ۱۳۸۲ سال پیش پیاده روی اربعین را آغاز کرد. پیاده روی اربعین در عصر متوکل سرکوب می شد. در عصر حاضر نیز حدود ۱۵۰ سال پیش شیخ انصاری تصمیم گرفت پیاده روی اربعین را احیا کند. مرحوم محدث نوری نیز سال ۱۳۱۹ با پای پیاده سفر اربعین را انجام می دهد و علمای دیگر نیز به پیاده روی اربعین می روند.

 

وی با بیان اینکه پیاده روی اربعین از چند بعد قابل بررسی است، گفت: تمرین زندگی جمعی مبتنی بر عشق و معرفت با محوریت امام حسین (ع)، مرور مداوم زندگی حسینی، تمرین سبک باری، تعامل مستمر با دیگران، قرائت زیارت اربعین، تقویت ادبیات اربعین، از جمله ثمرات پیاده روی اربعین است.

 

سنگری با تاکید بر تقویت ادبیات اربعین گفت: سفرنامه ها و دلنوشته های مربوط به پیاده روی اربعین، فیلم و تئاتر اربعین و برگزاری راهپیمایی نمادین در شهرها می تواند به فرهنگ سازی پیاده روی اربعین کمک کند.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.