آیت‌الله رشاد؛ مسئله فرج فراتر از تاریخ است.

کد خبر: 110140
رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مسئله فرج فراتر از تاریخ است، گفت: مساله فرج باید در چهارچوب فلسفه هستی‌شناسی و جهان‌شناسی تحلیل شود.
وارث

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد شنبه، ۲۴ مهرماه همزمان با سالروز آغاز امامت حضرت صاحب الامر و زمان(عج) در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: پیامبر(ص) فرموده است که در آخرالزمان از امت من مهدی(عج) ظهور می‌کند.

 

وی افزود: از نظر کلامی همه‌ فرق مسلمان ها فرج و ظهور حضرت مهدی(عج) را قبول دارند، صرفاً اختلافاتی وجود دارد که شاخص‌ترین آن در زنده بودن است به عنوان مثال ما و برخی فرق به شدت معتقد هستیم حضرت مهدی(عج) در حال حاضر زنده هستند و هر زمان خداوند اذن دهد ظهور خواهند کرد اما برخی فرق دیگر می‌گویند حضرت مهدی(عج) متولد می‌شوند و سپس ظهور می‌کنند یعنی هنوز متولد نشدند. لذا اصل اینکه حضرت حجت(عج) فرج و ظهور خواهند داشت مورد اجماع همه مسلمانان است و این اختصاص به شیعه ندارد.

 

آیت‌الله رشاد ادامه داد: در داخل یکی از حیات‌های مسجدالحرام اسامی مبارک ۱۲ امام و از جمله حضرت مهدی با خطاطی به صورت زیبایی روی سنگ نوشته شده است.

 

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه بیشترین روایات درباره ظهور حضرت مهدی(عج) از پیامبر(ص) است و اهل سنت هم این روایات را نقل می‌کنند که در آخرالزمان مهدی(عج) خروج خواهند کرد، گفت: پس از ظهور خداوند متعال باران را فراوان می‌باراند و آسمان بسیار سخاوتمند عمل می‌کند، زمین گیاهان خود را خارج کرده و پر برکت می‌شود.

 

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه بیان کرد:‌ پس از ظهور حضرت مهدی(عج) اموال را بین مردم به عادلانه تقسیم می‌کنند.

 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه پس از ظهور امت اسلامی اقتدار پیدا کرده، تعظیم، تکریم و عزیز می‌شوند، اظهار کرد: همه اهل زمین جزو امت اسلامی می‌شوند.  

 

وی با بیان اینکه مسئله فرج فراتر از تاریخ است، ابراز کرد: تاریخ یک امر انسانی است که بر اساس تحولات، اتفاقات و رفتارهای انسانی با یکدیگر اتفاق می‌افتد اما اینجا مسئله فرج از عالم انسانی فراتر می رود و به حوزه طبیعیات هم مربوط می‌شود و تنها به مناسبات انسانی مربوط نمی‌شود بلکه حتی مناسبات حیوانی را هم تغییر می دهد.

 

آیت‌الله رشاد ادامه داد: پس از ظهور طبیعت موجودات عوض و اصلاح می‌شود و به سوی کمال می‌رود. در برخی روایات است که گرگ و میش با امنیت در کنار هم زندگی می‌کنند.

 

 رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه امر فرج مناسباتی فراتر از مناسبات انسانی دارد، خاطرنشان کرد: مساله فرج باید در چهارچوب فلسفه هستی‌شناسی و جهان‌شناسی تحلیل شود. ما باید موضوع فرج را از فراتر از مناسبات انسانی و عوامل مادی ببینیم.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.