تفاوت معاشران از نگاه امام صادق(ع)

کد خبر: 110278
ما به رفیق ناصح مشفق، پیوسته نیازمندیم، تا علی‌الدّوام ما را تکان بدهد و ما را از خواب غفلت بیدار کند. این چنین رفیقی از آب و نان برای ما لازم تر است، اگر نباشد به مرگ ابدی می‌افتیم.
وارث

به مناسبت سالروز ولادت پیامبر مکرم اسلام و امام صادق(ع) صفحه اینستاگرام آیت‌الله ضیاءآبادی بخشی از کتاب حبل المتین (شرح زیارت جامعه کبیره) نوشته این عالم گرانقدر را که به شرح حدیثی از امام صادق(ع) پرداخته است، منتشر کرده است که با هم می‌خوانیم:

یک جمله هم از امام صادق(ع) بشنویم که فرمود: اَلاِخوانُ ثَلاثَةٌ فَواحِدٌ کَالْغِذاء الَّذِی یُحْتاجُ اِلَیه کُلَّ وقتٍ؛ «معاشران سه گروهند؛ گروهی مانند غذایی هستند که پیوسته و در هر زمان مورد نیاز انسان است».

ما به رفیق ناصح مشفق، پیوسته نیازمندیم، تا علی‌الدّوام ما را تکان بدهد و ما را از خواب غفلت بیدار کند. اینچنین رفیقی از آب و نان برای ما لازم تر است. اگر نباشد به مرگ ابدی می‌افتیم.

وَالثّانی فی مَعْنی الدَّاء؛ «گروه دوّم کسانی هستند که معاشرت با آنها مانند درد و بیماری است». که عارض انسان می‌شود و مایه‌ ناراحتی می‌گردد و راه تخلّص از آن را نمی‌یابد.

والثالِث فی مَعْنی الدَّواء؛ تحف العقول صفحه ۲۳۹ نقل به اختصار؛ «گروه سوّم مانند دارو و درمان دردند {که انسان گاهی به آن نیازمند می‌شود، نه همیشه}» پس گروه اوّل همیشه مورد نیاز انسانند و گروه دوّم هیچ‌گاه مورد نیاز نیستند و گروه سوّم گاهی مورد نیاز واقع می‌شوند.

منبع: از فرمایشات آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی، کتاب حبل متین (شرح زیارت جامعه کبیره) جلد اول


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.