حجتالاسلام ادیب یزدی؛ مختار ثقفی آتش به اختیار قیام کرد.
حجتالاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی، کارشناس مذهبی و خطیب کشوری، ۲۹ آبانماه طی سخنانی بهمناسبت سالروز آغاز قیام تاریخی مختار ثقفی در جمع نمازگزاران مسجد غدیر خم، گفت: گاهی اوقات انسان به اسلام عزیز احساس غربت میکند که هر کس هر کاری از دستش بر میآید برای اقامه حق و دفع باطل باید انجام دهد.
وی ادامه داد: گاهی این قدر وقت تنگ و شرایط شکننده و حاد و پر فشار میشود که اصلا فرصتی برای هماهنگی با کسی نمیماند. مقام معظم رهبری چندی پیش نکتهای را اشاره فرمودند که خیلی از معضلات فکری را حل میکنند؛ ایشان فرمودند هر کس برای تقویت انقلاب عزیز آتش به اختیار فعالیت کند.
حجتالاسلام ادیب یزدی اظهار کرد: کسانی که در جبهه جنگ بودهاند میدانند آتش به اختیار یعنی چه؟ در جنگ هر تیری که از سر تفنگ میخواهد خارج شود باید با هماهنگی فرمانده باشد و هر چه گلوله با اهمیتتر باشد، مثلا گلوله از آرپیچی یا تانک باشد، باید حتما با نقشه و طبق دستور باشد. ولی گاهی اوقات جنگ مغلوبه میشود و فرماندهان شهید شدهاند و زخمیها زیاد است. اصلا کسی به کسی نیست که فرماندهی کند و نقشه بریزد و شما هستید و اسلحهای که در دست دارید، اگر بخواهید فرار کنید که نمیشود و اگر بخواهید بجنگید که فرماندهی نیست، اینجا میشود آتش به اختیار یعنی خودت، خودت را فرماندهی کن.
این کارشناس مذهبی افزود: مقام معظم رهبری گاهی شاه کلید مطالب را بیان میکنند که اگر کسی دل به فرمایشات این رهبر عظیم و با تجربه و عملیاتی بسپارد در میدان اقدام و عمل کم نمیآورد. من گاهی بعضی از فرمایشات ایشان را دهها بار گوش میکنم تا ریشه آن را در بیاورم.
وی با بیان اینکه آتش به اختیار بودن یعنی به سمت دشمن حمله کردن است، اظهار کرد: قبل از انقلاب هر کس در جهت ترویج قرآن و جریان حق، فعالیت میکرد و بعید نیست الان هم همان شرایط باشد. خیلی منتظر نشوید که دیگران کاری کنند و شما کمکش کنید گاهی وقت تنگ است و دشمن از همه طرف هجوم آورده است و باید احساس مسئولیت کرد و آتش به اختیار بود و در آتش به اختیار بودن هم باید یقین پیدا کنید که به جبهه باطل میتازد. آتش به اختیار یعنی رو به دشمن حمله کردن است.
حجتالاسلام ادیب یزدی قیام مختار را به نوعی آتش به اختیار دانست و گفت: گاهی اوقات چنین شرایطی پیش میآید و چه اشکال دارد بگوییم جناب مختار بعد از قضیه کربلا شرایطی برایش پیش آمد که دید وقت نیست و قاتلین امام دارند راحت در کوفه راه میروند و در به شهادت رساندن امام به همدیگر فخرفروشی میکنند و در دورهمیهایشان بههم میگویند دیدید چه جور تیر در گلویش زدم و دستش را قطع کردم.
وی ادامه داد: حالا کشتن امام یک طرف و فخر فروختن دشمنان یک طرف؛ زمانی که مختار چنین جوی را دید با اجتهاد و رأی نافذ و کاملا الهی خودش تشخیص داد که بیشتر از این نباید صبر کرد و قیام کرد. بنابراین، میتوانیم بگوییم مختار هم آتش به اختیار قیام کرد که بعدها مورد تأیید اهل بیت(ع) قرار گرفت.
این کارشناس مذهبی با اشاره به رابطه مختار با امام سجاد(ع)، بیان کرد: جواب دیگر این است که اتفاقا مختار ارتباطش با امام سجاد(ع) بسیار صمیمانه بود، منتهی شاید مأمور به بیانش نبود چون حضرت دیگر مأمور به قیام نبودند. بعد از جریان کربلا دل امام سجاد(ع) و اهل بیت(ع) شکست، چراکه باورشان نمیشد امت این قدر پست و بیحیا باشند و با خاندان پیامبر(ص) اینگونه رفتار کرده باشند.
وی ادامه داد: از طرفی هم اینجور نبود که قاتلین حضرت پشیمان شده باشند و در شبنشینیهایشان به افتخار از این کار یاد میکردند؛ پس باید انتقام شهدای کربلا گرفته میشد و امام سجاد(ع) هم قصد انتقام نداشت، اما معترض هم نشدند. چون اگر امام قیام میکرد نقش اصلی قیام کربلا منحرف میشد و میگفتند امام سجاد(ع) انتقام گرفته است.
حجتالاسلام ادیب یزدی با اشاره به خباثت عبدالله بن زبیر و قصد سوزاندن محمد حنفیه، گفت: از طرفی عبدالله بن زبیر خیلی خبیث است و تا مغز استخوان با امیرالمؤمنین(ع) دشمن بود تا حدی که میخواست محمد حنفیه که برادر امام بود را به خاطر حمایت از مختار بسوزاند.
وی افزود: محمد حنفیه گفت مختار مرد خداست و او را کذاب ندانست ولی برای اینکه بهانهای به عبدالله ندهد از او حمایت نکرد و گفت او عبد صالح خداست؛ ولی عبدالله بن زبیر گفت سه روز به تو وقت میدهم که نامه بنویسی و بگویی مختار کذاب است و قصد داشت محمد حنفیه را آتش بزند که وقتی مختار با خبر شد، سریع به مأمورانش مأموریت داد که بهطور چریکی از میان لشکریان عبدالله بن زبیر عبور کنند و وی را نجات دهند و این کار را هم کردند.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مختار با یک سیاست و درایت، انتقام خون شهدای کربلا را از قاتلین گرفت، گفت: هنوز انتقام خون امام حسین(ع) گرفته نشده است و امروزه دشمنانی امثال داعش هستند که انشاءالله صاحب پرچم حضرت صاحبالزمان(عج) بیایند و انتقام خون شهید کربلا را بگیرند.
منبع: ایکنا
افزودن دیدگاه جدید