مهم ترین دلایل کسالت در عبادت چیست؟/ قرآن تاریخ مصرف ندارد

کد خبر: 110804
حجت الاسلام پویا گفت؛ ما مسلمانان نسبت به سایر ادیان انس بیشتری با قرآن کریم داریم اما در همین حد نیز موانعی وجود دارد.
وارث

حجت الاسلام محمد پویا، کارشناس مسائل مذهبی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری اخبار قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به لزوم توجه به آیات و در زندگی و انس با قرآن رهبران  انقلاب اسلامی  گفت؛ علی رغم مشغله  بسیار زیاد مقام  معظم رهبری هر سه روز یکبار ختم قرآن می کند و یا در خاطرات امام خمینی رحمت الله علیه آمده است که به علت بیماری چشم، دکتر ایشان را از خواندن قرآن زیاد منع کردند اما امام خمینی رحمة الله  فرمودند؛ "من  این چشم را برای قرآن می خواهم".

وی با اشاره به میزان انس مسلمانان با کتاب وحی عنوان کرد؛ ما مسلمانان نسبت به سایر ادیان انس بیشتری با قرآن کریم داریم اما در همین حد نیز موانعی وجود دارد به عنوان مثال خیلی از افراد، به سرعت از خواندن قرآن خسته می شود و باید این بی نشاطی نسبت به قرائت قرآن در افراد بررسی شود. بر همین اساس در دعای ابوحمزه ثمالی علت آنکه انسان نسبت به خواندن نماز دچار کسلی می‌شود و یا عشق به مناجات از او گرفته می شود این چنین آمده است؛ شاید شرکت نکردن در جلسات علما، زیاد دروغ گفتن،  انس و الفت زیاد با انسان های بیهوده گذران از دلایل مهم کسالت در عبادت باشد.

این کارشناس برجسته مذهبی گفت؛ آیات قرآن کریم در وصف منافقان چنین می گوید که آنها را نمی بینی مگر با کسالت و بی حوصلگی در خواندن نماز بر همین اساس بخش عمده انس با قرآن در عدم همراهی روحی انسان با آیات الهی خلاصه می شود. اگر قرآن را بشناسیم متوجه خواهیم شد که چه معجزه بزرگی است چرا که علیرغم وجود تفاسیر متعدد باز هم تفسیر جدیدی از آن نوشته می شود.

 وی عنوان کرد؛ در باب عزاداری امام حسین علیه السلام اغلب مردم بر اساس حس عاطفی و وظیفه ای که دارند در این مجالس شرکت می‌کنند و اگر علما به همان اندازه ای که در مورد اصل اقامه عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام  روایاتی می‌خوانند در مورد انس تدبر و عمل به قرآن روایات متعدد را بخوانند انگیزه مردم بیشتر خواهد شد تا انس و الفت بیشتری با آیات الهی برقرار کنند.

حجت الاسلام پویا تصریح کرد؛ البته نباید از این نکته غافل شد که عزاداری امام حسین علیه السلام به زبان فارسی است اما تلاوت قرآن به زبان عربی؛ بر همین اساس پیشنهاد می‌شود یک برنامه آموزش عمومی زبان عربی برای عموم مردم اجرا شود.

وی افزود؛ از طرفی با استفاده از روایات و سفارشات معصومین علیهم السلام مشوق‌های لازم را برای تلاوت و انس با قرآن کریم در میان مردم ایجاد کنیم و همچنین قاریان و تلاوت کنندگان قرآن مسئولیتی بر دوش خود احساس کنند و آن این است که لااقل به بخش از آیات الهی عمل کنند.

 حجت الاسلام پویا تصریح کرد؛ چرا که اگر به هیچ  آیه ای از قرآن کریم عمل نکنند  مصداق آن روایتی است که می فرماید تالیان قرآنی هستند که قرآن آنها را لعن می کنند قرار می گیرند.همچنین در روایت دیگر آمده است که آخرالزمان قاریان قرآنی هستند که آیات الهی از استخوان حنجره آنها فراتر نمی رود.

این کارشناس برجسته قرآنی عنوان کرد؛ البته تلاوت زیبا و نیکویی قرآن کریم بسیار سفارش شده است چراکه در سیره اهل بیت علیهم السلام آمده است که به قدری زیبا قرآن می خواندند که مرغوب مجذوب شان می شدند. وی با بیان این مطلب که نقش رسانه و فضای مجازی در ترویج انس با قرآن کریم بی‌بدیل است؛ خاطر نشان کرد؛ ما باید از ابزار رسانه برای ترویج انس و الفت قرآن کریم بیش از پیش استفاده کنیم چرا که قرآن تاریخ مصرف ندارد؛ قرآن کریم دارای اعجازهای علمی است که می تواند آینده بشر را روشن تر کند.

 


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.