هشدار آیت الله سبحانی نسبت به ازبین بردن آثار تاریخی اسلام
وی افزود: برای استنباط این حکم چهار آیه در قرآن وجود دارد که میتواند در استدلال ما برای حکم این مسئله راه گشا باشد. اولین آیه، آیه 32 سوره حج است که میفرماید « وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ و هر کس شعائر الهى را بزرگ بشمارد دلى تقواپیشه دارد زیرا بزرگ شمردن شعایر الهى برخاسته از تقواپیشگى دل هاست » آیه بعدی آیه دوم سوره مائده است که میفرماید: «لَا تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ؛ حرمت شعائر الهی را نشکنید». جدای استدلال به این آیات باید نخست تکلیف دو مساله را روشن کنیم اول اینکه «شعائرالله» و دوم اینکه معنای «تعظیم» چیست؟
این مرجع تقلید در تشریح معنای «شعائر» بیان کرد: «شعائر» جمع شعیره به معنای علامت و شعائر به معنای علائم است که این سه احتمال دارد اول این است معنای آن علامات وجود خداوند تبارک و تعالی است که کسی قائل به آن نشده است و اگر چنین باشد همه موجودات علائم و «شعائر» خداوند هستند و همه را باید احترام بگذاریم که بعید است اینگونه باشد.
احتمال دوم این است که معنای شعائر را علامات و نشانههای عبادت خداوند بدانیم معنای دوم به نظر میرسد داخل در معنای سوم باشد، مراکز عبادت و اطاعت مانند مسجد الحرام، کعبه، مساجد وغیره. احتمال سوم حمل معنای «شعائر» به علامات دین خداست یعنی هر چیزی که با دین خداوند ارتباط و اتصالی داشته باشد جزء «شعائر» محسوب میشود مانند همه مساجد، کعبه، مسجدالحرام، کتاب خدا، کتابهای حدیثی و حتی قبور علما نیز بر اساس این معنا چون نوعی ارتباط با دین دارند از «شعائر» محسوب میشود. به نظر میرسد بر اساس این معنا و استدلال میتوانیم وهابیت را محکوم کنیم چرا که آنها تمام آثار اسلامی را از بین برده و میبرند.
وی افزود: من 60 سال پیش که به مکه مکرمه مشرف شدم بسیاری از آثار و قبور علما و پیامبران هنوز وجود داشت و عبدالعزیز هنوز تمام آنها را نابود نکرده بود اما حالا اگر کسی به مکه برود انگار به یک شهر اروپایی رفته و همه آثار و علامات اسلامی جای خود را به آثار و علامات اروپایی داده است. اینها به عنوان توسعه حرم که بهانه خوبی است که الان زائر زیاد است و جا کم بسیاری از اماکن مقدس و با ارزش را خراب کردهاند و اگر قرار باشد ما بر اساس این آیه آثاری که اینها تخریب کردهاند را بر اساس اینکه نوعی ارتباط با دین دارند جزء «شعائر» محسوب کنیم آنها محکوم خواهند بود. عجیب این است که آنها به نام توحید همه آثار توحید را دارند از بین میبرند. به نام پیغمبری که نبی توحید است آثار او را به عنوان شرک از بین میبرند.
به گزارش پایگاه بین المللی همکاریهای خبری شیعه این استاد عالی خارج فقه و اصول افزود: خوشبختانه مسلمانان در برخی از کشورها مانند اردن، سوریه و مصر تمام آثار انبیاء و قبور انبیاء را حفظ کردهاند. تمام مسلمین قبور انبیاء و اولیاء الهی را محترم میدانستند حالا این وهابیهای قشری و نوظهور و درک نکن آمدهاند و اینها را مظاهر شرک میدانند این در حالی است که وقتی از آنها بپرسیم این چه شرکی است، شرک در ذات است؟ شرک در صفات است؟ شرک در افعال است؟ شرک در عبادت است؟ هیچ ندارند که بگویند و هیچ پاسخی ندارند. به هر حال این آیات بهترین دلیل برای این است که اینها جزئی از دین هستند و باید آنها را حفظ کرد.
/الف121