حجت الاسلام ادیب یزدی: ناله ای که اهل سقر در جهنم سر میدهند/ حاج مجید کاشانی: گفتند این قبیله گره باز می کنند

کد خبر: 11135
مراسم ایام وفات حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها) با سخنرانی حجت الاسلام محمد ادیب یزدی و مداحی حاج مجید کاشانی، کربلایی حسین فروغی، کربلایی سید جواد محمودی و کربلایی حسین جهان بخش در هیئت انصارالمهدی(عج) برگزار شد.

وارث: مراسم ایام وفات حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها) با سخنرانی حجت الاسلام محمد ادیب یزدی و مداحی حاج مجید کاشانی، کربلایی حسین فروغی، کربلایی سید جواد محمودی  و کربلایی حسین جهان بخش در هیئت انصارالمهدی(عج) برگزار شد.

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام ادیب یزدی را می خوانید:


طبق روایات ما ثلث آیات قرآن در مدح و درفضیلت اهل بیت(علیهم السلام) پیامبر نازل شده است. لذا فرموده اند که در آیات قرآن هر جا از صفات عالیه انسانی سخن به میان می آید، بدون شک منظور اهل بیت(علیهم السلام) هستند بویژه وجود مقدس و نازنین امیرالمومنین(علیه السلام). در بسیاری از آیات قرآن تمام علمای اسلام اتفاق نظر دارند که این آیات در مدح امیرالمومنین و اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) است.

خداوند در قرآن می فرماید:" در میان مردمان هستند کسانی که جان خود را کف دست قرار می دهند در راه اهداف عالیه الهی و خداوند به این بندگانش بسیار رئوف و مهربان است." تمامی علمای اسلام اعم از اهل سنت و شیعه، اتفاق نظر دارند بر اینکه این آیه در مدح امام علی(علیه السلام) در لیلة المبیت است.

خداوند عالم توسط جناب جبرئیل به پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) فرمود که کفار مکه می خواهند امشب شما را در بستر بکشند، جان شما در خطر است و شبانه به سمت مدینه حرکت کنید و برای اینکه کفار مکه متوجه خروج شما نشوند، برادر، جانشین خود یعنی امیرالمومنین(علیه السلام) را در بستر خود بخوابانید و علی (علیه السلام) هم لبیک گفتند وبه استقبال مرگ رفتند.

امام علی(علیه السلام) می فرمایند غیاث المستغیثین من هستم. آنها آبرودار نزد خداوند هستند. امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج البلاغه می فرمایند راحت ترین شبی که خوابیدم، همان شبی بود که در بستر پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) به جای ایشان خوابیدم. این را ایمان می گویند، تسلیم بودن محض در برابر مقدرات الهی.

در بحث آیات الهی باب دیگری وجود دارد که در مذمت و نکوهش دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) است. آیات قرآن به این حقیقت اشاره می کنند که فردای قیامت که می شود از اهل سقر - که بدترین جای جهنم است- سوال می کنند که چرا در آتش قهر خدا افتادید و آنها پاسخ می دهند ما از نمازگزاران نبودیم.

امام باقر(علیه السلام) در حدیثی می فرمایند که ای اهل عالم به خدا سوگند که اهل سقر همه نماز می خواندند و بعضا نماز شب هم می خواندند اما به حقیقت نماز و به روح و پیام و ماهیت نماز که تبعیت بی چون و چرا از ما خاندان پیامبر بود، پی نبرده بودند و عمل نمی کردند. بعد می فرمایند: ما از نمازگزاران نبودیم یعنی ما از شیعیان اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) نبودیم.

در ادامه این مراسم مداحان اهل بیت(علیهم السلام) به مناجات خوانی و عزاداری پرداختند؛ 

خوابت به چشم آمد و بیدارتر شدیم

مست لبت شدیم که هوشیارتر شدیم

یوسف ترین شدی و سر کوچه آمدی

مابی کلاف نیز خریدارتر شدیم

گفتند این قبیله گره باز می کنند

چه باز کردنی که گرفتار تر شدیم

باران هیچ سال به ما خدمتی نکرد

در روضه ات چه بودکه هر بار تر شدیم

کاری نمیکنیم ولی مزد میدهید

هربار آمدیم بدهکار تر شدیم


/س113