پشت پرده فراخوانهای مجازی برای استغاثه به امام زمان(عج) در بیابان!
حجت الاسلام والمسلمین «محمد رضا نصوری» معاون فرهنگ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) و استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در یاداشتی به برخی پیام ها که در آستانه نیمه شعبان در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده پخش می شود، اشاره و آسیب های آن را بررسی کرده است. متن این یادداشت در ذیل می آید:
اخیراً در برخی گروههای شبکه های اجتماعی در فضای مجازی فراخوان هایی به عنوان اجتماع در بیابان ها برای استغاثه به امام زمان علیه السلام در حال بازنشر می باشد. چند نکته مهم در خصوص این نوع فراخوان ها که اخیر که در حال دست به دست شدن در بین جامعه مذهبی می باشد وجود دارد:
۱) اینگونه فراخوان ها از طرف هیچ مجموعه تخصصی مهدویت و یا نهادهای دینی و حوزوی مورد تایید و حمایت نمی باشد و غالباً از طرف گروه های ناشناس بازنشر می شود و این نوع حرکت های احساسی به دور از آمادگی و زمینه سازی ظهور است.
٢) نکته دوم آنکه غالب این فراخوان ها که مردم را برای استغاثه به امام زمان(عج) به حضور در بیابان ها ترغیب می کنند به نوعی مسلک سازی و بدعت هستند و این در حالی است که بهترین مکان جهت استغاثه به امام زمان علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام مسجد و اماکن متبرکه و حرم های مطهر معصومین علیهم السلام هستند که از جمله مهمترین این اماکن مسجد مقدس جمکران محسوب می شود و هر هفته مراسمات متعدد توسل و استغاثه به امام زمان علیه السلام و قرائت ادعیه مختلف با حضور مومنين در آن برقرار است، حال سوال این است با این وجود برخی جریان های ناشناس با چه هدفی به دنبال از بین بردن مرکزیت اماکن مذهبی بوده و تلاش دارند مردم را به جای مراجعه به اماكن مذهبی به سمت بیابان ها سوق دهند؟!
٣)نکته سوم این است که برخی جریانات انحرافی با ادعاهای مختلف به دنبال سوء استفاده از اشتیاق مردم به مهدویت هستند و با اینگونه اقدامات تلاش دارند که از برخی مناسبت های مذهبی با عناوین مختلف به نفع خود بهره برداری نمایند واین نوع حرکت های نشانی از ظلم ستیزی وعدالت خواهی نیست.
٤)نکته چهارم اینکه در این گونه حرکات و فراخوان های ناشناس، وظایف منتظران منحصر در ضجه و ناله و استغاثه شده و هیچگونه اشارهای به لزوم تلاش مومنین در عصر غیبت جهت برپایی حکومت اسلامی ايفای نقش در عرصههای سیاسی، اجتماعی و دیگر وظایف مثل تبعیت از فقها و مراجع تقلید و ولایت فقیه نشده است، و تعریف از شیعه منتظر شیعه ای است که صرفاً نظاره گر و تماشاچی امورات پيرامون خود است و هیچ وظیفه ای را در قبال اوضاع اجتماع، سیاست و دنیا برای خود قائل نیست و فقط و فقط نظاره گر و اهل غصه و گریه و ضجه است، این در حالی است که اندیشه ناب تشیع انتظار را برترین عمل شیعیان می داند عمل به معنای اینکه مومنین وظیفه دارند درکنار توسل و استغاثه با تبعیت از ولی فقیه جامع الشرایط و انتظاری پویا کنشگری نمایند.
در پایان تاکید می شود که استغاثه يا توسل به حضرات معصومین علیهم السلام و امام زمان(عج) امری ضروری است که سفارش های زیادی به آن شده به همین جهت در جمهوری اسلامی به عنوان تنها نظام شیعی دنیا و بزرگترين تعظيم كننده شعائر اسلامی به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای گرانقدر هر هفته هزاران جلسه توسل و استغاثه در مساجد و اماکن متبرکه برقرار است و به همین جهت مومنین و مسلمین جهان از اقصی نقاط عالم به کشور ایران می آیند تا به از این جلسات عظیم فيض برده و ذره ای از این حس معنوی را درک نمایند لذا مومنين باید مراقب باشند تا خدای نکرده در نقشه برخی جریانات انحرافی ایفای نقش نکرده و همواره پیروی از مراجع تقلید و ولایت فقیه را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند. باید توجه داشت ذکر و دعا و استغاثه بخشی از فرآیند انتظار است نه همه وظایف منتظران.
منبع: شبستان
افزودن دیدگاه جدید