برگزاری جشن امام محمد باقر(ع) در حسینیه امام حسن مجتبی(ع) بوشهر

کد خبر: 11311
مسئول هیئت مذهبی امام حسن مجتبی(ع) شهرستان بوشهر از برگزاری جشن ولادت امام محمد باقر(ع) در حسینیه امام حسن مجتبی(ع) این شهر خبر داد.
وارث: مسعود بختیاری مورجانی، مسئول هیئت مذهبی امام حسن مجتبی(ع) شهرستان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه نباید نقش امام حسن(ع) را در قیام عاشورا نادیده گرفت، اظهار کرد: صلح امام حسن(ع) راه را برای قیام امام حسین(ع) در ظهر عاشورا هموار کرد و نخستین نقطه معرفت شخصیت نورانی امام حسن مجتبی(ع) است و نکات فراوانی در زندگی این امام بزرگوار وجود دارد که یکی از این نکات، بحث علم و حلم امام حسن مجتبی(ع) است.

معیار زندگی امامان معصوم(ع) عمل به وظیفه‌ الهی خود است

مسئول هیئت مذهبی امام حسن مجتبی(ع) شهرستان بوشهر افزود: امام حسن(ع) در پرتو راهنمایی‌های پدر آنچه را که موجب تقویت اسلام می‌شد، حمایت و آنچه که خارج از اسلام بود مورد اعتراض قرار می‌داد و آنچه را که امامت اقتضا می‌کند بر اساس فهم امام از مسائل سیاسی آن زمان است. امام تنها به وظیفه خودش عمل می‌کند و معیار زندگی امامان معصوم(ع) عمل به وظیفه‌ای است که در هر شرایطی برایشان تبیین شده و باید در این زمینه به درستی تصمیم بگیرند.

امام حسن مجتبی(ع) با حلم و بردباری دست فقرا و ایتام را می‌گرفت

بختیاری مورجانی اضافه کرد: انحراف در زمان این امام همام به قدری جدی بود که ولایت و نبوت به خلافت تبدیل شده بود. ایشان در این دوران در نهایت صبر و بردباری تصمیم‌گیری کرده و به مهره‌سازی می‌پرداختند و امام حسن(ع) برای مهره‌سازی مردم را بر سر سفره محبت آورد و این مسئله یکی از برگ‌های برنده‌ای بود که امام حسن مجتبی(ع) به کار برد.

وی افزود: امام حسن(ع) با حلم و بردباری سفره‌های کریمانه را پخش کرد، دست فقرا و ایتام را گرفت و به همین دلیل به کریم اهل بیت(ع) مشهور است.

ایجاد نخستین نهضت علمی و انقلاب فرهنگی توسط امام باقر(ع)

وی در ادامه با بیان اینکه امام محمد باقر(ع) نخستین امامی بود که نهضت علمی و انقلاب فرهنگی را در سطح وسیع ایجاد کرد، گفت: امام محمد باقر(ع) در سوم صفر سال 57 هجری در مدینه به دنیا آمد، مادرش «ام عبدالله»، دختر امام حسن مجتبی(ع) و نخستین کسی است که نسبش به امام علی(ع) می‌رسد زیرا پدرش از نسل امام حسین(ع) و مادرش از نسل امام حسن(ع) بود و حضرت با تربیت شاگردان برجسته، به تأسیس حوزه علمیه پرداخت و هسته مرکزی حوزه را استوار کرد.

امام باقر(ع) در آن دوران دست به اصلاحات فرهنگی جامعه زد

این فعال فرهنگی عنوان کرد: امروز فقه غنی و پر مایه تشیع با روایات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تکوین یافته و از مخزن علم آن دو بزرگمرد سرچشمه گرفته است و امام باقر(ع) در 19 سال امامت خود، در شرایط خفقان، جامعه اصلاحات فرهنگی را مقدم بر مبارزه بی‌حاصل دانست و با حفظ تقیه بر تربیت شیعیان پرداخت.

امام باقر(ع) تجسمی از ارزش‌های والای انسانی و کمالات اخلاقی بود

مسئول هیئت مذهبی امام حسن مجتبی(ع) شهرستان بوشهر با اشاره به اینکه امام باقر(ع) تجسمی از ارزش‌های والای انسانی و کمالات اخلاقی بود، افزود: پیامبر اکرم(ص) به امام باقر(ع) به عنوان شکافنده علم، عنایت ویژه‌ای داشت چون در عصر امامان قبل از آن امام، فرصتی برای ساماندهی شیعیان و تنظیم فقه اسلامی از راه صحیح به دست نیامد و این علوم زیر خاک‌هایی که بنی‌امیه به وجود آورده بودند، مدفون شده بود و امام محمد باقر(ع) در روز 17 ذیحجه سال 14 هـ.ق در سن 57 سالگی به دستور هشام بن‌عبدالملک مسموم و در مدینه به شهادت رسید و مرقد مطهرش در قبرستان بقیع است.

وی در پایان بیان کرد: به مناسبت ولادت امام محمد باقر(ع)، مراسم جشنی در حسینیه امام حسن مجتبی(ع) بوشهر به همت هیئت مذهبی امام حسن مجتبی(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عاشوری و مولودخوانی سیدمهدی عطایی چهارشنبه، 10 اردیبهشت‌ماه از ساعت 20 برگزار خواهد شد.


/م118