می‌خواهیم بگوییم برگزاری جلسات خانگی قرآن نیاز به خرج زیادی ندارند

کد خبر: 113473
بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم واپسین روزهای خود را طی می‌کند. این نمایشگاه که با شعار «قرآن،؛ کتاب امید و آرامش» از ۲۷ فروردین در محل مصلی امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد جمعه ۹ فروردین ماه پایان می‌یابد. گزارشی زیر نگاهی به یکی از غرفه‌های این نمایشگاه دارد.
وارث

یک حوض آبی رنگ، چند ماهی قرمز، فواره‌ای کوچک اما پرآب و یک هندوانه که برای خنک شدن تا افطار در آن قرار داده شده است در کنار چند تخت؛ فضایی سنتی را در داخل غرفه جلسه خانگی قرآن کریم یا ستاره های زمین به وجود آورده است. یک کرسی و لحاف و یک قوری دکوری چای روی آن، چند گلدان آویزان شده از دیوار، صدای شرشرآب و چه چه بلبل، فضای غرفه در کنار دیوارهایی که با طرح دیوارهای کاهگلی قدیم ساخته شده است آدم را یاد ده‌ها سال قبل تر می اندازد.

 

با حجت الاسلام امین شغلی مدیر این غرفه و دبیر پویش ستاره های زمین گفت‌وگو می‌کنم.

 

از پویش ستاره های زمین بگویید.

 

سال ۱۳۹۸ حضرت آقا در دیدار با جمعی از قاریان ممتاز قرآن فرمودند که قبل از انقلاب کار بسیار خوبی انجام شد که بعد از انقلاب به رغم فعالیت های غیرقرآنی خیلی خوب و گسترده ای که انجام شد مغفول ماند. این دو یکی بحث قرائت قرآن و جلسات خانگی قرآن و دیگری بحث برگزاری جلسات قرآن در مساجد است. ما از حدود دوسال قبل، بحث برگزاری جلسات خانگی قرآن را شروع کرده ایم که الان با نام پویش ستاره های زمین دارد انجام می شود.

 

بحث پویش جلسات خانگی قرآن به عنوان کارویژه اصلی مردمی ما است انشالله این کار را داریم در طول سال انجام می دهیم. عنوان ستاره های زمین را هم از روایتی اخذ کرده ایم که می فرماید ملائکه از آسمان، خانه هایی را که در آن قرآن خوانده می شود را مانندستاره هایی درخشان روی زمین می بینند. تا کنون بیش از هفت هزار نفر در این پویش شرکت و جلسات قرآنی خانگی‌شان را ثبت کرده‌اند. همچنین افراد علاقمند می‌توانند با مراجعه به سایت پویش جلسات خانگی قرآن یا ستاره های زمین در این حرکت قرآنی ثبت نام کنند.

 

چرا فضای غرفه تان متفاوت از دیگر غرفه هاست؟

 

 شاهدید که این غرفه به شکل، خانه‌های قدیمی ساخته شده است. هدف از این کار احیای نوستالوژی زندگی های قدیمی است. در قدیم برگزاری جلسات خانگی قرآن رواج داشت. چیزی که برای ما مهم بود انتقال حس جلسات خانگی قرآن کریم است که از گذشته در ذهن ما باقی است تا این فضا بتواند همان حس را بین مردم ایجاد کند. بنابراین فضای غرفه ما از سایر غرفه هایی که در این نمایشگاه حضور دارند متفاوت است.

در غرفه خود چه برنامه هایی دارید؟

 

یکی ازبرنامه های ما اجرای تئاتری درباره یک جلسه قرآن است که در سال ۱۳۶۵ رخ داد و آن مربوط به ۱۸ خانمی است که در یک جلسه قرائت خانگی قرآن در بمباران هوایی ارتش عراق به شهادت رسیدند. هدف این است که این شهادت در اذهان تداعی شود. 

 

به نظر شما چه کارهایی می توان انجام داد تا برگزاری این جلسات خانگی قرآن در جامعه بیشتر شود؟

 

ما دنبال این هستیم که به مردم بگوییم که برای برگزاری جلسات خانگی قرآن نیاز به خرج زیادی ندارند. احتیاجی هم به حضور استاد خاصی نیست. هر جا که بتوانیم دور هم جمع شویم می توانیم این جلسات را برگزار کنیم. حتی داخل ماشین. پدر و مادر و فرزندان همان طور که برای صرف غذا دور هم جمع می شوند می توانند روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه دور هم بنشینند و قرآن تلاوت کنند. قرآن کتاب هدایت است . برای همه بخش های زندگی ما برنامه دارد.

 

استقبال مردم از غرفه تان چطور بود؟

 

الحمدالله بسیار بسیار خوب بود. مردم می آیند و از فضای زیبای اینجا استفاده می کنند و با فعالیت این پویش آشنا می شوند.

 

در غرفه گردی خود به سراغ اتاقی از همین غرفه می روم. اتاقی که برای قرآن خوانی کودکان درست شده است.

 

 مربی قرآن با چند کودک نشسته و مشغول قرآن خواندن هستند. چند بادکنک هم جلوی آنها قرار دارد.

 

از مربی می خواهم خودش را معرفی کند.

 

عبدالرضا سرلک هستم.

 

داستان این بادکنک ها چیست؟

 

اتاقی که در آن هستیم اتاق «قرآن کودکانه» است. اینجا سه برنامه را برای کودکان تعریف کرده ایم: نخست این که بچه ها بیایند با قرآن خواندن به سبک قدیم یعنی همان طور که در خانه ها معمول بود آشنا شوند و بدانند که در زمان های گذشته چه کراهای قشنگی در منازل صورت می گرفت و مردم دور هم جمع می شدند و قرآن می خواندند. ما هم در این اتاق، با نشاط و سرگرمی برای بچه ها قرآن می خوانیم و آنها تکرار می کنند. سپس آنها برای ما قرآن قرائت می کنند و این بار ما تکرار می کنیم. در پایان نیز به آنها بادکنک هدیه می دهیم.

 

برنامه دوم مربوط به کرسی قدیمی است که گوشه اتاق قرار داده شده است. بچه ها این بار به سبک قدیم دور کرسی می نشینند و به قصه های قرآنی که برایشان می خوانیم گوش می دهند. بعد یک قصه از قصه های قرآنی که با هم خوانده ایم را با هم تکرار و سپس قصه اش را اجرا می کنیم. یعنی با برش کاغذ و قیچی داستان را برای آنها قابل فهم می کنیم. یعنی پیام  آن سوره را دور کرسی با هم تکرار می کنیم و اشعاری را هم در این رابطه می خوانیم. 

مرحله سوم هم مسابقه است. بچه ها مسابقه سوره هایی را که خوانده اند می دهند. مثلا پیام وقتی پیام سوره ای صبر یا توحید است برای آنها مسابقه ای طراحی می کنیم که بچه ها در آن شرکت می کنند. یعنی با روش بازی و سرگرمی، معارف قرآنی را به کودکان انتقال می دهیم. هدف ما انس گرفتن بچه ها با آیات قرآن است. تا لذت و شیرینی از این برنامه در ذهنشان بماند و ارتباطشان با قرآن، قشنگ و جذاب باشد.

 

استقبال کودکان از این برنامه چطور بوده است؟

 

 چون اینجا از طریق توزیع جوایز و به صورتی شاد، برنامه انس کودکان با قرآن اجرا می شود استقبال خیلی خوبی صورت گرفته است.

منبع: ایرنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.