شرح دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان؛ نفوذ در افکار و دل مردم از جمله عوامل پیشرفت در زندگی است

کد خبر: 113505
«خدایا در این ماه درک فضیلت شب قدر را روزیم کن و کارهایم را از سختی به آسانی مبدّل گردان و عذرم را بپذیر و گناه و جرمم را بریز، ای مهربان بر بندگان شایسته»
وارث

«اللهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَصَیِّرْ امُوری فیهِ مِنَ الْعُسْرِ الَی الْیُسْرِ، وَاقْبَلْ مَعاذیری، وَحُطَّ عَنِّی الذَّنْبَ وَالْوِزْرَ، یا رَؤُفاً بِعِبادِهِ الصَّالِحینَ»

«خدایا در این ماه درک فضیلت شب قدر را روزیم کن و کارهایم را از سختی به آسانی مبدّل گردان و عذرم را بپذیر و گناه و جرمم را بریز، ای مهربان بر بندگان شایسته»

شرح دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان از منظر آیت‌الله مکارم شیرازی:

قرآن در ماه رمضان و در شب قدر، بر قلب پاک پیامبر نازل شد. شب پربرکتی که مقدرات جهان بشریت با نزول قرآن رنگ تازه‌ای به خود گرفت.

«شب قدر بهتر از هزار ماه است؛ لیلة القدر خیر من الف شهر» بهتر بودن این شب از هزار ماه به خاطر ارزش عبادت و احیای آن شب است.

شب‌ قدر جلوه‌ روشن از مهربانی و رأفت بی انتهای خدای متعال است، زیرا حضرت حق همیشه برای بخشیدن بندگان خویش از هر بهانه‌ای استفاده می‌کند. به نحوی که در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: هر کسی شب قدر را احیا دارد، گناهان او آمرزیده شود، هرچند زیاد باشد.

فرشتگان در این شب مخصوص، بارحمت الهی فرود می‌آیند؛ فرشتگانی که در شب قدر نازل می‌شوند و مأمور ابلاغ مقدرات الهی در طول یک سال هستند، مقدراتی که برحسب شایستگی‌ها و لیاقت‌ها و اعمال هر کسی تعیین می‌شود؛ نه بدون حساب و شکل اجباری، «تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِاذْنِ رَبِّهِم مَنْ کُلِّ امْر؛ فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می‌شوند»

دین آسان‌گیر و احکام آسان

خداوند در قران کریم پس از بیان وجوب روزه ماه رمضان و استثناء این حکم نسبت به مسافران و مریضان، می‌فرماید: «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ؛ خداوند راحتی شما را می‌خواهد، نه زحمت شما را»!

این جمله ممکن است اشاره به این مسأله باشد که فرمان‌های الهی در مواردی که انجام آن مشقت شدید داشته باشد وظیفه آسان‌تری قائل می‌شود، لذا حکم روزه را با تمام اهمیتی که دارد از بیماران و مسافران و افراد ناتوان برداشته است. مسلماً این فراز قرانی با توجه به کلی بودن، ناظر بر یک قاعده عمومی نسبت به تمام احکام اسلامی است که همان، قاعده معروف «لا حرج» است و یا اینکه روزه داشتن گرچه ظاهر یک نوع سخت‌گیری و محدودیت است اما سرانجامش راحتی و آسایش انسان است، هم ازنظر معنوی و هم ازلحاظ مادی.

الهی عذرما بپذیر

خداوند در قرآن کریم وعده داده است هر کسی از مؤمنان از تقصیر خویش، عذر به درگاه خدا آورد، و از ذات پاکش مدد و رحمت طلب کند، دعایش مستجاب و اندوهش بر طرف خواهد شد.

لذا نباید پس از انجام طاعات و عبادات به ویژه در ماه مباه مبارک رمضان، خود را انسان کاملی بدانیم و به اصطلاح طلبکار تصور کنیم، بلکه همواره باید خود را مقصر شمرده و عذر به درگاه خدا آوریم؛ «ورنه سزاوار خداوندیش کس نتواند که به جا آورد»

عذرخواهی دیگران را بپذیریم

پوزش هنگام اشتباه و پذیرش آن از پوزش خواه کلید خوشبختی، نفوذ در افکار و در دل مردم از جمله عوامل پیشرفت در زندگی است.

حال به راستی چگونه است که برخی حاضر نیستند گناهی را ببخشند و عذری را بپذیرند، در حالی که انتظار دارند خداوند گناهان بسیارشان را ببخشاید، لذا این‌گونه افراد هم حداقل یک گناه مردم را ببخشایند و عذری را بپذیرند.

راه ریزش گناهان چیست؟

«حطه» ازنظر لغت به معنی ریزش و پائین آوردن است و در این دعا معنی آن این است: «خدایا از تو تقاضای ریزش گناهان خود را داریم»

خداوند در قرآن کریم به همگان دستور داد جمله: وَ قُولُوا حِطَّةٌ؛ و بگوئید: «خداوندا گناهان ما را بریز» را از صمیم قلب بر زبان جاری سازند، و به آن‌ها وعده داد که در صورت عمل به این دستور از خطاهای آن‌ها صرف‌نظر خواهد شد.
منبع: ایسنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.