دل هیچ بنده‌ای را نسوزانید

کد خبر: 114591
استاد انصاریان با تاکید بر اینکه "دل‌سوزاندن هنر نیست بلکه شیطنت و اقتدا به ابلیس است"، اظهار داشت: دل در باطن انسان و به خدا وصل است پس دل هیچ بشری را اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی و ... را نسوزانید.
وارث

استاد حسین انصاریان، استاد حوزه و مفسر قرآن کریم طی سخنرانی در حسینیه همدانی‌ها به مناسبت ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه بحث حقوق در اسلام بسیار گسترده و کامل است، اظهار داشت: در هیچ یک از ادیان و مذاهب دیگر نمی‌توان بحث حق و حقوق را همچون دین اسلام مشاهده کرد. حق خدا، حق جهان، حق نفس، حق پدر و مادر، حق زن و بچه، حق ارحام، حق ملت و ... از جمله این حقوق می‌باشد و حبس حقوق سبب می‌شود که خداوند در روز قیامت انسان را از رحمت و مغفرت محروم کند. در روایات آمده اگر پیغمبر(ص) می‌شنید که مرد یا زنی حق همسر خود را تعطیل کرده و ادا نمی‌کند، آن شخص را لعنت می‌کرد.

 

وی ادامه داد: امام علی(ع) فرموده‌اند که خدا حق بندگانش را بر حق خود مقدم کرده است. به عنوان نمونه فردی وعده داده که در روز معینی بدهی خود را بپردازد و در همان حین رو به قبله در حال ادای نماز واجب است؛ ناگهان فرد طلبکار وارد می شود، طبق احکام اسلامی واجب است که نماز شکسته شود و دین مردم پرداخت شود و یا پروردگار به فردی نمی‌تواند ایستاده نماز بخواند می‌گوید که حق تو بر من مقدم است و می توانی نشسته نماز بخوانی یعنی اول حق خودت را رعایت کن و بعد سراغ من بیا.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: در نهج البلاغه آمده است حلال نیست که کسی را آزرده کنید مگر اینکه پای دین در کار باشد یعنی در غیر دین آزار رساندن به مردم، خانواده، فرزند و ... حلال نیست. در همین باره امام علی(ع) فرموده‌اند به خدا سوگند اگر همه آنچه در هفت آسمان و زمین است را به من بدهند تا یک پوست دانه جو را به ظلم از مورچه‌ای بگیرم و دل او را بسوزانم، این کار را نخواهم کرد. هرکس با علی(ع) جنگید و با نیت کشتن او به رویش شمشیر کشید،  وقتی پشیمان شد و گفت اشتباه کردم، بلافاصله حضرت فرمود خدا تو را بخشید.

 

استاد انصاریان با تاکید بر اینکه "دل‌سوزاندن هنر نیست بلکه شیطنت و اقتدا به ابلیس است"، اظهار داشت: دل در باطن انسان و به خدا وصل است پس دل هیچ بشری را اعم از مسلمان، مسیحی، یهودی، زرتشتی و ... را نسوزانید. خانواده‌‌ها مواظب باشید دل عروس و داماد را زخم نزنید چرا که در این زمینه‌‌ها خدا سختگیر است؛ این دل‌‌سوختن‌‌ها جمع می شود و در نهایت تمام بدن را با بیماری‌هایی مانند سرطان آتش می‌زند.

 

این محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی، غش در معامله را از جمله گناهان کبیره برشمرد و بیان کرد: به این موضوع در دین توجه بسیاری شده و پیغمبر اکرم(ص) از این مسئله بسیار رنجیده‌اند. اینکه عده‌ای برنج ایرانی را با برنج خارجی مخلوط می‌کنند و به عنوان برنج ایرانی می‌فروشند حرام است، روغن ایرانی را با روغن نباتی مخلوط کردن و فروختن حرام است. حرام‌خواری، نجاست‌خواری است، پس چرا برای این دو روز عمر دنیا، نجاست‌‌خوار شویم؟! خداوند ما را پاک آفریده و معده‌‌ی ما را برای نجاست‌خواری قرار نداده است.

 

وی ادامه داد: گناه، مخالفت با خدا، انبیاء، امامان، اولیاء‌الهی و همه‌ی نعمت‌های الهی است چرا که نمی‌خواهند ما به جهنم برویم و در اثر گناه کردن من، دل آنها می‌سوزد. اما با تمام گناهانی که بنده می کند خدا می گوید درجا جریمه‌‌ات نمی‌کنم و تا آخر عمر مهلت داری که آشتی کنی.

 

این استاد حوزه علمیه با استناد به آیات قرآنی، خاطرنشان کرد: در سوره نساء آمده است که جایگاه منافقین در پایین ترین طبقه جهنم قرار دارد و هیچ کس دست آنها را نمی گیرد اما اگر توبه کنند، به خدا متوسل شوند و ایمان و عبادتشان را خالص کنند در پیشگاه من جزء مومنین خوب دنیا محسوب می‌شوند. همچنین در روایات آمده که زن و مرد زناکار حتی اگر با من حرف نزنند و گریه هم نکنند، چنانکه تنها از عمل خود پشیمان شوند، گناهانشان بخشیده می‌شود.
منبع: انصاریان عرفان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.