حق مومن با پیوند ولایت و محبت اش به ولایت خداوند تحقق می یابد

کد خبر: 115248
حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: اگر مومن حق خود بر مومن دیگر را ادا کند پیوند ولایت و محبت اش به ولایت خداوند تحقق یافته است.  
وارث

حجت الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» دوشنبه شب در مراسم عزاداری امام حسین (ع) که در مجتمع امام رضا (ع) برگزار شد با اشاره به ویژگی های مومن گفت: مومن باید از گرفتاری مومن دلگیر و ناراحت شود، بیقرار شود و دلش بگیرد. بی تفاوتی نسبت به مسایل و مشکلات مومنان نشان می دهد که ضعف ایمان داریم، در روایات آمده است که مومن نسبت به مومنان دیگر مانند اعضای یک پیکر می ماند.

وی با اشاره به مسایل و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه گفت: در شرایط اقتصادی سخت و دشواری که مردم برای هر یک ریال درآمدشان برنامه ریزی می کنند تا بتوانند زندگی را سپری کنند، افرادی هستند که نه تنها از این سختی و فقر مردم ناراحت نمی شوند بلکه خوشحال شده و حتی از این فضا سوء استفاده می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به اهمیت کمک به مومن گفت: در آیات و روایات درباره کمک به مومن و احسان به نیازمندان بسیار تاکید شده است و رسول خدا (ص) در این باره فرموده است: هر كس یك نیاز مؤمنی را روا سازد، خداوند حاجت های فراوان او را روا سازد كه كمترین آن بهشت باشد.

خطیب دینی با اشاره به روایات ائمه اطهار (ع) گفت: امام صادق (ع) فرمودند حق مومن بر مومن هفت چیز است، یکی از آنها این است که هرچه که برای خود می پسندی برای مومن هم بپسندی و چیزی که برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسندی.

 

وی با اشاره به حق مومن بر مومن، افزود: از معلّی بن خنیس نقل شده است که گفت:در محضر امام صادق عَلَیهِ السَّلَامُ عرضه داشتم: حق مؤمن بر مؤمن چیست؟حضرت فرمود: همانا من نسبت به تو دلسوزم، می ترسم فراگیری و عمل نکنی و بدون آن که حفظ و رعایت نمایی از دست بدهی. اظهار داشتم: تحول و نیرویی نیست مگر به وسیله خداوند متعال. فرمود: مؤمن هفت نوع حق بر مؤمن دارد که واجب و حتمی می باشد. چنانچه یکی از آنها پایمال گردد از ولایت خداوند خارج گشته و ترک طاعت او کرده است و و هیچ حظ و بهره ای از آن نمی برد. اولین  و ساده ترین حقوق این است که آن چه را برای خود دوست داری برای او دوست داشته باشی و آنچه برای خود ناپسند و زشت می دانی برای او هم ناپسند دانی. دوم: او را (با تمام وجود اعم از) جسم مال و ثروت، زبان، دست و پا کمک نموده و دریغ نورزی. سوم: در خوشنود شدن او گام برداری و از هر گونه ایجاد ناراحتی برایش اجتناب نموده و فرمانبر خواسته های (مشروع) او باشی. چهارم: چشم بینا راهنمای آشنا و آئینه (روشن و بیانگر عیب ها و زشتی های او) باشی. پنجم: مبادا تو سیر باشی و او گرسنه، تو سیر آب و او تشنه، تو پوشیده از لباس و او برهنه باشد! ششم: تو دارای خدمتکار و او بدون خادم، تو دارای همسر باشی که در امور زندگی تو را کمک و یار باشد ولی او بدون همسر و بدون یار باشد، (پس اگر چنین حالتی باشد) خادم خود را نزد او فرست تا لباس هایش را بشئید، خوراکش را آماده سازد، فرش و رختخواب او را مهیا نماید. هفتم: سوگند او را تصدیق، دعوتش را اجابت، در مریضی و ناراحتیش عیادت و دلجویی در تجهیز و تشییع جنازه اش همکاری و مشایعت نمایی، و چنانچه خواسته ای داشته باشد بر انجام آن مبادرت نموده، و مبادا کاری کنی که مجبور شود رو بیندازد و تقاضای کمک نماید. اگر چنین حقوقی را رعایت نمایی ولایت تو با او و او با تو پیوسته و محکم گشته است. همچنین از معلی به این مضمون روایت شده و در آن آمده است: پس اگر چنین کاری را انجام دهی پیوند ولایت و محبت تو به ولایت خداوند تحقق یافته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عالی در ادامه با بیان روایاتی از امام صادق (ع) درباره خوشنودی مومن گفت: زمانی که مومنی یک مومن را با اعمال و رفتارش شاد کند، خدا و رسول خدا خوشحال می شوند.

گفتنی است، مراسم عزاداری امام حسین (ع) از جمعه ۷ مرداد به مدت ۱۱ شب با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت (ع) در مجتمع امام رضا (ع) برگزار می شود.
منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.