حضرت معصومه (س) از افراد تأثیرگذار بر تاریخ شیعه

کد خبر: 115815
حجت‌الاسلام والمسلمین عالی گفت: حضرت معصومه (س) از افراد تأثیرگذار بر تاریخ شیعه بودند و شأن و مرتبه‌ای از شئونات ولایت اهل بیت (ع) داشتند.
وارث

حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی، کارشناس مذهبی، در رابطه با مقام والای حضرت معصومه(س) بیان کرد: یک عده از قم درب منزل حضرت موسی بن جعفر (ع) رفتند برای این که وجوهات شرعی دهند و از آقا، سوالاتشان را بپرسند که حضرت موسی بن جعفر (ع) مسافرت بودند و به همین دلیل در منزل حضور نداشتند. از اینرو، حضرت معصومه (س) دم درب منزل آمدند و به آن‌ها گفتند که با پدرم چه کاری دارید؟ این افراد هم گفتند سوالاتی داریم که قصد داریم از آقا بپرسیم و حضرت معصومه (س) هم فرمودند: سوالات خود را به من دهید و سوالات را گرفتند و برای چند لحظه داخل منزل رفتند و برگشتند و به آن‌ها فرمودند: این هم پاسخ سوالات شما. 

این کارشناس مذهبی گفت: این افراد دیدند که تمامی سوالات دینی و شرعی شان پاسخ داده شده است. این در حالی است که حضرت معصومه (س) دختری ۹-۱۰ساله بودند و پس از آن، این عده هنگام برگشت از مدینه با حضرت موسی بن جعفر (ع) که داشتند، بازمی گشتند، برخورد کردند و به حضرت (ع) گفتند که دم درب منزلتان رفتیم و دخترتان، فاطمه معصومه آمدند و سوالات را از ما گرفتند و پس از آن، حضرت موسی بن جعفر (ع) به آن‌ها فرمودند: سوالات را بدید و نگاهی به پاسخ‌ها کردند و سه مرتبه فرمودند: پدرش فدای او. همه پاسخ‌ها درست هستند. همان تعبیری که پیامبر (ص) درمورد حضرت زهرا (س) داشتند.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: حضرت معصومه (س)، کسی بودند که مقامات توحیدی و ولایی را طی کرده بودند و ایشان زیارتنامه ای دارند که امام رضا (ع)، این زیارت را فرمودند و امتیاز محسوب می‌شود. زیرا جز حضرت ابوالفضل (ع) و حضرت علی اکبر (ع) که شهدای کربلا هستند در میان امامزاده‌ها نداریم کسی که معصوم (ع) زیارتنامه او را گفته باشند و فقط حضرت معصومه (س) هستند که کلمه به کلمه آن حساب شده و قابل تأمل است؛ به طوری که جمله‌ای در این زیارتنامه است که امام رضا (ع) به خواهرشان می‌فرمایند برای تو، شأن، رتبه و مرتبه‌ای از شئونات ولایت اهل بیت (ع) است.

به گفته این کارشناس مذهبی، حضرت معصومه (س) از افراد تأثیرگذار بر تاریخ شیعه بودند و ملاصدرا، فیلسوف بزرگ اسلامی می‌گفتند هر زمانی که در مسائل فلسفی به مشکلی برمی خوردم به حرم حضرت معصومه (س) می‌آمدم و به ایشان توسل می‌کردم و مشکلم حل می‌شد.

حجت الاسلام عالی افزود: امام جعفر صادق (ع) در روایتی فرمودند: «اِنَّ لِلّهِ حَرَما وَ هُوَ مَکَّةُ، وَ لِرَسُولِهِ حَرَما وَ هُوَ الْمَدینَةُ، وَ لاَِمیرِ الْمُؤمِنینَ حَرَما وَ هُوَ الکُوفَةُ، وَ لَنا حَرَما وَ هُوَ قُم، وَ سَتُدْفَنُ فی‌ها امْرَأةٌ مِنْ وُلْدى تُسَّمى فاطِمةُ، مَنْ زارَها وَ جَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ» خدا داراى حرمى است که آن مکّه است، و پیامبرش هم حرمى دارد که مدینه است، و امیرالمؤمنین هم حرمى دارد که کوفه است، و ما هم داراى حرمى هستیم که قم است، و بزودى بانویى از فرزند من آنجا دفن مى شود که نامش فاطمه است، هرکسى او را زیارت کند بهشت بر او واجب مى شود. (راوى گفت: امام صادق علیه السلام هنگامى این جمله را فرمود که هنوز مادر امام موسى بن جعفر به او حامله نشده بود.) این موضوع نشان می‌دهد قم که حرم اهل بیت (ع) است به دلیل وجود حضرت معصومه (س) است.

به گفته او، تمام شیعیان با شفاعت حضرت معصومه(س) به بهشت می‌روند و نکته حائز اهمیت این است که اگرچه این شفاعت متعلق به حضرت زهرا (س) است، ولی به حضرت معصومه (س) هم داده شده است و در زیارتنامه حضرت معصومه (س) نوشته شده است که شیعیان از ایشان می‌خواهند آن ها را در بهشت، شفاعت کنند و این یعنی، نه برای بهشت بردن شفاعت کنند بلکه در بهشت شفاعت شیعیان را کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.