احمد چینی: کار مداح فقط اشک درآوردن نیست باید معرفت‌افزایی کند/ کاری نکنید مردم از دین زده شوند

کد خبر: 115962
احمد چینی پیرغلام اهل بیت (ع) گفت: مداحان باید افراد را به دین جذب کنند یعنی باید قوه جاذبه داشته باشیم و قوه دافعه نداشته باشیم. برای همین است که بارها گفته‌ام مداح غیر از استاد مداحی باید در کنار یک استاد اخلاق باشد.

احمد چینی پیرغلام اهل بیت (ع) با اشاره به اغتشاشات اخیر و وظیفه جهاد تبیین مداحان و هیأتی‌ها در ایام فاطمیه براساس فرمان مقام معظم رهبری اظهارداشت: هرکسی باید در حد خودش اقدام داشته باشد. سخنران باید با احادیث و روایت مستمع را بیدار و هوشیار کند و مداح هم باید با اشعارش برای مردم روشنگری کند و معرفت‌افزایی داشته باشد و موجب بیداری او شود. این به اندازه توان و ظرفیت افراد است.

به گریه درآوردن مستمع تنها وظیفه مداح نیست

وی که با ماهنامه «خیمه» گفت‌وگو کرده است، افزود: وظیفه مداح این است که در جلسه مستمع را از لحاظ معنویت رشد دهد. تنها نباید به شور پرداخت، بلکه باید به شعور هم بپردازند. در برخی جلسات مداحان اشعار خوب می‌خوانند و مستمع هم خوب گریه می‌کند اما در پایان جلسه آورده‌ علمی برای مستمع ایجاد نشده است.

مداحان باید معرفت‌افزایی کنند

چینی گفت: باید فضای جلسات به گونه‌ای باشد تا تغییر حالت روحی برای افراد ایجاد شود و حتی اگر پرونده گناهی دارد، تغییر کند. اگر نماز به موقع نمی‌خواند نمازش اول وقت شود. معرفت افزایی در اشعار مداح باید جلوه‌گری داشته باشد.

کاری نکنیم مردم به واسطه کارهای ما دین زده شوند

این پیرغلام آستان اهل بیت (ع) گفت: مداحان عزیز باید بدانند ما زیر ذره‌بین هستیم. اگر مداحی یک ساعت بعد اذان، نمازش را در هیأت بخواند، مردم می‌گویند چرا اول وقت نخواند. ما باید در رفتار، حرف زدن، ارتباطات خود بسیار دقت داشته باشیم تا افراد بواسطه کارهای ما از دین، هیأت و مداحی زده نشوند.

چرا ضرورت همراهی با یک استاد اخلاق برای مداحان مهم است؟

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید افراد را به دین جذب کنیم یعنی باید قوه جاذبه داشته باشیم و قوه دافعه نداشته باشیم. مداحان باید تقوا داشته باشد و حلال و حرام را رعایت کنند. برای همین است که بارها گفته‌ام مداح غیر از استاد مداحی باید در کنار یک استاد اخلاق باشد.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.