چرا قرآن از عهدین اقتباس نشده است؟
نشست علمی با موضوع «پاسخ به شبهه اقتباس قرآن از عهدین» با حضور کارشناسان این حوزه در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم برگزار شد.
حسین رضایی، کارشناس قرآنی و استاد دانشگاه، در این نشست طی سخنانی به مطالعات مستشرقان درباره قرآن کریم اشاره کرد و گفت: برخی شباهتها و همخوانیهای ظاهری میان تعدادی از آیات قرآن بـا تورات، موجب شد برخی مدعی شوند که قرآن کریم متأثر از کتاب مقدس به وجود آمده است.
این کارشناس قرآنی با اشاره به اینکه چنین ادعایی در قرنهای اخیر از طرف تعدادی افراد خداناباور ایجاد شد، تصریح کرد: افرادی مانند آبراهام گایگر و رودنسون بر این شبهه دامن زدند و آن را به طور گسترده در میان مردم نشر دادند.
او ادامه داد: تعدادی از خاورشناسان و افراد بی اعتقاد به خدای واحد بر این اعتقاد بودند که بسیاری از داستانها و آیات قرآن کریم از تورات گرفته شده، به طوری که اگر فردی یک بار قرآن را خوانده باشد و تورات را نیز مطالعه کند، از شباهت میان مطالب این دو متحیر خواهد شد.
این استاد دانشگاه با رد قطعی چنین ادعایی خاطرنشان کرد: این دو کتاب نه تنها شباهتی ندارند بلکه میزان اختلافها میان قرآن کریم و تورات مورد حیرت و شگفتی خواهد شد و این مطلب خلاف ادعای خداناباوران است. به طوری که این تفاوتها و بلکه اختلافها به قدری برجسته و قابل توجه است که به استناد آیاتی از قرآن و حتی خود کتاب مقدس، موضوع تحریف کتاب مقدس را مطرح کرده است.
او در این مورد توضیح داد: تحریف کتاب مقدس نیز موجب بروز واکنشهایی از سوی علمای مسیحیت و یهودیت شده به قدری که این افراد اقدام به تألیف آثاری کردند تا امکان تحریف کتاب مقدس را رد کنند و آن را غیر قابل باور بدانند.
محقق قرآن کریم با اشاره به اختلافاتی میان قرآن کریم و کتاب مقدس اظهار داشت: برخی صفات خداوند متعال در کتاب مقدس به درستی عنوان شده ولی در کنار این موارد، صفاتی نیز به غلط و دروغین عنوان شده است. از جمله اینکه العیاذ بالله خداوند را نادان، دروغگو و نامهربان توصیف میکند.
رضایی همچنین به جعل داستانهایی در تورات اشاره کرد و گفت: در تورات و در سفر پیدایش، داستان کشتی گرفتن خداوند با حضرت یعقوب عنوان شده که در نهایت داستان خداوند از پیامبر خود شکست میخورد! این در حالی است که اساساً چنین مواردی با عقل سلیم و روح قرآن کریم تناقض آشکار دارد.
استاد علوم قرآنی در ادامه سخنان خود به اسطوره دانستن قرآن از سوی برخی افراد اشاره کرد و اظهار داشت: اسطورهها به دو بخش کلی دستهبندی میشوند؛ بخش از آنها از اعتقادات و باورهای دینی نشأت میگیرند و برخی هم بر اساس رویدادهای حقیقی و تجربهها ساخته میشوند.
محقق قرآن کریم خاطرنشان کرد: با رویکردی غیر جانبدارانه و منصفانه نمیتوانیم ادعا کنیم که داستانهای عنوان شده در کتاب مقدس از اسطورههای باستانی نشأت گرفتهاند. چون امکان دارد باورها و اعتقادات دینی در طول زمان با خیالات آمیخته شده باشد.
او خاطرنشان کرد: با توجه به این نکته صرف وجود اسطورهای شبیه به یکی از آموزهها یا داستانهای قرآن کریم دلیل بر نشأت گرفتن قرآن از این اسطورهها نیست.
افزودن دیدگاه جدید