دکتر رفیعی:

نسخه امام رضا(ع) / چه کنیم دچار غفلت نشویم!

کد خبر: 118005
حجت‌الاسلام ناصر رفیعی شب گذشته پس از اقامه نماز مغرب و عشا در حرم مطهر امام رضا(ع) به سخنرانی پرداخت.
وارث

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی شب گذشته پس از اقامه نماز مغرب و عشا در حرم مطهر امام رضا(ع) در سخنانی به تشریح زندگی پیامبر اسلام (ص) پرداخت و گفت: امیرالمؤمنین (ع) به عنوان نزدیک‌ترین فرد به پیامبر، بیشترین شناخت را از او داشتند. امام حسین (ع) که در دوران کودکی پیامبر(ص) را درک کرده بود، پرسش‌هایی درباره رفتار پیامبر در خانه و میان مردم از پدرش علی (ع) مطرح کرد. امیرالمؤمنین (ع) در پاسخ فرمودند که پیامبر(ص) وقت خود را به سه بخش تقسیم می‌کرد: بخشی برای عبادت خدا، بخشی برای خانواده، و بخشی برای رسیدگی به امور شخصی.

dgfkhdcgasdc.jpg

وی همچنین به نقل از امام رضا (ع) اظهار داشت: اگر کسی پس از نماز صبح ۵۰ آیه قرآن بخواند، هیچ‌گاه دچار غفلت نخواهد شد.

این سخنران مذهبی بر اهمیت توجه به خانواده تأکید کرد و افزود: پیامبر (ص) وقت خود را نه تنها به عبادت و امور شخصی، بلکه به خانواده نیز اختصاص می‌داد و این رفتار باید الگوی همگان باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در سخنران خود به اهمیت رفتار نیک و نکوهش رفتار نادرست در جامعه اشاره کرد و با اشاره به ماجرای دختر حاتم طایی و رفتار پیامبر اسلام (ص) با او، بر لزوم تشویق افراد درستکار و نکوهش خطاکاران تأکید کرد.

 وی اظهار داشت: اگر در جامعه‌ای رفتارهای ناپسند تشویق شوند و رفتارهای درست نادیده گرفته شوند، آن جامعه هرگز به درستی هدایت نخواهد شد. 

این سخنران برجسته کشوری همچنین به نمونه‌هایی از رفتارهای نادرست در جامعه اشاره و بر ضرورت توجه به تربیت صحیح و تقویت ارزش‌های اخلاقی تأکید کرد.

وی به اهمیت توجه به ظاهر و رفتار نیک در جامعه اشاره کرد و با نقل داستانی از پیامبر اسلام (ص)، درباره اهمیت نظافت و آراستگی صحبت کرد و گفت: خداوند زیبایی را دوست دارد و به همین دلیل باید به ظاهر خود اهمیت دهیم.

این کارشناس مذهبی همچنین به اهمیت حفظ احترام در جامعه و پرهیز از تمسخر و غیبت تأکید کرد و افزود: پیامبر اسلام (ص) همواره با زبانی کنترل شده سخن می‌گفت و کسی را با کلامش نمی‌آزرد.

 وی به ضرورت ایجاد الفت و دوستی میان افراد در جامعه تاکید کرد و گفت: پیامبر(ص) همیشه تلاش می‌کرد میان مردم الفت ایجاد کند و از تنفر پرهیز می‌کرد.

 او به نقل از امام حسین (ع) یادآور شد که رفتار افراد در خانه و بیرون باید یکسان باشد و نباید کسی در بیرون خوش‌رو و در خانه بدخلق باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی به اهمیت شخصیت و مقام امام رضا (ع) پرداخت و به نقل از پیامبر اسلام (ص)، امام رضا (ع) را "پاره تن پیامبر(ص)" معرفی کرد که آرامگاهش در خراسان قرار دارد. 

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) دو قرن پیش از امامت امام رضا (ع) خبر از دفن ایشان در این سرزمین داد و زیارت ایشان را مایه شادابی، نشاط و آمرزش گناهان دانست.

رفیعی ادامه داد: یکی از منابع مهم درباره زندگی امام رضا (ع)، کتاب "عیون اخبار الرضا" است که بیش از هزار سال پیش توسط شیخ صدوق نوشته شده و به همت آستان قدس رضوی در میان زائران توزیع شده است. این کتاب جامع تمام سخنان، زندگی‌نامه و روایات امام رضا (ع) را شامل می‌شود و مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

این سخنران برجسته همچنین به نقل از امام رضا (ع) درباره پیامبر اسلام (ص) پرداخت و گفت: امام رضا (ع) در روایاتی از پیامبر(ص) نقل می‌کردند که سند آنها به طور مستقیم از پدرانشان و در نهایت از خود پیامبر (ص) نقل شده است. او به اهمیت این روایات و نقش امامان در حفظ و انتقال احادیث پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود که این روایات از اعتبار بالایی برخوردارند، چرا که سلسله سند آنها به طور مستقیم از خود پیامبر (ص) می‌رسد.

رفیعی در پایان به روایتی از امام حسین (ع) اشاره کرد که در آن، از امیرالمؤمنین علی (ع) درباره پیامبر (ص) سوالاتی پرسیده شد و این روایت در کتاب "بحار الانوار" نیز ذکر شده است.

 وی تأکید کرد: ارتباط نزدیک امام علی (ع) با پیامبر (ص) از کودکی تا بزرگسالی باعث شده که ایشان به خوبی از سبک زندگی و تعالیم پیامبر(ص) آگاه باشد.

منبع: خبرگزاری رضوی


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.