کرمان/ دومین هفته فرهنگ رضوی

کد خبر: 11804
خردادماه کرمان در سال جاری با برگزاری دومین هفته فرهنگ رضوی هفته‌ای متفاوت را تجربه می‌کند.

خردادماه کرمان در سال جاری با برگزاری دومین هفته فرهنگ رضوی هفته‌ای متفاوت را تجربه می‌کند، هفته‌ای که سرشار از عطر و بوی رضوی است.

عشق وصف‌ناشدنی کرمانی‌ها به امام رئوف

کرمانی‌ها عشق وصف‌ناشدنی به امام رئوف حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) دارند، این عشق فقط بر دل و زبان مردم کرمان جاری و ساری نیست، بلکه اعمال و کردار مردمان این دیار هم نشان از ارادت آنها به آقا امام رضا (ع) دارد، نمونه‌اش هم وقف بازار و مجموعه تاریخی گنجعلیخان کرمان برای آستان قدس رضوی است.

کرمانی‌ها چنان شیفته و دلداده امام رافت و مهربانی حضرت رضا (ع) هستند که بسیاری از نذورات خود را برای این امام همام قرار می‌دهند، نذوراتی که از نامگذاری فرزندانشان تا اهدای هدایای نقدی را شامل می‌شود.

کرمان همچنین آغازگر جشنواره شعر رضوی است، جشنواره‌ای که در حال حاضر در تشکیل ساختار بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) فراتر از مرزهای میهن اسلامی به تسری و ترویج معارف مقرب‌ترین و عزیزترین انسان‌ها، پیشوایان معصوم (ع) می‌پردازد.

اما از دو سال پیش یک اتفاق مهم دیگر هم در کرمان روی داد که عطر و بوی رضوی را به دیار کریمان آورد، نخستین هفته رضوی در سال 91 در کرمان برگزار شد.






زنده نگه‌داشتن یاد امام رضا (ع) مهمترین هدف هفته‌های رضوی

برگزاری هفته‌های فرهنگ رضوی یکی از برنامه‌های بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) است که هر ساله و با اعلام آمادگی مراکز استان‌ها و با نظارت این بنیاد اجرا می‌شود.

زنده نگه‌داشتن و بزرگداشت یاد و نام امام رضا (ع) در سال، فراهم کردن زمینه‌های گسترش فرهنگ منور رضوی، تبلیغ و اشاعه بایسته‌های سبک زندگی اسلامی با محوریت سیره امام رضا (ع) و تعمیق و گسترش آموزه‌ها و معارف والای مکتب نورانی اهل بیت (ع) ازجمله اهداف برگزاری هفته‌های فرهنگ رضوی است.

گذری بر نخستین هفته فرهنگ رضوی کرمان

نخستین هفته فرهنگ رضوی استان کرمان از 21 تا 27 شهریور ماه سال 91 در مجتمع فرهنگی انتظار برپا شد.

برپایی نمایشگاه بزرگ فرهنگ، هنر و معرفت رضوی یکی از برنامه‌های هفته فرهنگ رضوی در استان کرمان بود، نمایشگاهی که آثار فاخری با محوریت فرهنگ رضوی از جمله تابلوهای هنری، نمایش فیلم، نمایشگاه کتاب، نرم‌افزارهای فرهنگ رضوی، پژوهش‌های رضوی و اهل بیت (ع)، برگزاری کارگاه زنده هنرهای تجسمی، بخش کودک و نوجوان را شامل می‌شد.

همچنین جشنواره‌های شعر رضوی و برنامه‌های ادبی متعدد در حوزه شعر در شهرستان‌های تابعه استان کرمان در برگزاری هفته رضوی تدارک دیده شده بود.





در مجموع بیش از 100 برنامه طی هفته فرهنگ رضوی در استان کرمان اجرا شد و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بود که شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها نیز از این مراسم‌ها بهره‌مند شدند.

برگزاری 16 جشنواره شعر رضوی شهرستانی و برگزاری هفتمین کنگره سراسری شعر رضوی با حضور 30 نفر از منتخبان آثار کشوری و 15 شاعر ملی از دیگر برنامه‌های نخستین هفته فرهنگ رضوی کرمان بود.

همزمان با نخستین هفته فرهنگ رضوی همچنین مسابقات ورزشی، بزرگداشت امامزاده‌ها و بقاع متبرکه، جشن‌های مهدوی، شب‌های قرآنی، چاووشی‌خوانی، جلسات تخصصی و کارگاهی و نمایش آثار تصویری برگزار شد.

قدردانی استاندار سابق کرمان از مدیرکل سابق ارشاد

کیفیت برنامه‌های نخستین هفته فرهنگ رضوی استان کرمان به نحوی بود که اسماعیل نجار استاندار سابق کرمان با ارسال پیام تقدیر از احمد سعیدی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به دلیل برگزاری این هفته قدردانی کرد.

دومین هفته فرهنگ رضوی کرمان در راه است

حالا قرار است، دومین هفته فرهنگ رضوی استان کرمان از سوم تا نهم خردادماه در سراسر این خطه برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به گسترش فرهنگ رضوی در جامعه گفت: هفته فرهنگ رضوی فرصتی است تا دستگاه‌های فرهنگی تلاش‌ها و برنامه‌های خود را با محوریت نام بزرگ و درخشانی چون امام هشتم و فرهنگ رضوی سامان دهند.





فرشید فلاح ادامه داد: زندگی به سبک ایرانی با الهام از آموزه‌های رضوی و سال فرهنگ و اقتصاد از عمده‌ترین محورهای هفته فرهنگ رضوی در استان کرمان به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: از هیچ دستگاه و نهادی توقع گزارش و آمار نداریم، هفته فرهنگ رضوی شکل گرفته تا همه متحد عمل کنیم و بتوانیم طی یک هفته، فضای شهر و استان کرمان را با عطر نام امام رضا (ع) معطر کنیم.

/م118